Tjockistråden del 2

Önskar att jag hade kunnat bidra med ett positivt inlägg men nej, usch så besviken jag känner mig. Ställde mig på vågen nu, 86,5 kg. Samma som i söndags. Inte ett jävla gram ner trots noggrant räknande och motion. Jag fattar ingenting. :( Jag vill verkligen inte vara den som hänger upp mig på sånt här men jag hade verkligen behövt en positiv siffra just nu efter alla dagar med ångest.

När jag viktkämpar brukar jag komma till såna där asjobbiga stå-still perioder. Sen går det nedåt igen.
Du har inte gått upp, det kommer fortsätta nedåt igen.
Jag tycker du är sjukt duktig!

Och hej tråden, jag hakar på. Jag gick ner innan graviditet, och typ under den. Sen kan jag ha lagt på mig i smyg, igen.
Är en klassisk jojo-bantare, nu får jag kaloriräkna igen eftersom jag inte kan äta lagom mycket på egen hand. Har -10 kilo som delmål:). Sen borde 5-10 till bort, men blir det krig vill jag ha dem.

Jag har inte brytt mig om den här tråden förut därför att jag inte gått på någon bantningskur, eller det var i alla fall länge sedan sist. Jag väger mycket mer än då jag var ung men uppfattas inte som jättetjock av andra bara för att jag har "kvinnliga former". Vore jag man och hade allt på magen så hade jag allt varit bra framtung! :D. Nu är jag snarare baktung. Jag ger blodplasma och då tar dom alltid blodtrycket och det är perfekt. På jobbet (jobbar i vården) så brukar jag långa blodsockermätaren några gånger om året. Unnar mig till ex en skiva rostat ljust bröd med en massa söt o god apelsinmarmelad och så tar jag bs en timme senare. Alltid lågt och fint, så trots mina 51 år har jag inte börjat få åldersdiabetes. Men nu spränger det i höger fotled och jag är lite svullen. Min häst börjar bli till åren så jag är tung för honom. Två goda skäl att gå ned i vikt. Jag går lättare ned om jag tränar överkroppen. Snart dags med årets ved! Att köpa gåstavar med tyngder i vore nog en bra idé. För övrigt - minst möjligt med bröd - särskilt mjukt bröd. Alltid ha bra mat att tillgå så att det till ex inte blir en börek (=pirog) på stan för att jag blir för hungrig. Jag vill inte tala om öppet vad jag väger men om jag fortsätter följa den här tråden så ska jag tala om hur det går.

Denna helgen har gått i frossans tecken. Igår blev det halloumiburhare på leos lekland till lunch, friterad korvrulle, lökringar och aioli till middag med churros och glass till efterrätt.

Idag blev det omelett med grönsaker och bacon till lunch, hemmagjort naanbröd, kycklingspett med tikka masala, och morots&halloumibiffar till middag och en hel jävla massa godis.

Känner mig sådär lagom tjock just nu :D På det imorgon igen. Om detnk te regnar så ska jag banne mig ut på en långpromenad med hundar och barnvagn.

Denna helgen har gått i frossans tecken. Igår blev det halloumiburhare på leos lekland till lunch, friterad korvrulle, lökringar och aioli till middag med churros och glass till efterrätt.

Idag blev det omelett med grönsaker och bacon till lunch, hemmagjort naanbröd, kycklingspett med tikka masala, och morots&halloumibiffar till middag och en hel jävla massa godis.

Känner mig sådär lagom tjock just nu :D På det imorgon igen. Om detnk te regnar så ska jag banne mig ut på en långpromenad med hundar och barnvagn.

Jag har också haft frossarhelg... Lär inte vara kul att väga mig på fredag, undvek väga mig i helgen :p

Jag var hos läkaren tidigare i år med högt blodtryck och något förhöjd blodsockervärde. Dessutom ställde jag mig på vågen och det var inte kul. Så jag bestämde mig för minst 15 kilo ner. Jag vill inte banta mig smalare jag vill äta mig smalare så det gäller att hitta en metod där jag får äta hur mycket som helst men rätt saker. Så jag äter nån sorts LCHP, dvs massor av proteiner men lite fett och socker. Idag så vägde jag in 10 kilo från målvikt och har alltså på 1 dryg månad ätit bort lite mer än 5 kilo.

Jag har också haft frossarhelg... Lär inte vara kul att väga mig på fredag, undvek väga mig i helgen :p

Jag är ännu mera noggrann att väga mig är jag avviker från mitt matschema :D

Så fort jag äter något extra, behöver inte vara att jag frossar, men i alla fall än vad jag normalt sätter i mig - då går jag upp ett kg. Så också den här gången :angel:. Däremot så håller jag mig till matschemat idag igen, så då kommer det lilla extrakilot vara bort i morgon.

Jag var på afternoon tea med bubbel - och det var så himla gott. Och trevligt! :bump:

/Lizzie

Fuck heller att BMI fungerar. Enligt den är jag normalviktig och jag är riktigt tjock. Midjemåttet visar också på övervikt.

Fuck heller att BMI fungerar. Enligt den är jag normalviktig och jag är riktigt tjock. Midjemåttet visar också på övervikt.

BMI funkar inte för alla människor, utan att gå på midjemått eller höft-midjekvot kan ge tydligare besked om man ligger över gränsen för hälsosam vikt.

/Lizzie

Ja, alltså, min mars-utmaning går ju sådär. :angel:
Efter ett litet mentalt breakdown (igen) gick jag upp ett halvt kilo. Nu är jag igång igen, men jag funderar på att öka på antalet tillåtna kalorier. Idag har jag varit aktiv, med resultatet jättehungrig vid 16-tiden med bara middag kvar som alternativ. Men så tidigt kan jag omöjligen äta, då hinner jag ju bli hungrig igen innan läggdags.

Ni som räknar kalorier, vad har ni satt för gräns och varför?
Just nu ligger min på strax under 1500 kcal, och "ska" generera i -0,8 kg i veckan.

Ja, alltså, min mars-utmaning går ju sådär. :angel:

Ni som räknar kalorier, vad har ni satt för gräns och varför?
Just nu ligger min på strax under 1500 kcal, och "ska" generera i -0,8 kg i veckan.
Jag ligger på 1542 kcal men jag räknar med det jag förbränner också. Min app räknar ihop detta alltså. Äter jag min dagliga kvot plus det jag förbränt så hamnar jag på plus minus noll, men brukar se till att jag alltid har 500kcal kvar att förbruka varje dag, om du förstår. Känner att jag efter en dag i skolbänken bara svamlar.;) Man bör ju inte ligga under 1700kcal i för långa perioder då detta påverkar kroppen negativt. Gäller att hitta mellanmål/måltider som mättar trots lågt kcal innehåll. Jag dricker en massa vatten också som hjälper till att hålla mig mätt. Tänkte försöka ligga på denna kcal-mängd fram till efter midsommar, vi får väl se om det går. Låg tidigare på 1850kcal med målet 0,5kg/vecka. Mycket lättare.
Slutsvamlat för mig ;)

Jag ligger på 1542 kcal men jag räknar med det jag förbränner också. Min app räknar ihop detta alltså. Äter jag min dagliga kvot plus det jag förbränt så hamnar jag på plus minus noll, men brukar se till att jag alltid har 500kcal kvar att förbruka varje dag, om du förstår. Känner att jag efter en dag i skolbänken bara svamlar.;) Man bör ju inte ligga under 1700kcal i för långa perioder då detta påverkar kroppen negativt. Gäller att hitta mellanmål/måltider som mättar trots lågt kcal innehåll. Jag dricker en massa vatten också som hjälper till att hålla mig mätt. Tänkte försöka ligga på denna kcal-mängd fram till efter midsommar, vi får väl se om det går. Låg tidigare på 1850kcal med målet 0,5kg/vecka. Mycket lättare.
Slutsvamlat för mig ;)

Ah, ja, det gör inte jag. Jag lägger in antalet förbrända kalorier men lägger inte till det i antalet matkalorier. Men då ligger du på bara 1042 kcal om dagen om du vill ha 500 kcal kvar? Jag dricker ca 2 liter om dagen och äter bra i övrigt, finns egentligen inte jättemånga ändringar jag kan göra där, bra mellanmål och bra tider osv. Men det känns lite surt samtidigt också, eftersom jag har som mål att gå ner ca 3 kilo i månaden. Med en ökning till 0,5 kg blir det "bara" 2 kg i månaden. Men å andra sidan kanske jag får mer ork? Måste ju tänka långsiktigt också. Så som det är nu går jag ju medvetet lite på sparlåga pga maten, det kanske inte är helt bra.

Nu när jag pillade på Lifesum och för att kolla ändring i kcal-intag så kom det upp en varningsruta om att mina kcal-mål var under 1981 kcal, vilket de inte rekommenderar. Konstigt, jag har inte fått upp den rutan tidigare? Hursom, om jag minskar till 0,5 kg/vecka så blir intaget istället 1714 kcal. Kanske mer rimligt, i det långa loppet?

Ah, ja, det gör inte jag. Jag lägger in antalet förbrända kalorier men lägger inte till det i antalet matkalorier. Men då ligger du på bara 1042 kcal om dagen om du vill ha 500 kcal kvar? Jag dricker ca 2 liter om dagen och äter bra i övrigt, finns egentligen inte jättemånga ändringar jag kan göra där, bra mellanmål och bra tider osv. Men det känns lite surt samtidigt också, eftersom jag har som mål att gå ner ca 3 kilo i månaden. Med en ökning till 0,5 kg blir det "bara" 2 kg i månaden. Men å andra sidan kanske jag får mer ork? Måste ju tänka långsiktigt också. Så som det är nu går jag ju medvetet lite på sparlåga pga maten, det kanske inte är helt bra.
Nä alltså jag brukar ligga på mellan 500-900 förbrända kcal/dag. Drar absolut inte bort 500kcal om jag inte ens förbränt det.

Nu när jag pillade på Lifesum och för att kolla ändring i kcal-intag så kom det upp en varningsruta om att mina kcal-mål var under 1981 kcal, vilket de inte rekommenderar. Konstigt, jag har inte fått upp den rutan tidigare? Hursom, om jag minskar till 0,5 kg/vecka så blir intaget istället 1714 kcal. Kanske mer rimligt, i det långa loppet?
Har också fått den varningen, det är mer hälsosamt att gå ner 0,5kg / vecka så är väl därför de varnar. Välj högre kcal men lägg som mål att förbränna 500kcal/dag istället?

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
14 15 16
Svar
318
· Visningar
21 870
Senast: MJLee
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
  • Låst
Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar...
101 102 103
Svar
2 046
· Visningar
172 578
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar