Tjockistråden 4

Jag har redan ett möte med en dietist på SöS inbokat i september. Vet inte riktigt hur mycket det kommer hjälpa eftersom jag har varit hos gud vet hur många dietister genom åren. Jag vet vad jag ska göra och inte göra. Att göra det är mitt problem.

Så är det ju tyvärr ofta, att kunskapen finns där men att det är svårt att omvandla det till praktik. Dock skrev du i ditt tidigare inlägg:

Att äta en bakad potatis med mini keso och lite gravad lax tycker jag inte är så tokigt? Iofs hade jag i lite söt chilisås men det tycker jag inte skulle göra stor skillnad.

Denna fråga fick mig att tänka att du kanske inte hade riktigt koll på exempelvis dolda sockerfällor. Fint att du har etablerat kontakt med dietist. Du kan säkert få bra tips där på hur du kan ersätta vissa typer av livsmedel. Stort lycka till!
 
Jag har redan ett möte med en dietist på SöS inbokat i september. Vet inte riktigt hur mycket det kommer hjälpa eftersom jag har varit hos gud vet hur många dietister genom åren. Jag vet vad jag ska göra och inte göra. Att göra det är mitt problem.



Har försökt med något liknande, vitkålshuvud i ugn men det var inte någon större hit. Kanske ska jag försöka göra vitkålsfräs - strimlad vitkål och köttfärs - med en ganska stark kryddning. Tyvärr gillar jag det lite för mycket!

Sedan för att vara praktisk har jag hela frysen full med diverse saker så jag vill försöka äta mig igenom iaf delar av den (maten inte frysen). Problemet för mig är att jag äter för stora portioner vad det än är, så jag försöker hitta kalorifattig mat som kan ätas i större mängder.
Ah ja jobbigt!

Jag gjorde mer så att jag försökte minska mina portioner och lova mig själv att om jag fortfarande var gruvligt hungrig om 30 minuter kunde jag äta någonting litet mer. Men det kändes onekligen lite underligt att äta mindre portioner än jag brukade men det var mitt enda möjliga alternativ. (eller det känns inte lika underligt längre typ två år senare) Lagar ändå inte mesta av min mat själv. Haken är, att om man är för hungrig när man försöker så är det väldigt svårt att få kroppen att lugna ned sig, även om jag vet att jag ätit nog så har den lite panik. Så jag fick kombinera med att äta en frukt mellan måltider och inte gå för länge utan att äta.

Tänk förresten om det är någonting sådant som blir ibland med tomater och frukt för dig, vet inte om jag minns jag läst innan. Liknande kan hända mig om jag gått långt och inte ätit innan eller glömt tiden i trädgården. Man var för distraherad för att vara hungrig, men sedan är jag darrig och det är svårt att hitta en botten.
 
Senast ändrad:
Så är det ju tyvärr ofta, att kunskapen finns där men att det är svårt att omvandla det till praktik. Dock skrev du i ditt tidigare inlägg:



Denna fråga fick mig att tänka att du kanske inte hade riktigt koll på exempelvis dolda sockerfällor. Fint att du har etablerat kontakt med dietist. Du kan säkert få bra tips där på hur du kan ersätta vissa typer av livsmedel. Stort lycka till!
Kan man verkligen prata om gravad lax som dold sockerfälla? Jag tittade på några slumpvisa nu, 0,5-1,5 g socker/100mg.

I det där fallet är väl bakpotatisen det värsta för en diabetiker, potatis bör de väl vara väldigt restriktiva med.
 
Kan man verkligen prata om gravad lax som dold sockerfälla? Jag tittade på några slumpvisa nu, 0,5-1,5 g socker/100mg.

I det där fallet är väl bakpotatisen det värsta för en diabetiker, potatis bör de väl vara väldigt restriktiva med.

Ja det tycker jag nog, men jag är ingen dietist ska tilläggas. Om man ska gradera borde den söta chilisåsen vara klart värst, en riktig sockerbomb!

Men det kanske är dumt att dissikera måltiden vidare, då dietkontakt verkar igång!
 
Kan man verkligen prata om gravad lax som dold sockerfälla? Jag tittade på några slumpvisa nu, 0,5-1,5 g socker/100mg.

I det där fallet är väl bakpotatisen det värsta för en diabetiker, potatis bör de väl vara väldigt restriktiva med.

Jag äter 75 g gravad lax, så jag tror inte att just det är så onyttigt. Mini keso har ju inte heller mycket kolhydrater eller en liten klick chilisås. Så jag håller med om att det är potatisen som är skurken.

Nästa gång blir det hårt bröd (delicatess) med gravlax.
 
Vi pratar om en liten klick som jag blandar i keson. Definitivt inte några 100 g! En dryg matsked.
 
Nej, såklart inga 100g. Men det är ju så man anger näringsinnehållet i mat, per 100g. Så 40% av din såsklick är socker.

Ja absolut. Men en matsked påverkar inte blodsockret i någon större utsträckning. Som sagt, det är potatisen som spökar. Jag får helt enkelt skippa kolhydrater igen.
 
Ja absolut. Men en matsked påverkar inte blodsockret i någon större utsträckning. Som sagt, det är potatisen som spökar. Jag får helt enkelt skippa kolhydrater igen.
En fråga. Tar man inte alltid insulin vid intag av kolhydrater vid typ 1-diabetes?
 
En fråga. Tar man inte alltid insulin vid intag av kolhydrater vid typ 1-diabetes?

Man tar insulin vid i princip all intag. Men kolhydrater är mycket envisare så jag måste ta mer insulin och då kraschar jag när jag tagit för mycket.
 
Ok
Kan du inte få hjälp att komma rätt med hur mycket du behöver ta?

Vid frukt och liknande behöver jag inte ta mycket bara för att parera den korta höjningen. Med kolhydrater krävs mer och under en längre tid, vilket gör det mycket svårare att parera.
 
Mot alla odds kom jag iväg till gymmet. 💪
Det tog verkligen emot men jag tänkte att lite är bättre än inget.
Rekordlängd och tid på crosstrainern, men sjukt trött i kroppen på de andra övningarna.
Hoppas på ett fjärde besök imorgon med syrran, räknar med mens nästa vecka och kommer inte kunna träna under de 4-5 dagarna.
 
Ja potatisen bör väl hamna i samma frysbox som riset och pastan för dig.
Pasta är långsammare än potatis, så alltså att föredra. Helst fullkornspasta (som är god nuförtiden).

Kokt kall potatis är konstigt nog också ganska långsam, myckey långsammare än vanlig varm.

Men, @MJLee , för mig låter det som att du behöver dietisthjälp som diabetiker. (Oavsett din övervikt, alltså, även om det väl är stor risk att du är mindre insulinkänslig pga övervikt. Vilket lätt skapar en ond cirkel för diabetiker. Kan du få träffa en dietist? Jag vet inte om du bor i Sverige.)
 
Pasta är långsammare än potatis, så alltså att föredra. Helst fullkornspasta (som är god nuförtiden).

Kokt kall potatis är konstigt nog också ganska långsam, myckey långsammare än vanlig varm.

Men, @MJLee , för mig låter det som att du behöver dietisthjälp som diabetiker. (Oavsett din övervikt, alltså, även om det väl är stor risk att du är mindre insulinkänslig pga övervikt. Vilket lätt skapar en ond cirkel för diabetiker. Kan du få träffa en dietist? Jag vet inte om du bor i Sverige.)

Jag har en tid hos dietist i september via diabetesmottagningen. Men, vilket jag skrivit tidigare, problemet är inte att jag inte vet vad jag ska göra. Utan att jag inte gör det.
 
Man tar insulin vid i princip all intag. Men kolhydrater är mycket envisare så jag måste ta mer insulin och då kraschar jag när jag tagit för mycket.
Det är ju precis därför du har sensorn!! För att varken hamna högt elelr lågt.
Ta insulin, kolla när du ätit sista tuggan och sen varje kvart eller så tills du vet hur du ligger.

Du tar väl värdet innan du äter också?

För mig verkar det inte vettigt att du ska krascha - du har en sensor!
(sorry att jag bråkar med dig men jag är så orolig:heart)
 
Det är ju precis därför du har sensorn!! För att varken hamna högt elelr lågt.
Ta insulin, kolla när du ätit sista tuggan och sen varje kvart eller så tills du vet hur du ligger.

Du tar väl värdet innan du äter också?

För mig verkar det inte vettigt att du ska krascha - du har en sensor!
(sorry att jag bråkar med dig men jag är så orolig:heart)

Jodå, jag mäter innan jag äter. Men äter jag inte kolhydrater behöver jag inte ta lika mycket insulin för att inte krascha. Däremot blir det mycket mer meckigt när jag ätit kolhydrater eftersom jag åker upp och förblir högt om jag inte tar mer insulin och då boom! Särskilt som jag kan ta insulin, få ner bs och sedan plötsligt så åker det upp igen.

Så det blir nog bäst om jag håller mig borta från kolhydrater. Idag har jag ätit en (stor) tomat och mozzarellasallad utan olivolja utan bara med balsamvinäger och flingsalt. Och med 5 enheter så ligger jag på 6.4.
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar...
101 102 103
Svar
2 046
· Visningar
171 800
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 694
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 539
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 372
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp