Tråden för fälttävlansnewbies!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är baktung jag, så jag får hela tiden kämpa med att få upp rumpan. :p Märkte i onsdags på träningen att jag har lättare att stå i lätt sits i trav om vi travar över bommar. O_o

Jag är baktung jag, så jag får hela tiden kämpa med att få upp rumpan. :p Märkte i onsdags på träningen att jag har lättare att stå i lätt sits i trav om vi travar över bommar. O_o

DU är inte baktung. Du har en sadel som inte passar dig. Precis som jag haft hela mitt liv. När du hamnar i en sadel som passar dig så är det plättlätt att stå upp i balans oavsett vad hästen hittar på. Du behöver inte kämpa för att hålla balansen o hålla dig ur sadeln.

Det är anledningen till att jag beställde ny sadel. Är man amatör kan man iaf ge sig bra förutsättningar, varför jobba i motvind? Självklart har duktigare ryttare lättare att rida i fler sadlar eftersom de har bättre bålstabilitet o betydligt mer o bättre ridning i kroppen. Men vi andra kan ju underlätta för oss o hitta den där bra känslan iaf :D

@the_connemara Varför har du haft ångest över att galoppera? Är ju den mest underbara gångart som finns...då kan man stå i stigbyglarn o bara vara....jag eeeeelskar galopp!:love::love::D

Så kände jag innan också :), tills fröken fis fux kom och lärde mig att söta fis fuxar tycker om att kasta sig åt sidan lite då och då, och samtidigt svänga runt och få panik då matte inte hänger med i svängarna riktigt.
Därför klamrar matte nu sig fast i fegisremmen och samtidigt försöker få hästen att fortsätta springa med bjudning framåt trots att hela mattes kroppspråk säger "Aaahaaa!!!! BROMSA! FRAM! BROMSA! FRAM!! snälla låt mig inte döö"

Galopp i grupp är dock skit roligt :p, då har man ju flera livvakter och både fisfux och matte kan koppla av ^_^

Fast det är ännu värre när hästen inte travar av sig själv i skogen....I promise! @the_connemara

Har den T-shirten oxå :D Sjukt vad min häst står ut med och hur olyhörd jag är/har varit. Men nu är vi äntligen på väg åt rätt håll :) Ska förhoppningsvis rida för en ny tränare i veckan oxå, hon som börjat tömköra Tiger. De har snott min ridväg till förra tränaren o jag har prioriterat bort o lasta för dressyrträning.

DU är inte baktung. Du har en sadel som inte passar dig. Precis som jag haft hela mitt liv. När du hamnar i en sadel som passar dig så är det plättlätt att stå upp i balans oavsett vad hästen hittar på. Du behöver inte kämpa för att hålla balansen o hålla dig ur sadeln.

Det är anledningen till att jag beställde ny sadel. Är man amatör kan man iaf ge sig bra förutsättningar, varför jobba i motvind? Självklart har duktigare ryttare lättare att rida i fler sadlar eftersom de har bättre bålstabilitet o betydligt mer o bättre ridning i kroppen. Men vi andra kan ju underlätta för oss o hitta den där bra känslan iaf :D

Hm... Tror ändå jag är baktung. ;) Det är enorm skillnad på nuvarande sadel jämfört med tidigare, eftersom de dumma sadelutprovare jag haft innan envisades med att jag hade stor bak = behövde en 17,5". När det viktigaste visst var hur långa ben man har (vilket jag inte har), så jag egentligen behöver en 17".

För min del handlar det om ovana, dålig balans och lite muskler. :p Minns skillnaden när jag fick en bra dressyrsadel, med stiglädren fästade på rätt ställe, hur enkelt det plötsligt blev att sitta korrekt. :o

Och jag har varit på sadelprovningsutflykt idag och fått med mig ny sadel hem! :D:banana::bump:
Så nu kan jag börja hoppa på riktigt. Kiropraktorn såg ut ungefär så här O_oO_oO_o när jag sa att jag hoppade lite i min dressyrsadel. :p

Jag har också provat sadlar idag! Som jag misstänkte är min hoppsadel inte så bra, vi hittade en begagnad BR Jos Lansink som fungerade men jag behöll den inte eftersom jag ville kolla upp lite mer vad prisbilden brukar ligga på och vad det är för sadel egentligen, visste inte ens att BR gjorde sadlar!

Och jag har varit på sadelprovningsutflykt idag och fått med mig ny sadel hem! :D:banana::bump:
Så nu kan jag börja hoppa på riktigt. Kiropraktorn såg ut ungefär så här O_oO_oO_o när jag sa att jag hoppade lite i min dressyrsadel. :p

Var? O vad för sadel? Hallåååå, det är liksom obilgatoriskt o skriva ut :p

Var? O vad för sadel? Hallåååå, det är liksom obilgatoriskt o skriva ut :p
En Prestige Meredith. Först tyckte jag att den hade dåligt med stöd för knäna, men när jag satte mig ordentligt i den funkade den bra. Fick mycket beröm för min tvåpunktsits i galoppen (någon nytta har allt mitt galopperande gjort :D), men jag behöver påminna mig själv om att ta det lugnt och slappna av i traven. När jag väl gör det slappnar Leia oxå av. Borde vara easypeasy, men jag glömmer det jämt...:cautious:

@Gabby_Ossi Det borde du kunna hitta en veeeldigt billig BR sadel då de inte har så bra andrahandsvärde o kostar ca 13000 nya. Det som är bra, om det är en Jos Lansink Jumping är att de är ullstoppade så du kan stoppa om den isåfall.

Idag var vi ute o galopperade igen men med Tigers nappbett (:D) o lilla hästen var helt ljuvlig! Lite mindre spänd o nu känns det som att traven åtm är en bra transportgångart. Trav på hellånga tyglar i vägkanten dit o hem o trevlig balans utan att det berörde honom. Skönt oxå när traven känns bra även efter lite jobbig galopp, hatar när musten helt går ur honom o det känns som varenda muskel är full av mjölksyra o man inte kan trava efteråt för hästen är helt stum. Har blivit itutad att slaggprodukter transporteras bort betydligt bättre om man travar o inte skrittar direkt efter jobbiga intervaller så vill helst göra det.

Hallå tanter som bara agerar mentorer till oss RIKTIGA newbies i tråden! Nu behövs some seriuos hjälp! Förutom att jag nu faktiskt måste fatta TR så måste jag ju också använda tdb igen efter typ 6 års dvala. Eller ja, om vi nu får för oss o våga starta den där ST80n på Teds bana i SM-veckan dvs :p

Steg 1 är väl att få in pengar på tdb o komma på hur man löste licens. Vart betalar man den, till hemmaklubben? En sån endagsgrej får det väl bli gissar jag.

Du löser licens på TDB! Först betalar du in pengar till ditt konto, sen går du till Mina sidor-Profil-Klicka på Beställ licens. Har du pengar på TDB så betalas den direkt. Hästen måste väl också ha licens? Du gör på samma sätt för den. Sen måste du ju såklart ha löst medlemskap i en klubb och klubben godkänner din licensansökan.

Hallå tanter som bara agerar mentorer till oss RIKTIGA newbies i tråden! Nu behövs some seriuos hjälp! Förutom att jag nu faktiskt måste fatta TR så måste jag ju också använda tdb igen efter typ 6 års dvala. Eller ja, om vi nu får för oss o våga starta den där ST80n på Teds bana i SM-veckan dvs :p

Steg 1 är väl att få in pengar på tdb o komma på hur man löste licens. Vart betalar man den, till hemmaklubben? En sån endagsgrej får det väl bli gissar jag.
Vilken tur att @Novali01 svarade, för tant känner jag mig inte riktigt som än:angel::p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Med anledning av diskussioner ang flock eller ensamhund i andra trådar så startar jag en egen istället för att kapa.. Jag har eg aldrig...
2
Svar
22
· Visningar
2 788
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 522
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Om denna ligger fel får moderator flytta, visste inte riktigt vart jag skulle lägga den. Jag behöver lite hjälp ang ett problem. Jag...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 781
Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 432
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar