Tjockistråden del 2

Jag kämpar också på, har hunnit springa två gånger i mars men nu är jag sjuk igen. Mitt stora problem har nu helt plötsligt blivit godis! Jag har aldrig varit en sockerråtta men nu äter jag godis varje dag! Wtf liksom!

Jag kämpar också på, har hunnit springa två gånger i mars men nu är jag sjuk igen. Mitt stora problem har nu helt plötsligt blivit godis! Jag har aldrig varit en sockerråtta men nu äter jag godis varje dag! Wtf liksom!
Provat att dricka istället när det är som svårast? Man kan bli sötsugen när man är törstig.
Kanske ligger för lågt i kcal?

Jaha, det här gick inte så bra. Stir-fry iofs massor av grönsaker men en del olja att steka i och ffa vit ris. Dessutom just bakat en tycka-synd-om-mig-själv äppeltoscakaka. :meh:

Här går det lite åt helskotta. Löpningen ligger på is för först var jag jätteförkyld och nu de sista dagarna så har det varit skitkasst väder så jag har noll lust att gå ut. Sen har mitt sötsug eskalerat totalt jag äter godis eller något annat sött i princip varje dag och det funkar inte längre men jagvtror det är för att jag druckit alldles för dåligt så det får jag åtgärda.

Jag är sockerråtta och det där med att godissuget försvinner om man avhåller sig från socker - det stämmer inte på mig.

Jag är godissugen varje dag - något som jag bara måste hantera. Det gör jag genom att inte ha tillgång till godis/kaffebröd.

Även om jag är godissugen så gäller det att hantera suget. Varför är jag sugen? Är jag hungrig? Törstig? Uttråkad?

Oftastt väntar jag ut suget och då går det över.

Det är en strategi som funkar för mig. Vet inte om det kan vara ett tips för någon annan.

/Lizzie

Angående socker så funkar varken förbud eller avhållsamhet för min del. Jag äter socker regelbundet, helt enkelt, för drastiska förändringar funkar inte. Däremot märker jag ju att jag per automatik väljer mindre socker när jag rör på mig mer och loggar det jag äter, men vill jag ha en kaka till kaffet så tar jag en kaka till kaffet och loggar den också.

Jag har vägning på v.v idag igen. Var inte där förra veckan men vägde mig hemma, då hade jag gått ner 2.2 kg på en vecka. Den hör veckan har varit jobbig rent matmässigt, inte så att jag ätit för mycket hela tiden, men nästan varje dag har det blivit någon points mer än det ska, men hade trots det nästan alla i veckobonusen kvar (har 42 och hade 35 kvar typ). Vågen har stått stilla, ett hekto +/- mot förra veckans vikt, men det är störande att "inget" har hänt. Om än bra att det står stilla, hellre det än upp såklart.

Här visar tyvärr vågen på + efter förra veckans minus. Jag var iväg under helgen och då slank det ner både kexchoklad och massa snabbmat. Ingen ridning eller träning på det gjorde inte saken bättre. Denna vecka har börjat bättre men än så länge fortfarande + på vågen. Funderar på om det kan vara mens på gång snart, men det återstår att se.

Insåg också att även om jag tycker jag hittar hälsosammare alternativ till frukosten så märks det inte på antalet kalorier. Idag åt jag fil med lite solroskärnor och russin. Visade sig vara en riktig kaloribomb (framförallt solroskärnorna). Tji fick jag helt enkelt.

Här visar tyvärr vågen på + efter förra veckans minus. Jag var iväg under helgen och då slank det ner både kexchoklad och massa snabbmat. Ingen ridning eller träning på det gjorde inte saken bättre. Denna vecka har börjat bättre men än så länge fortfarande + på vågen. Funderar på om det kan vara mens på gång snart, men det återstår att se.

Insåg också att även om jag tycker jag hittar hälsosammare alternativ till frukosten så märks det inte på antalet kalorier. Idag åt jag fil med lite solroskärnor och russin. Visade sig vara en riktig kaloribomb (framförallt solroskärnorna). Tji fick jag helt enkelt.

Jag äter kvarg på morgonen. Typ 2 dl med 1 msk havrekli + gojibär i. Det finns goda smaker och jag är mest förtjust i kokos och vanilj. Det är inte många kalorier i det men jag blir i allafall mätt och står mig fram till lunch

Jag har hittat en kcalsnål frukost som funkar för mig iaf,

2 ananas skivor ( 75 gram) 100g vanlig keso och 10g solroskärnor = 204 kcal.

Annat alternativ jag brukar variera med är 1 dl axa fiber havregryn (40g), 1 dl mellanmjölk, 1 tsk strösocker = 206 kcal

Har för övrigt gått en powerwalk på 4 km, plus gått 7500 steg innan dess = bränt 472 kcal. Blir lite mindre motion när jag går i skolan hela dagen. Bättre när jag är på jobb ( äldreboende )

Jag har insett att jag får lägga 5:2 på hyllan lite just nu. Jag har tappat motivationen lite vad gäller fastedagar så jag ska dra ner på kalorierna lite varenda dag istället och försöka att äta bättre igen innan jag går tillbaka till 5;2.

Jag är jätteduktig och klarar frukost och lunch men vid 14 snöret blir jag så jäkla hungrig och då åker det ner en massa extra utöver hungerdämpningen bara för att det är gott att äta.

Jag har insett att jag får lägga 5:2 på hyllan lite just nu. Jag har tappat motivationen lite vad gäller fastedagar så jag ska dra ner på kalorierna lite varenda dag istället och försöka att äta bättre igen innan jag går tillbaka till 5;2.

Jag är jätteduktig och klarar frukost och lunch men vid 14 snöret blir jag så jäkla hungrig och då åker det ner en massa extra utöver hungerdämpningen bara för att det är gott att äta.
Klok insikt!
En bra metod är en metod som funkar! Funkar det inte för dig i praktiken så är det ingen bra metod även om det låter idealiskt på pappret.

Ja nötter och frön är riktiga kaloribomber! Så man måste se upp med alla flingor och nötmixer mm. Ett tag gjorde jag fröknäcke men blev några kg tjockare eftersom de var nyttiga och jag kunde därför äta dem....tji fick jag. Det är ju nyttigt men som alltid måste man begränsa intaget. Jag brukar äta det som snacks när jag inte som nu är besatt av choklad för första gången i mitt liv....

Klok insikt!
En bra metod är en metod som funkar! Funkar det inte för dig i praktiken så är det ingen bra metod även om det låter idealiskt på pappret.
Den har funkat klokrent innan men jag tror att det failar lite nu när jag är mammaledig och konstant har tillgång till mat. När man jobbar sen så är det svårare att bara sticka ut i köket och rota igenom skåpen efter vad som hellst som går att äta.

Den har funkat klokrent innan men jag tror att det failar lite nu när jag är mammaledig och konstant har tillgång till mat. När man jobbar sen så är det svårare att bara sticka ut i köket och rota igenom skåpen efter vad som hellst som går att äta.
När jag var föräldraledig försökte jag inte ens tappa vikt, det fanns varken tid eller ork till det då.
Fyll skåpen med sånt som är "minst dåligt" att småäta av... ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
14 15 16
Svar
318
· Visningar
21 870
Senast: MJLee
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
  • Låst
Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar...
101 102 103
Svar
2 046
· Visningar
172 578
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Hyresrätt villa
  • Valet i USA