Bekymmer bomlös sadel

Vårsol

Trådstartare
Hej!
Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag satt upp trycker padden ordentligt mot manken.
Själva sadeln är hög nog vid manken.
Tror ni man kan skära ut en skåra vid padden omkring manken, så manken blir avlastad?
Erfarenheter efterlyses!
I övrigt en skön mjuk sits i sadeln!
Tack på förhand!

Hej!
Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag satt upp trycker padden ordentligt mot manken.
Tror ni man kan skära ut en skåra vid padden omkring manken, så manken blir avlastad?
Erfarenheter efterlyses!
Tack på förhand!
En bomlös sadel behöver provas ut precis som en sadel med bom. Man tittar ju då på hur sadeln passar när hästen står still och när hästen är i rörelse och sedan samma fast med ryttare på. Jag hade tagit hjälp av någon innan jag hade börjat laborera med att skära sönder saker.

Hej!
Erfarenheter efterlyses!
Tack på förhand!
Jag har ingen aning om hur den padden ser ut eller är format, eller hur hästen är formad, men jag har själv haft problem med något schabrak som var väldigt rak i ryggen (dvs helt rak "rygg" på schabraket) - det låg då och tryckte mot manken. När jag på den hästen hade schabrak som hade lite mer rundning där, dvs. gick upp lite vid manken så att det var mer plats där, så fungerade det mycket bättre.

Vid en snabbgoogling nu tycker jag det ser ut som om det bl.a. finns en del westernpaddar och liknande som istället kör på tekniken att det är "avklippt" lite vid manken, dvs istället för att ge mer tyg vid manken så är det inget tyg rakt uppåt vid manken (eller en blandning).

Padden till sådana mjuka bomlösa sadlar är nästan viktigare att de bomlösa.
Hur ser padden ut?

Det finns paddar utformade för högre manke.

Jag har 2 paddlar under min sensation sadel. Den undre med fickor där jag bytt ut de tunna skumgummi bitarna till skumgummi med högre densitet. Ovanpå en pad med hård gel/ plast i ett håligt mönster. Ingen av dom har fyllning manke och längs ryggenraden. Man får prova sig fram så att det inte trycker på ryggraden/ manken och att sadeln ligger bra. Det ska vara stabilt inte hårt eller svampigt

Liknande trådar

Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 998
Senast: Oknytt
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 269
Senast: lillamy73
·
Utrustning Hej Den engelska sadeln som jag fick med när jag köpte min häst förra året är på tok för liten för mig! För kort och dessutom hemskt...
Svar
16
· Visningar
1 412
Utrustning Hej! Vill bara upplysa alla som försöker hitta sadel till sin häst att ta reda på mer utav det som är viktigt att tänka på när man skall...
Svar
5
· Visningar
2 796
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka