Tjockistråden 4

Jag brukar köra på att 80% av mina kcal ska vara vettig mat och 20% får vara precis vad jag vill varje dag. Så jag äter glass varje dag. :) Tycker inte om förbud.

Så tänker jag också (även om jag inte räknar kcal utan mer går på känn). Har inga förbud alls och har absolut ätit en hel del glass under sommaren men fortsatt att gå ner i vikt hela tiden. :) Dock i lite långsammare takt ska väl tilläggas, men det är inte enbart glassens fel. 😅

Förstår, att tacka nej till sociala grejer pga det tror jag absolut är mer ohälsosamt än att äta glass. Var bara en tanke :)
Svarar alla samtidigt, det var enklast 😁 Tanken är ju att inte ha några förbud framåt egentligen, men har haft ett sånt otroligt sockerberoende och jag jobbar på att bryta det. Och medan glass (tex) är gott så har jag svårt att inte bara fortsätta äta sedan (dvs handla alltför stora mängder godis på hemvägen). Tänker att jag ska unna mig lite mer i vardagen när det gått ett par veckor till, men just nu har jag svårt att bara äta lite choklad och inte en hel chokladkaka. Work in progress ☺️ Men jag tackar inte nej till saker för att det ska vara ”onyttigheter” där, ibland önskar jag bara att jag kommit lite längre med att bryta mina dåliga mönster
 
Hur fasiken kan man gå upp i vikt på nektariner, tomater och jordgubbar? Jag äter kyckling i ugn utan något tillsatt fett. Idag har jag iofs ätit en bit karré på 200 g. Men det är ändå bara 500 kcl
 
Ska körs till gymmet om 1,5h, skriver det här så att jag inte kommer på någon ursäkt till att skjuta upp det.

Jag och hundarna har gått en timme i/vid havet innan idag. Välbehövt men jättevarmt.
Kom iväg och fifan vilket passar det blev. Svetten rann och svettades tillochmed i armvecken...
Glömde strecha och känner av det ordentligt i ryggen och rumpan nu.

Jag försöker hitta en tuff men kul övning att köra för magen, så är det någon som har tips får ni gärna tipsa. 🙂
(Jag brukar göra en vända med crunches, rumplyft, heel touch, bensparkar och russian twist, ibland lägger jag till mountain climber.)
 
Hur fasiken kan man gå upp i vikt på nektariner, tomater och jordgubbar? Jag äter kyckling i ugn utan något tillsatt fett. Idag har jag iofs ätit en bit karré på 200 g. Men det är ändå bara 500 kcl

Kan detta vara ett tankefel du gör?
Att du tänker ”bara” 500 kcal?

Jag vet inte vad ditt kaloribehov per dag är, om det är 2 500 är ”bara 500 kcal” 20% av totala behovet och om behovet är 2 000 är de 500 kcal 25% av behovet?

Nu klampar jag vidare i beräkningarna, jag vet ingenting om dig eller din kostplan så ignorera bara inlägget om det inte alls stämmer för dig, men jag brukar räkna på 500 kcal vardera för frukost, lunch och middag (totalt 1500 kcal) och sen ha lite frihet i de sista kcal om det blir mellanmål, lite mer än planerat till middagen eller nåt helt onödigt.
 
Det blev gymmet ikväll. Hade ökat tempot på crosstrainern på uppvärmningen vilket kändes i benen vid benpress. Var redan trött och det skvalpade vatten i magen vilket tog emot när man ska vika sig på mitten innan man skjuter ifrån.

Jag har även tittat ut vissa övningar som kan vara bra att göra om man är ryttare. Har inte ridit på ett bra tag men hoppas kunna komma tillbaka till det igen.
Så jag har lagt till någon övning och så ska jag testa någon till vid nästa tillfälle för att se vilka jag vill lägga till och körs ett tag.
Har även börjat göra några core och balansövningar vilket jag ser fram emot.

Tanken är att köra samma övningarna varje gång och sedan byta ut i princip alla i november och köra ett nytt program.
 
Jag har vilat och ätit antiinflammatoriska igen hela veckan. Funderar på om jag borde vila lite till eller om jag ska till gymmet imorgon. Kanske bara sitta lite på en cykel med lågt motstånd..

Har försökt dra bort onödiga snabba kolhydrater och det har gått okej, igår unnade jag mig dock en glass. Har bara fokuserat på det och inte brytt mig om kalorier eller försökt snåla in på maten. En sak i taget 😅.
 
Har en liten ”inspirationsmapp” på telefonen med både citat, gamla bilder och filmer (både för ”utseende” och vilka aktiviteter det är, tex att jag tyckte att det var så kul med höghöjdsbana (vilket jag nog inte skulle tycka idag för det vore nog mycket jobbigare när man väger mer)) och listor över saker jag tror skulle vara enklare etc när jag tappat en del vikt.

Det jag funderar över är dock vad som är rimliga mål? Jag är nog yngre än medelåldern på buke (jag är i övre tjugoårsåldern) och funderar på om jag kan gå ner till vikten jag var för 10 år sedan (när jag ändå hade växt klart) på ett hälsosamt sätt eller om det är orimligt. Har ju hört flera som säger att vikten man hade när man var tonåring blir man inte igen. Stämmer det verkligen eller är det en klyscha? Jag vill ju gärna ner till den vikten igen om jag får välja, och jag var absolut inte extremsmal då men inte heller överviktig.
 
Här går det stadigt åt fel håll. Märker att kläderna sitter åt. Kämpar med att inte bara säga fuck it och börja äta för stora portioner och stoppa i mig snabba kolhydrater. Problemet för mig är att jag redan, till största delen, äter vad som rekommenderas. Frukt, grönsaker, nötter, kyckling (ibland fett protein, fläskkarré). Gör den periodiska fastan, dvs bara äta under en viss period på dygnet.

Så vad sjutton ska jag göra? När jag gick ner i vikt så var jag illamående under flera veckor. Mest gick jag ner när jag hade covid i en månad och rasade. Och jo, jag vet att det inte var hållbart. Tyvärr kommer jag inte att få ozempic eller liknande utskriven, särskilt som jag är diabetes 1 och de är tydligen försiktiga med att skriva ut det då.
 
Helgen gick inget vidare alls 😅 Det är tydligt att jag inte kan hantera att äta en portion av något jag tycker är jättegott ännu. Antingen så äter jag inget eller så äter jag 8 portioner av det - inga mellanting. Stämmer ganska väl in med måendet överlag och mina mönster, så är inte jätteförvånad.

Så nu blir det väl att planera för att helt låta bli sådan mat som triggar hetsätning istället, vilket blir en lång lista 🤣 Och livet blir urtrist 😒
 
Har en liten ”inspirationsmapp” på telefonen med både citat, gamla bilder och filmer (både för ”utseende” och vilka aktiviteter det är, tex att jag tyckte att det var så kul med höghöjdsbana (vilket jag nog inte skulle tycka idag för det vore nog mycket jobbigare när man väger mer)) och listor över saker jag tror skulle vara enklare etc när jag tappat en del vikt.

Det jag funderar över är dock vad som är rimliga mål? Jag är nog yngre än medelåldern på buke (jag är i övre tjugoårsåldern) och funderar på om jag kan gå ner till vikten jag var för 10 år sedan (när jag ändå hade växt klart) på ett hälsosamt sätt eller om det är orimligt. Har ju hört flera som säger att vikten man hade när man var tonåring blir man inte igen. Stämmer det verkligen eller är det en klyscha? Jag vill ju gärna ner till den vikten igen om jag får välja, och jag var absolut inte extremsmal då men inte heller överviktig.

Jag är snart 34 och har haft ungefär samma vikt och kroppsform sedan äldre tonåren. Kan fortfarande ha kläder som jag hade då. Är och var slank.
Har dock inte varit gravid, det förändrar nog kroppen en del.
 
Har en liten ”inspirationsmapp” på telefonen med både citat, gamla bilder och filmer (både för ”utseende” och vilka aktiviteter det är, tex att jag tyckte att det var så kul med höghöjdsbana (vilket jag nog inte skulle tycka idag för det vore nog mycket jobbigare när man väger mer)) och listor över saker jag tror skulle vara enklare etc när jag tappat en del vikt.

Det jag funderar över är dock vad som är rimliga mål? Jag är nog yngre än medelåldern på buke (jag är i övre tjugoårsåldern) och funderar på om jag kan gå ner till vikten jag var för 10 år sedan (när jag ändå hade växt klart) på ett hälsosamt sätt eller om det är orimligt. Har ju hört flera som säger att vikten man hade när man var tonåring blir man inte igen. Stämmer det verkligen eller är det en klyscha? Jag vill ju gärna ner till den vikten igen om jag får välja, och jag var absolut inte extremsmal då men inte heller överviktig.
För mig är det inte värt att bli smal som jag var i tonåren. Nu hade det krävts för mycket uppoffring, jag var dessutom väldigt aktiv och kunde leva på en liter yoghurt om dagen, eller en halv om jag åt snabbnudlar till lunch. 🙂
 
Gymmat 2 dagar denna veckan. Jag behöver hitta bekväma gymkläder. Har inte riktigt lust med den utgiften just nu. Jag kör i strumplästen men hade önskat ett par bra skor.
Jag har trampat lite för glatt på crosstrainern och fått problem med hälsporre dagen efter, så nu kör jag i lugnt tempo och får dra ner på tiden tråkigt nog. (Jag har haft problem med den länge, men försöker vila bort det.)

Jag har däremot börjat köra några mördadövningar för magen, så ser framemot när det gått någon vecka och det inte är så förbenat jobbigt längre. :p
 

Liknande trådar

  • Låst
Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar...
101 102 103
Svar
2 046
· Visningar
171 794
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 693
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 538
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 371
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp