Tråden för fälttävlansnewbies!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tydligen har min häst fått lite fart. Matte kontrade med att hänga i tyglarna. Åh vad bra :D Nåja, kul var det iaf!

Har anmält till massa mer träningar och Öved. Får se hur det blir med det senare :p men enda stället jag faktiskt hade velat debutera på i år så lika bra o anmäla innan det blir fullt eller nåt, så ovan vid sånt här.

Roligt! Själv var jag sängliggande så jag fick ställa in träningen. :( Har två träningar i juli att se fram emot dock...

Hela säsongen -15 känns som en massa strykningar bara. Först missade jag dressyrtävlingen i april då transportens ena hjul krånglade. Sedan fick jag stryka mig från PP-ritten pga mitt knä. Känns konstigt med tävlingsdebut i juli, jag som planerat och sett fram emot att tävla mer i år...

Roligt! Själv var jag sängliggande så jag fick ställa in träningen. :( Har två träningar i juli att se fram emot dock...

Hela säsongen -15 känns som en massa strykningar bara. Först missade jag dressyrtävlingen i april då transportens ena hjul krånglade. Sedan fick jag stryka mig från PP-ritten pga mitt knä. Känns konstigt med tävlingsdebut i juli, jag som planerat och sett fram emot att tävla mer i år...

Men blääääää :yuck::down:

Liten runda i.slutet av träningen i söndags:

Hela träningen kändes som glad häst men pissdålig ridning. Hittade inte alls den där känslan av bra galopp med nosen framme men ja jag vet ju att vi är bäst på att rida rakt fram längs vägar :p inte heller nöjd med betslingen som annars är favoriten hemma när vi galopperar men det borde jag räknat ut själv. Han vill inte att jag pillar för mycket med detta o det blir det lite automatiskt för mig när vi ska svänga o ha oss.

Tog ett annat träns idag o ville bara hitta bra känsla igen och även rida galoppslingan 2 rundor. Första rundan som vanligt pigg i fin, lite väl busig o spände till lite väl mycket när han hoppade o for i farten. Dock väldigt flåsig när vi bröt av o jag funderade på om jag tagit mig vatten över huvudet med 2 rundor.

Skrittade ordentligt mellan, kändes fin o trava så tänkte vi testar. Denna gången skulle jag ha honom mer på plats utan att hålla mer eller bli klämmig själv men han skulle gå exakt mitt spår oavsett. Han har ingen självbevarelsedrift så är det halt måste man ju veta att han håller spåret så han inte halkar. Övar också på att bli väldigt lätt i kontakten o att han är kvar bärig o framme så ville helst kunna rida relativt fritt och lägga till minsta möjliga inverkan på alla tittgrejer men ändå ha honom på plats.

Första kurvan med en bevattningsslinga tänker jag sätta ribban högt med att hålla mitt spår i Tiger svarar upp direkt med tokmassa mer energi o ett jäkla språng när han byter galopp för o sedan suga tag i bettet o galoppera iväg ur kurvan, precis som vi börjat ha som mer regelbunden vana. Härliga häst :love:

Resten av slingan lika trevlig respons o det var inte många gånger jag ens behövde påminna om att ta för sig framåt. O behöver jag säga att han gick spikrakt på mitt spår från start till slut :p det är något jag har varit skitnoga med från unghästtiden men som numera är rätt fritt. Men NÄR han ska gå rakt så ska han det. Skönt att det efter allt slappade faktiskt funkar när det krävs.

Nu ska jag bara hitta den ridningen o den galoppen på terrängbanan oxå...!

Åh vad härligt @the_connemara ! Ser så roligt ut på filmen också. Min nästa ridhäst (alltså efter Ariels son) skall vara en grå mara. Punkt! :love:

Imorgon eftermiddag rullar vi ned till Hofors. Sista dagarna har Ariel bara fått ha roligt och göra "enkla" saker, igår blev det lite mer galopp dock och hon har kvar det härliga trycket i galoppen. Bara jag ber henne så ökar hon faktiskt. :p

Håll tummarna att vi lyckas ta ft-kortet, skulle vara skönt att ha det klart. :)

Fast egentligen vet jag inte om fälttävlan är vår grej, så hiskeligt mycket utrustning man måste ha med sig. :angel:

Alltså shit, aldrig tidigare i mitt liv har någon sagt att jag ridit för fort :banana:

Träning idag igen. Tog ett mer uppskattat bett o tänkte att nu jäklar ska jag galoppera idag! Göra precis som hemma o bara korta tygeln o upp i lätt sits o rida lite rakt fram varje gång vi börjar galoppera så det blir mer likt för oss båda. Så att vi kanske lättare hittar galoppen o framåtläget med nosen.

Gick jättebra! Tiger blev omdöpt till SuperTiger av Ted. Han är alltid min SuperTiger :love: Vi hoppade lite 80 o 90 hinder, ibland för att jag hoppade fel (var först, suck på mig).

På slutet missförstod Ted mig o trodde jag inte ville hoppa häcken. Jag ville hoppa den bara för att jag egentligen inte vågar. Fick göra om min runda med häcken först. Wieho vad vi galopperade! Jättestort språng över o då smackar jag alltid på lite i landningen eftersom det lätt blir lite platt fall. Tiger lyder rätt bra nu så han galopperade iväg o jag började hala in tyglarna igen. Direkt efter skulle vi hoppa upp för kortsidan på banken o ja det var efter den rundan han fällde kommentaren "som tränare blir man ju lite rädd när det går så fort men ni har ju koll o kom tillbaka bra till banken"

Både upp på banken o ut i skogen över en lite större stock fick vi till sådana superhärliga språng där man kände sig som en riktig fälttävlansryttare :D Han hoppade liksom in i handen men höll ihop sig med bjudning o tryck istället för att jag bara fick släppa ut tygeln för att inte rycka i munnen o sen landar man helt platt. Woho!!

@Habina har du ingen film på Ariel? Min mamma (som eg skulle ha Tiger som sin pensionärshäst) är helt galen i fjordingar! O när vi var på AR-kurs med Bent så var mitt favoritekipage en fjording/fjordkorsning, sjukt cool!

Jag vill också galoppera så därför har jag snott åt mig en plats på ridskolan på tisdagkväll. Hopplektion vilket innebär att man skuttar över typ 70 cm. Hoppas att jag kommer ihåg hur man rider för nu var det väl tre veckor sen jag sist red en lektion och då hade jag träningsvärk i flera dagar efteråt. :laugh:

Vore hemskt trevligt om min kära lilla häst kunde bli friskförklarad i sitt knä på måndag när vi ska på återbesök också så att vi kan göra något annat än bara skritta i snöre.

Är framme i Hofors efter sex timmars resa. Kluven till om jag skulle kunna åka så långt för en tävling, men för fem dagars läger är det värt det. :)

Ariel tog resan bra och är nu nöjd i en hage. Så länge hon får något att äta så... ;)

Skall bli spännande imorgon eftermiddag när det drar igång (ett pass markarbete) men rätt skönt att komma dagen innan och hinna återhämta sig.

Är framme i Hofors efter sex timmars resa. Kluven till om jag skulle kunna åka så långt för en tävling, men för fem dagars läger är det värt det. :)

Ariel tog resan bra och är nu nöjd i en hage. Så länge hon får något att äta så... ;)

Skall bli spännande imorgon eftermiddag när det drar igång (ett pass markarbete) men rätt skönt att komma dagen innan och hinna återhämta sig.

Låter superkul! Lite avis.

Låter superkul! Lite avis.

Jag kan säga att när vi promenerade av oss resstelheten och gick förbi en del hinder, blev jag så hoppsugen! Längtar så till imorgon! :bump:

Hade jag varit tjugo år yngre hade jag smugit ut på natten och tjuvhoppat. :rofl: Fast då hade förstås inte mina föräldrar släppt iväg mig öht... :angel:

Haha, skyll dig själv @the_connemara

Här busar hon i rundkorallen:

Här löshoppas hon:

Sjukt gamla filmer... Måste lägga upp lite nytt någon gång, men ryttaren envisas med att tjoa när hon hoppar och det går ju inte att visa. ;)

Oooh jag är så avis på er som tränar nu... :arghh: Vi har spekulant på Bruce så har inte vågat anmäla till mer träningar för tlfället... Så det blir kanske ingen mer terräng för oss ihop :nailbiting:

Alltså shit, aldrig tidigare i mitt liv har någon sagt att jag ridit för fort :banana:

Träning idag igen. Tog ett mer uppskattat bett o tänkte att nu jäklar ska jag galoppera idag! Göra precis som hemma o bara korta tygeln o upp i lätt sits o rida lite rakt fram varje gång vi börjar galoppera så det blir mer likt för oss båda. Så att vi kanske lättare hittar galoppen o framåtläget med nosen.

Gick jättebra! Tiger blev omdöpt till SuperTiger av Ted. Han är alltid min SuperTiger :love: Vi hoppade lite 80 o 90 hinder, ibland för att jag hoppade fel (var först, suck på mig).

På slutet missförstod Ted mig o trodde jag inte ville hoppa häcken. Jag ville hoppa den bara för att jag egentligen inte vågar. Fick göra om min runda med häcken först. Wieho vad vi galopperade! Jättestort språng över o då smackar jag alltid på lite i landningen eftersom det lätt blir lite platt fall. Tiger lyder rätt bra nu så han galopperade iväg o jag började hala in tyglarna igen. Direkt efter skulle vi hoppa upp för kortsidan på banken o ja det var efter den rundan han fällde kommentaren "som tränare blir man ju lite rädd när det går så fort men ni har ju koll o kom tillbaka bra till banken"

Både upp på banken o ut i skogen över en lite större stock fick vi till sådana superhärliga språng där man kände sig som en riktig fälttävlansryttare :D Han hoppade liksom in i handen men höll ihop sig med bjudning o tryck istället för att jag bara fick släppa ut tygeln för att inte rycka i munnen o sen landar man helt platt. Woho!!
Jag blir så glad för er skull!!:up: Ni förtjänar verkligen lite flyt nu:) Terrängen är ju så oslagbart rolig när en hittar dit ni verkar ha hittat nu;)

Jag blir så glad för er skull!!:up: Ni förtjänar verkligen lite flyt nu:) Terrängen är ju så oslagbart rolig när en hittar dit ni verkar ha hittat nu;)

Tack vad gullig du är :)

Är dock missnöjd med hur gallorna ändrat sig senaste veckan, han är alltid jämn fram men nu är vänster lite större. Blir vetbesök inom en månad förhoppningsvis (inte gjort i en handvändning iom restiden men har tur o jobbar natt o sen snart semester). I övrigt verkar han dock vara bättre igång än jag trodde så hoppas ojämnheten är en följd av att han var skadad så länge förra året o att det blir bättre ju jämnare han blir.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 788
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 522
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 781
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 432
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar