Shaggy
Trådstartare
Sv: Varför ridskola?
Oj vad diskutionen kom igång helt plötsligt
Jo men här hamnar vi återigen i problemet. Hur ska en nybörjare veta vilken inriktning som är den rätta? Om man börjar på en westernridskola och tycker ridning är urtråkigt så kanske man skulle älska dressyr men hur stor är chansen att man i det läget testar?
Oj vad diskutionen kom igång helt plötsligt
Nja frågan är ju hur utbildade hästarna måste var inom tex western. Ja ghar ridit westernlektioner på vanliga dressyrtränade ridhästar och det fungerade helt okej. Det är givetvis inte det optimala men för en grundkurs duger det. För tex körning behöve rman ju inte ha speciella hästar. Nästan alla hästar går ju att köra in.Ni har jätte goda ideer! MEN, vem har pengarna? Kanske bara är 2st på hela ridskolan som är intresserade utav ex. westen. Då ska man antingen utbilda en utav idigare ridlärare på anläggningen eller anställa en till lärare. Sen ska man ha hästar som är utbildade inom western, samt att man måste ha utrustning (western sadel osv)
Faktiskt så finns det ridskolor som bara har trav, eller bara inriktar sig på western, eller islandshästar.
Jo men här hamnar vi återigen i problemet. Hur ska en nybörjare veta vilken inriktning som är den rätta? Om man börjar på en westernridskola och tycker ridning är urtråkigt så kanske man skulle älska dressyr men hur stor är chansen att man i det läget testar?
Tyvärr har jag aldrig sett att det fungerar så. Det jag ser är att ett gäng börjar rida i samma grupp och sedan hålls de ihop så länge det bara går. Att de har olika talang, olika mål och olika intresse inom ridningen det struntar ridskolorna i. Därför min tanke om att man ska jobba mer kursbetonat istället.På en bra ridskola så försöker man planera grupperna utifrån utbildningsståndpunkten hos ryttarna. I grupp ett ska ryttarna kunna X, i grupp två ska ryttarna kunna Z, i grupp tre...osv. Så det är ju inte helt random selection, det finns en tanke bakom gruppernas utformning. Liksom det vanligen finns specialgrupper för den som är intresserad, liksom tillgång till teoridagar/clinics/utbildningar/privatlektioner (i alla fall på de tre klubbar jag ridit på).
Givetivs kan inte alla ställen ha högre utbildning inom alla grenar men så länge man håller sig på en lägre nivå så är jag övertygad om att man kan få med avsevärt mycket fler grenar än vad man har idag utan orimliga kostnader. Det kanske blir en kostnadsökning i början men jag är ganska övertygad om att det betalar igen sig relativt snabbt genom fler elever. I dagens läge är det många ridskolor som lever i en mycket tynande tillvaro utan att ifrågasätta varför de minskar elevantalet.För att kunna erbjuda utbildning inom alla grenar så krävs det specialutbildade instruktörer (som kostar pengar), specialutbildade hästar (som kostar pengar) och ett tillräckligt stort elevunderlag för att lektionerna ska generera en inkomst till klubben.
Problemet är att i dagens läge så verkar ridlärarna var totalt ointresserade av detta (de jag träffat). De hankar på i samma hjulspår utan att ens reflektera över ifall det finns något annat. Till detta ska gärna läggas en väldigt negativ inställning till allt som inte är hoppning eller dressyr.Däremot så håller de flesta vettiga klubbar clinics och extrautbildningar, och som elev kan du önska att de tar upp någonting särskilt. Exempelvis travträning.
Till viss del kanske men man förlorar också många på det sättet. Problemet är återigen att hur ska Lisa veta ifall hon vill sitta på hästen och rida dressyr eller sitta bakom hästen och köra trav när hon endast sett hästar på bild. När man kommer högre upp i sin utbildning så kanske man vill gå på en mer specialliserad ridskola men å andra sidan så passar man knappast in på särskilt många av dagens ridskolor i det läget heller.Så jag tror inte på att ha olika inriktningar om man vill att ridskolan skall gå bra utan att man skall inrikta in sig på en målgrupp.