Tjockistråden 4

V.3 och -1,9 kg! Snacka om att jag blev förvånad i morse :eek: Fick väga mig flera gånger för att se så det inte var någon tillfällighet. Misstänker att nästa vecka inte blir så stort minus.

Jag tycker det går rätt bra och räkna kalorierna, det är lite jobbigt på eftermiddagen mellan lunch och middag men lite kvarg håller emot den värsta hungern. Träningen går ju bra, men det gjorde den innan också iofs :)
 
Mör i kroppen från gympasset igår, så mot alla odds så åkte jag till gymmet idag igen!
När jag planerade veckan igår insåg jag att det skulle bli omöjligt med 3 pass om jag inte pallrade mig dit idag.
Så nu ligger jag på soffan och dricker en iskaffe och känner mig sjukt nöjd med mig själv.

Var på lager157 innan och köpte ett par träningsshorts och två tröjor så jag har bättre kläder att träna i.
(75% av mina kläder är för små. Yey. 🙃)
Blev längre tid på crosstrainern, axlar och mage idag. Nästan helt själv på gymmet dessutom. 🙂

Ska iväg senare och gå nånstans trevligt med hundarna, var är inte helt bestämt.
 
Funderar på varför man blir hungrig av att äta. Jag kan lätt gå ett ganska stort antal timmar utan att bli hungrig. Men så fort jag börjar äta kan jag inte sluta. Jag har alltid varit en allt eller inget personlighet. Skulle man bara behöva sluta så vore det inga problem. Men tja, att sluta äta är inget alternativ.
När blodsockret sticker uppåt blir de flesta hungriga även av det. :(
Dvs äter man tokiga saker blir man hungrig av det.
 
Gått fint med kosten idag med; Eftersom jag inte åt så tungt varken till lunch eller middag på kvällen så fanns det plats för två mindre kulor siaglass; kladdkaka och blåbär 😋. Efter stallet och tömkört pållan blev det mellis före middag efter handling; provade vaniljkesofrutti. Som risifrutti fast nyttigare och minst lika gott om inte godare 😋
 
Utöver att jag är en godisråtta osv är det inte heller lustigt att både jag och sambon väger för mycket då jag ständigt använder creme fraiche i matlagningen- var och varannat matrecept innehåller ju just creme fraiche och inte fasen var det något man använde när man var yngre! Milda 4% matlagningsgrädde hade varit bra om det inte vore för den används av dansk mjölk- går bort. Men ICA matlagningsgrädde kanske är ett vettigt alternativ 🫡. Hur gör ni andra? Vad använder ni? 😊.
 
Utöver att jag är en godisråtta osv är det inte heller lustigt att både jag och sambon väger för mycket då jag ständigt använder creme fraiche i matlagningen- var och varannat matrecept innehåller ju just creme fraiche och inte fasen var det något man använde när man var yngre! Milda 4% matlagningsgrädde hade varit bra om det inte vore för den används av dansk mjölk- går bort. Men ICA matlagningsgrädde kanske är ett vettigt alternativ 🫡. Hur gör ni andra? Vad använder ni? 😊.
Oftast kokosmjölk (inte ätit animalier på flera år, började igen med det lite smått efter förlossningen). Annars Oatlys matlagnings"grädde".
 
Utöver att jag är en godisråtta osv är det inte heller lustigt att både jag och sambon väger för mycket då jag ständigt använder creme fraiche i matlagningen- var och varannat matrecept innehåller ju just creme fraiche och inte fasen var det något man använde när man var yngre! Milda 4% matlagningsgrädde hade varit bra om det inte vore för den används av dansk mjölk- går bort. Men ICA matlagningsgrädde kanske är ett vettigt alternativ 🫡. Hur gör ni andra? Vad använder ni? 😊.

Är creme fraiche särskilt dåligt ur kalorisynpunkt och varför är lättvarianter av grädde bättre? Även creme fraiche finns ju i varianter som lätt och mini. Det är vad jag använder, men jag kanske har missat något?
 
Är creme fraiche särskilt dåligt ur kalorisynpunkt och varför är lättvarianter av grädde bättre? Även creme fraiche finns ju i varianter som lätt och mini. Det är vad jag använder, men jag kanske har missat något?

Tänker att det är kanske väl mycket kalorier 🤔 även om jag föredrar fullfeta produkter! Tex äter jag begränsad mängd fullfet yoggi, skulle inte äta mini med aspartam, aldrig. Ah inte tänkt på det! Ska vi ha den naturella har jag alltid köpt den fullfeta. De smaksatta är mindre feta vad jag märkt, de gånger jag använder det :)
 
Tänker att det är kanske väl mycket kalorier 🤔 även om jag föredrar fullfeta produkter! Tex äter jag begränsad mängd fullfet yoggi, skulle inte äta mini med aspartam, aldrig. Ah inte tänkt på det! Ska vi ha den naturella har jag alltid köpt den fullfeta. De smaksatta är mindre feta vad jag märkt, de gånger jag använder det :)

Ja, om du jämförde fullfet fraiche med lättprodukter av grädde så förstår jag att det blir skillnad :) Jag brukar använda lätt och mini även av den med neutral smak, om jag vill ha en tjockare konsistens än grädde.
 
Ah tack för tips! Får botanisera mer i hyllan 😄😊

https://www.arla.se/produkter/arla-koket/minifraiche-5-5pct-200ml-586886/


1724844738437.png
 
Utöver att jag är en godisråtta osv är det inte heller lustigt att både jag och sambon väger för mycket då jag ständigt använder creme fraiche i matlagningen- var och varannat matrecept innehåller ju just creme fraiche och inte fasen var det något man använde när man var yngre! Milda 4% matlagningsgrädde hade varit bra om det inte vore för den används av dansk mjölk- går bort. Men ICA matlagningsgrädde kanske är ett vettigt alternativ 🫡. Hur gör ni andra? Vad använder ni? 😊.
Om man gör en pastasås till exempel kan man ha en matsked grädde (eller så som man föredrar) och resten vanlig mjölk, det blir väldigt bra och ett paket grädde håller ju en vecka (blir väl billigare också jämfört med att ha ett helt paket Creme Fraiche i). Det är liksom 60-talssättet antar jag (mormor) :D

(då gör jag såhär, man steker X-till exempel svamp, strör en msk mjöl över, och sedan blandat mjölk och grädde -sås.)

Annars tycker jag att tomatbaserat är trevligt. Har kokosmjölk ibland men inte ofta, är ju också en ganska komprimerad produkt.

Sedan btw grädden som är kvar på fredag vispad på frukt slår inte alls i taket i min app. 2 msk vispad grädde med inlagd frukt blir typ ingenting alls jämfört med glass, eller vaniljsås på paj.

(förresten blir det ganska nice om man har torsk i ugn och har vispad grädde på, men då är man ju tillbaka på Creme Fraische nivån igen, när det är så mycket, en msk vispad grädde är ju inte så mycket för att det är mycket luft, men ett paket på en fisk är ju lika mycket igen.)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar...
101 102 103
Svar
2 046
· Visningar
171 794
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 693
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 538
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 371
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp