Tråden för spår

Tack! När hon var runt ett och ett halvt år (dryga tre nu) så trodde jag aldrig att det skulle bli såhär bra. Då spårade hon slarvigt, oengagerat och jag la spårandet åt sidan ett tag. Kul att vi nu kanske kan inspirera någon mer :)

Blir grymt pepp på att lägga ett långt spår 😍🤩👌 Måste bara vänta några månader 😂

Men får lira teknik så länge 👌

Blir grymt pepp på att lägga ett långt spår 😍🤩👌 Måste bara vänta några månader 😂

Men får lira teknik så länge 👌
Kul! Men lite tråkigt att det är långt till barmark för er del, vi fick snö nu här nere i södern också men är det som det brukar så har vi barmark om några veckor igen. :down:

Tur det alltid finns saker att träna på 😁

Nu är det slut på julledigt och även vilan. Vi har haft ett uppehåll på ett par veckor, både med lydnad och spår. Tycker ibland att det behövs. Ungefär som att saker som ligger och skvalpar i huvudet faller på plats lite.
Vi får väl se om det var rätt tänkt. I alla fall har vi varit och spårat på en stor parkering. Det var inte något kul väder och rätt blåsigt. Var noga med att spåret låg så mycket i medvind som möjligt, eftersom vi haft träningsuppehåll.

Hon tog starten lite nonchalant och med ganska högt huvud. Tänkte att det här blir nog inte så bra, men sen kom en 90 graders vinkel och den tog hon klockrent! Så om det var blåsten, eller om hon tyckte att gå rakt fram var tråkigt/ för lätt, får vi se framöver. Det blev 2 ganska korta spår, ca 30-40m vardera. Hög belöning där jag gömde burkar kokt dovhjort som slut.

Vi lägger energi på muskelminne för markeringar. Hon är duktig och vi lägger snart till föremålen igen i träningen.
Har försökt lägga spår men det töar så jäkligt att stackars Lystra får kämpa för kung och fosterland för att komma fram med snön upp till hakan, vi får vänta med spår tills det värsta av snön har försvunnit. 😅
PXL_20250108_134839154.PORTRAIT~2.webp

Länge sen jag uppdaterade nåt här men litegrann glömt bort tråden!
Vi håller igång spårandet men kanske inte fullt lika ofta då vi även lägger lite tid på sökträning och helgerna räcker inte riktigt till under den mörka tiden på året.

Idag fick han vad jag trodde skulle vara en utmaning men inte då! Längsta spåret nånsin och tanken var att om han blev för trött skulle vi gå av men han tuffade på!

2km - 1,5h liggtid och 12 apporter!
IMG_6781.webp

Film!
https://www.instagram.com/reel/DGGQwq5ovzq/?igsh=d3FoaG95OTU1YnVq

Vilken app använder du? 😊

Ser ut som DogTracks mtp headern ;)

*kl*
Vi kör en del hårda spår på snö här fortsatt. Träffade några ur rottisgänget i torsdags och ska köra igen imorgon. Kul att träna mer precision, imorrn ska vi nog prova korsa egna spåret och kanske lägga över några kamraters spår.

Sorry, ser att det kan tolkas drygt och det var inte meningen :) men här har du appnamnet.

Visa bifogad fil 162430

DogTracks (med sina förtjänster och brister…) är nog den app de flesta (?) kör med, om man inte kör via tex smart watch.
Ingen fara, jag tyckte inte att @attheedge såg likadant ut som tangagda vilket jag tror är bilden du lagt in här ovan? Det var därför jag frågade för jag tyckte den såg annorlunda ut men kanske ändå är samma app!

Att den bilden är dogtrack ser jag. 😄 för att vara tydlig var det alltså inte tantagdas bild jag frågade efter.

Ingen fara, jag tyckte inte att @attheedge såg likadant ut som tangagda vilket jag tror är bilden du lagt in här ovan? Det var därför jag frågade för jag tyckte den såg annorlunda ut men kanske ändå är samma app!

Att den bilden är dogtrack ser jag. 😄 för att vara tydlig var det alltså inte tantagdas bild jag frågade efter.

Ja men se på fan, jag bara utgick ifrån att det var senaste skärmdumpen du svarade på 😂 I rest all my cases!

Tävlingshund!
Gillar att jag kan logga sökträning mm i den också. Vet inte hur det är med DogTracks nuförtiden men i Tävlingshund kan jag lägga in direkt/höger/vänster upptag och fram/bakspår.

Vi har också spårat! Lång liggtid blev det under tiden som vi tränade sök. Men hon löste det bra :)

Bifogade filer

• IMG_9718.webp
    IMG_9718.webp
    86,3 KB · Visningar: 14
Tack, kanske värt att prova premium på den!
Testa en månad och prova! Visst det blir ett gäng hundralappar per år, men iom att jag av använder den som träningsdagbok och loggar spår, sök, lydnad, specialsök och fys så tycker jag det är värt det. Sen är nog inte precisionen för spårfunktionen bättre i den än någon annan app jag provat.

Spår idag också! Flyttade med vittringen lite på sista sträckan där vi hade sidvind, inga apporter men några karameller på två ställen.

Bifogade filer

• IMG_9728.webp
    IMG_9728.webp
    60,2 KB · Visningar: 11
Vi har också spårat idag, provade korsa eget spår på snö för första gången. Har ju gjort det i skogsspåren, men annat underlag här + väldigt liten skillnad i liggtid så var intressant att se hur hon skulle analysera och lösa det. Gick hur bra som helst, inte svårt alls hälsar Bella!

269D07A1-A0CB-4993-A378-E6A2BF648053.webp

Det är spännande med spår på snö, där man också ser alla distraktioner som man vanligtvis inte kan uppfatta som människa, annat än att hunden tappar fokus. Var en hel del spår från andra djur tex, men tycker att hon redde ut det bra. Spårarbetet är så värdefullt att om än något stjäl fokus en liten stund så släpper hon det snabbt.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 190
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 343
Senast: Kajsalisa
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 595
Senast: Ragdoll
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 536
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka