Tjockistråden 4

Om man gör en pastasås till exempel kan man ha en matsked grädde (eller så som man föredrar) och resten vanlig mjölk, det blir väldigt bra och ett paket grädde håller ju en vecka (blir väl billigare också jämfört med att ha ett helt paket Creme Fraiche i). Det är liksom 60-talssättet antar jag (mormor) :D

(då gör jag såhär, man steker X-till exempel svamp, strör en msk mjöl över, och sedan blandat mjölk och grädde -sås.)

Annars tycker jag att tomatbaserat är trevligt. Har kokosmjölk ibland men inte ofta, är ju också en ganska komprimerad produkt.

Sedan btw grädden som är kvar på fredag vispad på frukt slår inte alls i taket i min app. 2 msk vispad grädde med inlagd frukt blir typ ingenting alls jämfört med glass, eller vaniljsås på paj.

(förresten blir det ganska nice om man har torsk i ugn och har vispad grädde på, men då är man ju tillbaka på Creme Fraische nivån igen, när det är så mycket, en msk vispad grädde är ju inte så mycket för att det är mycket luft, men ett paket på en fisk är ju lika mycket igen.)

Ja alltså det behöver ju inte vara allt eller inget men reflekterade över att vi har bra länge nu använt det i typ varenda maträtt, därav 😁. Har köpt lätt creme fraiche och matlagningsgrädde så får vi se vad som vi fastnar för. Man måste ju som sagt inte helt utesluta fullfet creme fraiche eller vispgrädde men inte ha det varenda måltid 😃
 
Ja alltså det behöver ju inte vara allt eller inget men reflekterade över att vi har bra länge nu använt det i typ varenda maträtt, därav 😁. Har köpt lätt creme fraiche och matlagningsgrädde så får vi se vad som vi fastnar för. Man måste ju som sagt inte helt utesluta fullfet creme fraiche eller vispgrädde men inte ha det varenda måltid 😃
Ja jag har ju inte förstått alls varför man har olika fetthalt på grädde till exempel eftersom det finns mjölk att blanda ut med. Creme Fraiche är ju en annan sak eftersom den är kladdigare.

Vi har fullfeta produkter hemma men använder inte en hel ask en måltid. Till exempel om man gör en soppa kan man göra den helt utan mjölkprodukt också men sedan ställa Creme Fraiche på bordet och ta lite i soppan själv. Tex ICA/Arla receptet på grön ärtsoppa, men inte ha i mjölkprodukten.

Jag har också noterat att moderna recept ibland verkar bygga på att -stex kycklingbitar och dumpa ett paket Creme Fraiche i. Eller koka pasta och lägg i ett paket Creme Fraiche med X smak.

När man kan steka grönsaker och en kycklingfilé till tre personer och ha till pasta eller ris utan sås. Eller ha ostronsås eller Thai soja, eller fisksås i. Eller steka kycklingen, strö över mjöl och stuva med grädde och mjölk.

Hade en väldigt omodern mamma i matlagning. Mycket lägg i bitar med ben och allt i en gryta med krossade tomater och koka, ät med ris.
 
Ja jag har ju inte förstått alls varför man har olika fetthalt på grädde till exempel eftersom det finns mjölk att blanda ut med. Creme Fraiche är ju en annan sak eftersom den är kladdigare.

Vi har fullfeta produkter hemma men använder inte en hel ask en måltid. Till exempel om man gör en soppa kan man göra den helt utan mjölkprodukt också men sedan ställa Creme Fraiche på bordet och ta lite i soppan själv. Tex ICA/Arla receptet på grön ärtsoppa, men inte ha i mjölkprodukten.

Jag har också noterat att moderna recept ibland verkar bygga på att -stex kycklingbitar och dumpa ett paket Creme Fraiche i. Eller koka pasta och lägg i ett paket Creme Fraiche med X smak.

När man kan steka grönsaker och en kycklingfilé till tre personer och ha till pasta eller ris utan sås. Eller ha ostronsås eller Thai soja, eller fisksås i. Eller steka kycklingen, strö över mjöl och stuva med grädde och mjölk.

Hade en väldigt omodern mamma i matlagning. Mycket lägg i bitar med ben och allt i en gryta med krossade tomater och koka, ät med ris.

Ja men det verkar så! Tycker inte det alls var så förut när man läste matrecept.
 
Utöver att jag är en godisråtta osv är det inte heller lustigt att både jag och sambon väger för mycket då jag ständigt använder creme fraiche i matlagningen- var och varannat matrecept innehåller ju just creme fraiche och inte fasen var det något man använde när man var yngre! Milda 4% matlagningsgrädde hade varit bra om det inte vore för den används av dansk mjölk- går bort. Men ICA matlagningsgrädde kanske är ett vettigt alternativ 🫡. Hur gör ni andra? Vad använder ni? 😊.
Beror lite på maträtt men om jag tycker att det inte blir tillräckligt ”krämigt” när jag använder lightprodukter (eller mjölk och lite grädde istället för enbart grädde) så använder jag maizenamjöl. Viktigt dock att man följer instruktionerna, annars kan man hälla i hur mycket som helst utan resultat :angel:
 
När blodsockret sticker uppåt blir de flesta hungriga även av det. :(
Dvs äter man tokiga saker blir man hungrig av det.

Att äta en bakad potatis med mini keso och lite gravad lax tycker jag inte är så tokigt? Iofs hade jag i lite söt chilisås men det tycker jag inte skulle göra stor skillnad.

All 'kolhydrats' mat som pasta, ris, nudlar, potatis, bröd (inklusive delicatess hårt bröd) gör att blodsockret skjuter i höjden.
 
Att äta en bakad potatis med mini keso och lite gravad lax tycker jag inte är så tokigt? Iofs hade jag i lite söt chilisås men det tycker jag inte skulle göra stor skillnad.

All 'kolhydrats' mat som pasta, ris, nudlar, potatis, bröd (inklusive delicatess hårt bröd) gör att blodsockret skjuter i höjden.
Och erfarenhet lär oss hur mycket insulin, och när, vi ska ta det för att undvika den där höjningen. :up:
 
Och erfarenhet lär oss hur mycket insulin, och när, vi ska ta det för att undvika den där höjningen. :up:

Ja, men som jag sa så är problemet att så fort jag äter kolhydrater förutom när de finns i frukt så skjuter bs i höjden. Så även om det inte är dåligt per se, så åker det ändå upp.
 
Testa att lägga till fibrer i form av grönsaker?

Jag äter mycket tomater och gurka. Just nu är min kost mest protein och grönsaker. Då håller sig bs på plats. Även om jag äter mycket (fett) protein. Samt frukt och bär. Där bs sticker iväg med en top som sedan snabbt dalar. Andra kolhydrater förblir det högt.
 
Testa att lägga till fibrer i form av grönsaker?
Jag säger samma @MJLee - med fiber saktas kolhydraterna ner och svängningarna blir inte såhäftiga. Men det är ju grundkurs 1A i att ha diabetes 1.

Nektariner t.ex. innehåller snabba kolhydrater och inte så mycket fibrer. Tomater och gurka saknar också fibrer i nån avgörande mängd.
Det är de snabba svängningarna som frestar på kroppen mest. Så att det går ner snabbt är nte heller så himla bra.
(sorry om detta låter som en föreläsning, inte meningen)
 
Jag äter mycket tomater och gurka. Just nu är min kost mest protein och grönsaker. Då håller sig bs på plats. Även om jag äter mycket (fett) protein. Samt frukt och bär. Där bs sticker iväg med en top som sedan snabbt dalar. Andra kolhydrater förblir det högt.
Tänker mer råkost som man också håller sig mätt på också ett bra tag, typ morot, kål m.m. Det är väl bara jag men jag finner inte tomater och gurka särskilt mättande mer än i stunden.
 
Jag säger samma @MJLee - med fiber saktas kolhydraterna ner och svängningarna blir inte såhäftiga. Men det är ju grundkurs 1A i att ha diabetes 1.

Nektariner t.ex. innehåller snabba kolhydrater och inte så mycket fibrer. Tomater och gurka saknar också fibrer i nån avgörande mängd.
Det är de snabba svängningarna som frestar på kroppen mest. Så att det går ner snabbt är nte heller så himla bra.
(sorry om detta låter som en föreläsning, inte meningen)

Ett av problemen är ju att när jag ligger stabilt tenderar jag att dippa mycket lättare. Potatis är för mycket kolhydrater och inte tillräckligt med fiber. Gillar inte de flesta fiberrika grönsakerna och rotfrukterna tyvärr. Bröd, även fiberrikt, samma sak.

Får fortsätta laborera lite - jag har ju lagt om min kost ganska drastiskt och det märks när jag äter tex potatis. Ännu mer de snabba kolhydraterna naturligtvis. Suck, för en pasta och risälskare som jag är det jobbigt men lättare nu. Jag behöver ju dessutom gå ner i vikt ganska rejält vilket gör det svårare när man räknar kalorier.
 
Att äta en bakad potatis med mini keso och lite gravad lax tycker jag inte är så tokigt? Iofs hade jag i lite söt chilisås men det tycker jag inte skulle göra stor skillnad.

All 'kolhydrats' mat som pasta, ris, nudlar, potatis, bröd (inklusive delicatess hårt bröd) gör att blodsockret skjuter i höjden.

Det är mycket kolhydrater i potatis, hög sockerhalt i gravad lax och adderar du sen en söt chilisås så har du ingen lyckad måltid, speciellt inte om du är diabetiker. Bättre då att du äter naturell lax i ugnen, kanske en wok på blandade grönsaker och om du känner behov av någon form av sås till det, väljer naturell yoghurt eller kvarg av någon form. Har du kontakt med någon dietist via vården? De kan kanske hjälpa dig och ge goda råd när det kommer till kosten så att du kommer på rätt spår. Går du hos en endokrinolog, be om en remiss! Vc kan säkert också remittera dig så att du får hjälp och kommer på rätt köl så att säga.
 
Kan konstatera att jag inte lyckas hålla maten alls när jag inte tränar.. När jag tränar så lyckas jag även hålla maten, jag blir mycket mindre hungrig och sugen på saker efter ett träningspass. Annars är ju största problemet att jag blir väldigt hungrig framåt kvällen. Försöker att äta lite snålare under dagen för att ha mer att röra mig med på kvällen.

Imorgon ska vi fira en familjemedlem så det blir till att sväva ut lite och njuta :p . Ska tävla med en hund på förmiddagen så ska försöka ta med en matsäck med nyttigare mat så det inte svävas ut hela dagen :angel:.
 
CF lanserades inte i Sverige förrän 1982, enligt googling. Så där är väl förklaringen :) .
Aha, jag undrade faktiskt lite, varifrån kommer det? Det förklarar mycket.
(förklarar också varför mamma hatar det så intensivt, det är "nytt" helt enkelt :) lika bra iofs iom att det nog är för tätt för mig att använda hela burkar i någonting.)
 
Senast ändrad:
Ett av problemen är ju att när jag ligger stabilt tenderar jag att dippa mycket lättare. Potatis är för mycket kolhydrater och inte tillräckligt med fiber. Gillar inte de flesta fiberrika grönsakerna och rotfrukterna tyvärr. Bröd, även fiberrikt, samma sak.

Får fortsätta laborera lite - jag har ju lagt om min kost ganska drastiskt och det märks när jag äter tex potatis. Ännu mer de snabba kolhydraterna naturligtvis. Suck, för en pasta och risälskare som jag är det jobbigt men lättare nu. Jag behöver ju dessutom gå ner i vikt ganska rejält vilket gör det svårare när man räknar kalorier.
Då kunde jag såklart inte låta bli att tipsa om saker du säkert redan testat som ett halvt huvud spetskål i ugnen med lite olja (inte sluka hela såklart sedan men att ha lite till ngra dagar). Eller att strimla morötter och kål och sådant och steka med lite protein? Sedan bröd, jag vet ju inte om Raskens är speciellt nyttigt, men det har en fiber eller två i och smakar rostbröd.
 
Det är mycket kolhydrater i potatis, hög sockerhalt i gravad lax och adderar du sen en söt chilisås så har du ingen lyckad måltid, speciellt inte om du är diabetiker. Bättre då att du äter naturell lax i ugnen, kanske en wok på blandade grönsaker och om du känner behov av någon form av sås till det, väljer naturell yoghurt eller kvarg av någon form. Har du kontakt med någon dietist via vården? De kan kanske hjälpa dig och ge goda råd när det kommer till kosten så att du kommer på rätt spår. Går du hos en endokrinolog, be om en remiss! Vc kan säkert också remittera dig så att du får hjälp och kommer på rätt köl så att säga.

Jag har redan ett möte med en dietist på SöS inbokat i september. Vet inte riktigt hur mycket det kommer hjälpa eftersom jag har varit hos gud vet hur många dietister genom åren. Jag vet vad jag ska göra och inte göra. Att göra det är mitt problem.

Då kunde jag såklart inte låta bli att tipsa om saker du säkert redan testat som ett halvt huvud spetskål i ugnen med lite olja (inte sluka hela såklart sedan men att ha lite till ngra dagar). Eller att strimla morötter och kål och sådant och steka med lite protein? Sedan bröd, jag vet ju inte om Raskens är speciellt nyttigt, men det har en fiber eller två i och smakar rostbröd.

Har försökt med något liknande, vitkålshuvud i ugn men det var inte någon större hit. Kanske ska jag försöka göra vitkålsfräs - strimlad vitkål och köttfärs - med en ganska stark kryddning. Tyvärr gillar jag det lite för mycket!

Sedan för att vara praktisk har jag hela frysen full med diverse saker så jag vill försöka äta mig igenom iaf delar av den (maten inte frysen). Problemet för mig är att jag äter för stora portioner vad det än är, så jag försöker hitta kalorifattig mat som kan ätas i större mängder.
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar...
101 102 103
Svar
2 046
· Visningar
171 800
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 694
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 539
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 372
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp