Tjockistråden del 2

Jag måste hänga på. Jobbigt besök hos läkare, katastrofal HbA1c och bister läkare som mer eller mindre beordrade mig att gå ner i vikt, en hel del. :meh: Jag hatar gym, hatar, hatar, hatar, simma fungerar inte av fysiska skäl. Är otroligt plattfot så trots inlägg får jag kramp i vaderna av att gå eller jogga. Nej cykla är inte en bra idé med tanke på att jag inte ser något och min balansförmåga ligger på minus. Hjälp? Jag har redan fått pastaförbud av läkaren.
Det finns en app som heter typ "seven". Sju minuter övningar du gör hemma eller där det passar. Vem har inte sju minuter över? :)

Hej MJlee

Välkommen. Mycket av viktnedgången handlar just om kosten och i vårt fall får man ta ett beslut. Leva och äta lite tråkigt eller njuta tills man dör tidigare än man tänkt och lida av alla komplikationer.

Sen kan man oxå välja den relativt lätta Sättet med kosten vilket är det jag har valt att lägga mig på. Tre mål om dagen och två frukter där imellan=0,5 kg i veckan ungefär.

När jag fick min diabetes så körde jag Lchf för att snabbt få bukt med det. Men jag behöver lite kolhydrater i mitt liv=1 kg i veckan ungefär.

Ingen av metoderna svälter jag, varje dag handlar dock om att välja smart.

Kämpa kämpa allihop

Jag måste hänga på. Jobbigt besök hos läkare, katastrofal HbA1c och bister läkare som mer eller mindre beordrade mig att gå ner i vikt, en hel del. :meh: Jag hatar gym, hatar, hatar, hatar, simma fungerar inte av fysiska skäl. Är otroligt plattfot så trots inlägg får jag kramp i vaderna av att gå eller jogga. Nej cykla är inte en bra idé med tanke på att jag inte ser något och min balansförmåga ligger på minus. Hjälp? Jag har redan fått pastaförbud av läkaren.

Det är såklart bra att röra på sig, men stor del av viktnedgång är kosten. Har för mig att jag läst att 70% av en viltnedgång styrs av maten. Jag kör nu med viktväktarna, gillar det eftersom man får äta allt men i små mängder. Annars tycker jag att GI funkar bra också, eller att räkna kalorier. Finns olika appar för det! Det jag tycker är viktigast (för mig) är att äta väldigt regelbundet, typ var tredje timma under dagen, minst fem mål varav två mellanmål!

Önskar att jag hade kunnat bidra med ett positivt inlägg men nej, usch så besviken jag känner mig. Ställde mig på vågen nu, 86,5 kg. Samma som i söndags. Inte ett jävla gram ner trots noggrant räknande och motion. Jag fattar ingenting. :( Jag vill verkligen inte vara den som hänger upp mig på sånt här men jag hade verkligen behövt en positiv siffra just nu efter alla dagar med ångest.

Önskar att jag hade kunnat bidra med ett positivt inlägg men nej, usch så besviken jag känner mig. Ställde mig på vågen nu, 86,5 kg. Samma som i söndags. Inte ett jävla gram ner trots noggrant räknande och motion. Jag fattar ingenting. :( Jag vill verkligen inte vara den som hänger upp mig på sånt här men jag hade verkligen behövt en positiv siffra just nu efter alla dagar med ångest.

Nåt positivt är ju att du inte gått upp :) men ett tips är att bara väga sig en gång i veckan! :)

Det har jag gjort förut men jag gillar den extra sporren av att se hektona krympa, så det är inte ett alternativ just nu.
Jag hör egentligen inte hemma i den här tråden, men jag väger mig varje dag och noterar bara den lägsta vikten :p tycker kroppen hoppar upp och ner och det är ju möjligt att du råkat väga dig på en dag då du väger några hekto mer än igår till exempel? :)

Jag hör egentligen inte hemma i den här tråden, men jag väger mig varje dag och noterar bara den lägsta vikten :p tycker kroppen hoppar upp och ner och det är ju möjligt att du råkat väga dig på en dag då du väger några hekto mer än igår till exempel? :)

Menar du att du väger dig flera gånger varje dag? Jag väger mig på samma tid, två dagar i veckan. Klart kroppen hoppar upp och ner men kalorimässigt bör jag gå ner 0,8 kg i veckan utan extra träning.

Menar du att du väger dig flera gånger varje dag? Jag väger mig på samma tid, två dagar i veckan. Klart kroppen hoppar upp och ner men kalorimässigt bör jag gå ner 0,8 kg i veckan utan extra träning.
Nej, varje morgon. :) jag kan variera ganska många hekto. Typ dag 1 -0.1 dag 2 -0.5 dag 3 +0.4 dag 5 -0,5
Vissa veckor händer det inget, nästa vecka händer det dubbelt så mycket. Så jag tror inte att du ska deppa ihop direkt!:)

Nej, varje morgon. :) jag kan variera ganska många hekto. Typ dag 1 -0.1 dag 2 -0.5 dag 3 +0.4 dag 5 -0,5
Vissa veckor händer det inget, nästa vecka händer det dubbelt så mycket. Så jag tror inte att du ska deppa ihop direkt!:)

Nej, jag förstår givetvis att det inte är rimligt att "deppa ihop", men jag vill ju ventilera lite också. Jag har dragits med ångest de senaste dagarna och hade verkligen behövt den där minussiffran som en extra push. Speciellt när man vet att man har skött sig. Ska testa att väga mig varje morgon och se hur det känns. :)

Nej, jag förstår givetvis att det inte är rimligt att "deppa ihop", men jag vill ju ventilera lite också. Jag har dragits med ångest de senaste dagarna och hade verkligen behövt den där minussiffran som en extra push. Speciellt när man vet att man har skött sig. Ska testa att väga mig varje morgon och se hur det känns. :)
Jag försökte muntra upp dig lite så du inte gav upp och vräkte i dig 4000 kalorier idag :p kämpa på!:bump:

Mitt problem är inte bara att jag äter fel men ffa att när jag väl äter så kan jag liksom inte få stopp och överäter fruktansvärt. Jag kan inte äta på ett dygn och sedan bara frossa utan några gränser :banghead: För att få kontroll över blodsocker så ska jag äta fem små mål om dagen med ett snack emellan. Just nu så långt från hur jag lever som man kan komma.

15 är ideal, 10 är ok, 5 är ganska ok.

Nja, så försöker jag inte att tänka. Det är helt okej om jag vill "vräka i mig" 4000 kcal idag. Eller imorgon. Skam över mat försöker jag undvika så mycket som möjligt.
Det är väl ingen katastrof om det händer en dag, men det bromsar ju din viktnedgång i onödan :) jag utgår såklart från mig själv och vet att jag gärna "skiter i det" om det går dåligt en dag eller två, vilket är onödigt. Såklart man ska unna sig ibland, men jag vill välja tillfälle, inte ta det bara för att det går dåligt någon dag, förstår du hur jag tänker?:)

:heart Jag förstår dig verkligen men när jag vägde mig varje dag

:heart :heart :heart Mitt problem är också att när jag misslyckas så känner jag fuck it och struntar i allt. Och särskilt när man mår dåligt allmänt så orkar man inte med maten också. Är du säker på att du vill väga dig varje dag? Det är fruktansvärt jobbigt när den pendlar dag för dag. Alla fungerar vi annorlunda och jag blir så deppad att jag ger upp.

Du klarar det! Jag måste få njuta i andra hand av andras framgång :up:

Har lagt i en extra växel sen i helgen, men samma vikt eller mer varje dag, 112,5kg, men jag vet innerst inne att det är min kropp som binder vätska just nu och rätt som det är så ramlar där bort ett kg, men att komma under 112kg innan helgen känns ju långt bort. Jaja ska rida imorgon ( har hästen utlånad på foder till tjej som går på ridgymnasie och rider till honom då o då) och då vet jag att det kommer brännas lite. Men sen är tanken att jag o sambon ska ha fredagsmys meeeeen rör jag bara på mig ordentligt i helgen så binder inte kroppen mer vätska från ätardagen. (pepp till mig själv)

Det är väl ingen katastrof om det händer en dag, men det bromsar ju din viktnedgång i onödan :) jag utgår såklart från mig själv och vet att jag gärna "skiter i det" om det går dåligt en dag eller två, vilket är onödigt. Såklart man ska unna sig ibland, men jag vill välja tillfälle, inte ta det bara för att det går dåligt någon dag, förstår du hur jag tänker?:)

Ja, jag förstår hur du tänker. Det är nog många som tänker så vid viktnedgång. Men jag vägrar vara den som skäms för att jag åkte till McD. "Onödigt" eller inte, jag vill verkligen undvika att värdera mat på det sättet. Jag tror att det är en grogrund för ett problematiskt förhållande till mat när man talar om att unna sig och dylikt, och det problematiska förhållandet gör inte att man lyckas. Eller så "lyckas" man, men går upp igen, vilket ju är otroligt vanligt. Det är helt okej att "bromsa" sin viktnedgång ibland, tänker jag. Jag har inte bråttom. Som jag skrev lite skämtsamt till @ameo (tror jag det var?) tidigare i tråden - jag har ju hela livet på mig. Jag behöver inte gå ner fort.

Det är inte menat som kritik mot dig eller så, jag vill bara passa på att lyfta det problematiska i att tala om mat som "onödigt", "unna sig" osv, då det kan sätta en negativ boll i rullning i ens relation till mat.

:heart Jag förstår dig verkligen men när jag vägde mig varje dag

:heart :heart :heart Mitt problem är också att när jag misslyckas så känner jag fuck it och struntar i allt. Och särskilt när man mår dåligt allmänt så orkar man inte med maten också. Är du säker på att du vill väga dig varje dag? Det är fruktansvärt jobbigt när den pendlar dag för dag. Alla fungerar vi annorlunda och jag blir så deppad att jag ger upp.

Du klarar det! Jag måste få njuta i andra hand av andras framgång :up:

:heart :heart :heart Det är helt okej att känna "fuck it" ibland och strunta i allt. Det gäller bara att hitta tillbaka igen också. Jag hade väldigt lätt för det förr, och ibland får man ju bara prioritera om. Vad är viktigast, att jag tar mig upp ur soffan eller att jag äter sallad till lunch? Det första, om du frågar mig. Jag vet inte om jag vill väga mig varje dag, för det kan vara triggande, precis som du skriver. Jag tror att man får rycka på axlarna lite, och tänka att det kommer andra dagar där den där siffran ser annorlunda ut, även om den inte gör det just idag. Och det är okej.

Kört v.v sen måndag förra veckan. Igår kommenterade en kollega att jag redan ser smalare ut i ansiktet och idag fick jag höra av en bekant på arbetsplatsen att han tyckte jag måste gått ner, för magen ser mindre ut :meh: kul om folk lägger märke till om det händer nått, men jag är skeptisk till att de 2.2 kg jag hade gått ner tills igår verkligen syns så mycket :rofl:
Oavsett är det skönt, hoppas det håller i sig bara. Vill komma igång och rida igen, och träna på gymmet (just nu har jag stora problem med smärta i bland annat höften som gör att jag inte vill anstänga kroppen mer än vad jobbet och renovering av hus tar) ska jag börja ned igen bara jag tappat några fler kilo.

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt...
14 15 16
Svar
318
· Visningar
21 868
Senast: MJLee
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 292
  • Låst
Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar...
101 102 103
Svar
2 046
· Visningar
172 578
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV