Tråden för fälttävlansnewbies!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Gabby_Ossi Det borde du kunna hitta en veeeldigt billig BR sadel då de inte har så bra andrahandsvärde o kostar ca 13000 nya. Det som är bra, om det är en Jos Lansink Jumping är att de är ullstoppade så du kan stoppa om den isåfall.

Jag vet inte vad du menar med veeeldigt billigt :p, men 7000 kostar denna jag provade. De andra jag sett ute nu kostar 1-2 tusenlappar mindre och ser dessutom ut att vara i ngt bättre skick, men inte rätt storlek såklart :meh:

Jag fattar inte riktigt vad som hänt med mig och min häst, men det verkar som om en mindre förmögenhet av polletter trillat på plats samtidigt!:D:confused:O_o:D

Tidigare har jag inte fattat varken hur man driver hästen framåt och ändå slappnar av i benen eller hur man håller handen stilla. Hästen är ettrig och spänd från början och det blir inte bättre av att jag är likadan.. :meh:
Hela vintern när hon var skadad och vi bara skrittade, har jag tränat och tränat på att hålla handen stilla. Jag har stått framför badrumsspegeln och övat och känt efter var jag spänner mig och försökt låta bli att göra just det. :)
Benen har dock fortsatt klämma fram tills i söndags, när jag fick grundliga instruktioner om var det var jag skulle slappna av, utan att bli flaxig och obalanserad, och det släppte ytterligare igår på dressyrträningen.

Rätt som det var sa tränaren "det är tur att du har så mjuk och följsam hand, när din häst är ganska stirrig". :p Jag har ju själv tyckt att min hand har blivit bättre och jag har inte fått några negativa kommentarer av min nya tränare, men detta beröm... Jag sken som en sol en lång stund, och det blev inte sämre av att jag fick min bästa trav med nersittning någonsin. Plötsligt kändes det inte studsigt och svårt, utan bara harmoni och jag fortsatte le! :D:D:D

Den tränaren är verkligen värd varenda krona, jag förstår precis vad hon säger och hennes inriktning passar min häst väldigt bra.

Nu ska vi bara rätta till mina andra olater och få Leia att bli mer liksidig och ta mer vikt med vänster bak, sen kan det bli riktigt kul!

Vi kanske tom kan få till hoppningen utan att fara runt som ett skållat troll på banorna... O_o:D

@the_connemara hmm... Det är flera små instruktioner som smält ihop, men kontentan blir något sånt här; rid inte lätt för fort, man ska vara nästan lite efter hästen, tänk lite på andningen, ta djupa och lugna andetag, slappna av i ljumskar och innanlår för att komma djupare ner i sadeln, kläm inte med knäna, utan tänk lite mer som om du är hjulbent för att ändå hålla om med benen, trampa ner med avslappnad vrist, spänn inte hälarna, då spänner man sig hela vägen ända upp i bålen. Har man problem med att bogen trillar ut i ena varvet och att hästen puttar över en på den sidan i sadeln, kan det bero på att man är svagare i det benet, om man då (emellanåt) vrider sig i hela överkroppen åt det hållet, typ ett kvarts varv, så trycker man automatiskt lite extra med det benet och kommer samtidigt tillbaka på rätt plats i sadeln.

Det allra mesta av detta har jag naturligtvis hört för, men nu, helt plötsligt, så funkar det. Jag vet ärligt talat inte vad skillnaden är...

Härlig läsning @L8P8

Jag hade sista hoppträningen innan lägret igår. Blev fokus på vändningar och svängar, precis vad vi behöver! Jag hade lite svårt med att titta samtidigt som jag skulle driva och svänga. Tränaren påstod att vi tjejer skulle klara av det. :o Hindren låg på 60 cm, som äntligen känns som en lätt höjd, där jag inte ens tänker på hindren utan det är endast vägarna emellan som är intressanta. Är så tacksam att jag har en hoppvillig häst, hon är ju lika mycket nybörjare som jag, men bjuder glatt mot alla hinder. :love:

Jag är bara lite orolig över att vi skall komma till lägret och bli totalt avvisade för att hon är gul. :( Aldrig hänt mig tidigare, men jag har ju hört kompisar som åkt på träningar och blivit otrevligt bemötta.

Kan inte längre nojja över punktering, att vi kör vilse, att hästen inte står lugnt i transporten eller att vi inte är tillräckligt tränade, så jag måste ju nojja över något....

Är hög på endorfiner nu! Eller kanske adrenalin? ;) Lydde @Speedway s råd, gav mig ut ikväll för att ha roligt. :bump:

Blev galopp längs vår mysiga skogsstig (efter ordentlig uppvärmning). Bad om snabbt tempo i galoppen och plötsligt förvandlades både jag och hästen. Hästen började bjuda (!) i galoppen och jag började mana på henne! :laugh:

Plötsligt susade vi liksom fram som ett enda väsen, fortare, fortare! Jag kom på mig själv med att skratta högt, precis som när man var liten och busred. :o

Vi galopperade snabbt i fem minuter, mjuka kuperade vägar inklusive hopp över två diken. :D Så sjukt roligt!

Skall jag vara lite vuxen och analyserande så kände jag mig inte alls baktung längre. O_o Sitsen kanske inte är så katastrofal...

Red ut i sidepull, men behövde inte använda tyglarna öht. Min underbara pärla till häst lyder tydligen små justeringar i sitsen. :angel:

Har precis kommit in efter att ha galopperat först med fuxen o sen med svarta i barnsligt löjligt högt tempo på våra skogsstigar! Flängde över ett par terränghinder på vägen med fuxen, kunde inte låta bli såklart!:D Vad kul det är att leka ponnyunge när hästarna är med på noterna!

Och jag har haft lite hoppträning idag. :D

Ett travräcke och två linjer, ena med orelaterat avstånd och den andra med 6 galoppsprång. Hon hoppade stort in varje gång på linjen med 6 galoppsprång och då blev hon lite kinkig med avståndet, hon ville inte gå av för nära (kan hända att hon inte är tillräckligt stark än), så jag checkade av galoppsprång två och tre och satt sen stilla - då blev det bara två till, men hon har så stor galopp att det kändes helt normalt...

Efter att ha hoppat linjerna var för sig, så lade jag ihop allt till en kort bana på 5 hinder och det hoppade hon snällt. Höjd 70-90 cm för att det inte skulle bli för jobbigt.

Ville inte överanstränga hennes ligament, så de sprången fick räcka. Hon var ff pigg när vi slutade, imorgon tänkte jag nog rida Snogeholmsslingan, för jag jobbar må-on och då har jag mindre tid.

Tydligen har min häst fått lite fart. Matte kontrade med att hänga i tyglarna. Åh vad bra :D Nåja, kul var det iaf!

Har anmält till massa mer träningar och Öved. Får se hur det blir med det senare :p men enda stället jag faktiskt hade velat debutera på i år så lika bra o anmäla innan det blir fullt eller nåt, så ovan vid sånt här.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 788
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 522
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 781
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 432
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar