Sv: Vad ska jag göra? *långt*
Jag vill berätta om en annorlunda och positiv erfarenhet.
Jag köpte ett arabiskt fullblod som min "första häst" när jag fyllde 30. Jag hade erfarenhet av känsliga hästar som tonåring och tänkte att det nog bara skulle vara att tuta och köra som vanligt. Hästen visade sig vara väldigt svår att rida in, och bröt ut i rodeo, helt utan förvarning. Det var vidrigt. Jag höll fast mig desperat i sadeln och flög ändå åt alla väders.
Jag grät mängder! Jag tränade uppsittning på hästen i tre veckor då jag bara satt upp och av. Sedan försökte jag skritta med honom i ridhuset med en trygg ledare. Samma rodeo igen. Jag fick en (liten) fraktur i höften under en flygtur, frakturen tog 9 veckor innan den läkt.
Efter den andra gången jag flugit av fick jag problem med ångest och ridrädsla. Jag skakade i hela kroppen och hade svårt att sova. Jag grät massor och kände mig så klumpig och otymplig som köpt en olämplig unghäst. Jag fick rådet att lämna bort honom och att vi inte passade varandra. Så fort jag skulle sätta mig upp fick jag skyhög puls och blev så panikslagen att jag skakade. Jag hade knappt kontroll på mina ben och armar då de "frös fast" och knappt gick att röra. Jag fick för första gången uppleva den faktiska betydelsen av att bli "stel av skräck".
Nu valde jag en annan väg. Jag tänkte att unghästen säkert inte mår dåligt av att tränas från marken så jag gjorde det i stället. Jag började tömköra honom i stället. Men jag gav mig själv löftet att sitta upp och av, på honom minst tre dagar i veckan. Utan inslag av skritt eller något annat. Bara upp och ned.
Unghästen fattade poängen väldigt snabbt och insåg att de där upp-och-avsittningarna inte betydde någon prestation från hans sida, så han blev jättebra på att stå stilla och känna lugnet under tiden som jag skakade och grät vid "uppsittningspallen".
Så höll vi på i TRE MÅNADER. Jag fick stöd av min dåvarande sambo som ofta följde med och peppade och filmade oss och sa att det här "bara var en liten fas" som vi snart skulle komma oss igenom. Hästen hade sedan länge insett att de här uppsittningarna var piece of cake.
Här har jag gjort en rolig film på alla upp och avsittningar från den tiden:
http://www.youtube.com/watch?v=L_sIfNlJqZM
Efter några ytterligare månader så började ridrädslan klinga ut. Jag började skritta några steg åt gången. Kanske tio steg, innan jag satt av. Så fortsatte det, lite i taget. Små små framsteg åt gången. Nu har jag tränat ett år med honom! För en månad sedan fick jag ett "återfall" och vågade inte sitta upp på honom vid ett tillfälle. Men resten av januari har jag ridit!
Och jag har inte alls "förstört" min unghäst. Han har vant sig vid att matte "får psykbryt" ibland och vi får helt enkelt anpassa oss efter varandra. Han bryter fortfarande ut i bockningar ibland men det är ytterst sällan (4 månader sedan sist), och jag har inte fallit av på över ett år. Våra pass är fortfarande mycket kortare än vad en "medelryttare" rider sin häst. Men det går framåt ändå. Det tar bara lite mera tid.
Trots de korta passen så är vi inte särskilt "efter" i utbildningen och jag får ofta beröm för min fina unghäst.
Med det här vill jag inte säga att du ska fortsätta kämpa med din unghäst, för det ska du inte göra om det inte känns bra.
Däremot så finns det inte bara "en" rätt väg att hantera situationen. Det finns flera lösningar, och du väljer själv vad som känns bäst för dig! Lycka till med dina val! Kram!