Du måste vara väldigt kort om du har en stor övervikt?Står tvärstill mellan 64,8-65,3 och är riktigt grinig över det. Samma ställe som förra gången. Precis på snöret för övervikt och dansar fram och tillbaka.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du måste vara väldigt kort om du har en stor övervikt?Står tvärstill mellan 64,8-65,3 och är riktigt grinig över det. Samma ställe som förra gången. Precis på snöret för övervikt och dansar fram och tillbaka.
Jag har inte en stor övervikt, men ja, jag är kort.Du måste vara väldigt kort om du har en stor övervikt?
Den här tråden är för de med stor övervikt det var därför jag undrade.Jag har inte en stor övervikt, men ja, jag är kort.
Men personen kanske har haft en stor övervikt från början. Ska man kastas ur tråden när man börjar nå sitt mål men inte är klar?Den här tråden är för de med stor övervikt det var därför jag undrade.
Det finns liksom ingen tråd för de med mindre övervikt som är aktiv, därför är jag här. Och rent tekniskt så är jag inte ens överviktig längre. Däremot så vet jag med facit i hand att jag kan gå upp 6 kilo på en vecka, så jag vill ha några kilo till godo innan jag är nöjd.Den här tråden är för de med stor övervikt det var därför jag undrade.
Jag undrade bara eftersom det uttrycks att vi inte ska vara i den här tråden.Det finns liksom ingen tråd för de med mindre övervikt som är aktiv, därför är jag här. Och rent tekniskt så är jag inte ens överviktig längre. Däremot så vet jag med facit i hand att jag kan gå upp 6 kilo på en vecka, så jag vill ha några kilo till godo innan jag är nöjd.
Det är faktiskt ingen (utom du nu) som har sagt att jag inte hör hemma i tråden. Tvärtom så hade de flesta varit välkomnande och stöttande. Så hoppa in du med om du har behov av detJag undrade bara eftersom det uttrycks att vi inte ska vara i den här tråden.
Jag läser ibland men skriver inte eftersom tråden inte är för mig.
Jag respekterar det som gäller tråden.Det är faktiskt ingen (utom du nu) som har sagt att jag inte hör hemma i tråden. Tvärtom så hade de flesta varit välkomnande och stöttande. Så hoppa in du med om du har behov av det
Sen är det nog olika vad man definierar som stor övervikt. 15 kilo står i trådstarten, jag vägde som mest 78 och ville gå ner till 58, 20 kilo med andra ord. Men jag ansåg ändå inte att jag hade en stor övervikt på 78. Även om jag hade ett BMI som sa något annat. Men det syndes inte så mycket på mig. Det var många som sa till mig att "Nä, du kan inte vara kraftigt överviktig!!" Lite småmullig, ja. Kraftigt överviktig, aldrig.Men personen kanske har haft en stor övervikt från början. Ska man kastas ur tråden när man börjar nå sitt mål men inte är klar?
Jag har lite samma sits, har många gånger fått höra att jag inte är så överviktig eftersom det inte syns i ansiktet och fördelar sig över kroppen. När mitt BMI i somras gick över 30 började folk hålla med om att jag nog vägde lite för mycket.Sen är det nog olika vad man definierar som stor övervikt. 15 kilo står i trådstarten, jag vägde som mest 78 och ville gå ner till 58, 20 kilo med andra ord. Men jag ansåg ändå inte att jag hade en stor övervikt på 78. Även om jag hade ett BMI som sa något annat. Men det syndes inte så mycket på mig. Det var många som sa till mig att "Nä, du kan inte vara kraftigt överviktig!!" Lite småmullig, ja. Kraftigt överviktig, aldrig.
Det är så otroligt olika hur man lägger på sig och hur detta påverkar hur man uppfattas. Jag går upp i vikt i ett jämt lager över hela kroppen. Det gör att jag har samma proportioner oavsett vad det står på vågen, så jag uppfattas inte som kraftigt överviktig. Just midjan är där det händer minst vilket nog ytterligare gör att man inte uppfattar mig så pass stor som jag var.
Någon med samma kropp som mig som bara hade lagt på sig på magen hade alla gånger uppfattats som kraftigt överviktig. Det har faktiskt varit lite jobbigt att behöva tackla det. Folk som bara "Nej du behöver inte gå ner i vikt" när jag vet att jag visst behövde det. Om inte annat för mina knän och höftleders skull. Enligt BMI var jag kraftigt överviktig. Då under pandemin så var jag dessutom stillasittande typ konstant eftersom undervisningen endast var hemma. Gå på gym fanns inte på kartan. Och jag fattar att folk tycker att det är konstigt att någon som nästan har platt mage ska gå ner 20 kilo. Vart ska dessa kilon tas ifrån liksom? Svaret är överallt. Armar, hals, hakor, vader, lår, höfter, rygg, bröstkorg OCH mage. Jag hade ju fortfarande stort omfång, trots att magen var typ platt.
Jag har funderat lite på samma. Minns att jag tyckte det kändes märkligt att läsa att det stod i trådstarten att det är för er med stor övervikt och som har minst 15 kg att ta bort... och så heter den tjockistråden.En av anledningarna till tjockistråden är väl att det är ganska provocerande för en person (som mig) med kraftig övervikt att någon skriver att de behöver gå ned 2 kg för att vara helt bekväm och att de gör si eller så. Denna tråd startades pga att man inte skulle känna sig så påhoppade av normerna som finns där ute om hälsa och övervikt. Om jag ska vara normalviktig enligt BMI behöver jag tappa 40 kg, men 20 kg ned skulle vara en seger då jag mår relativt bra i det. Då är jag fortfarande fet, eller överviktig. Huvudsaken är väl att man har insikt, förståelse och lite känsla för vad som passar i den här ”omgivningen”?
Jo men precis. Jag förstår att det kan kännas jättetufft. Jag tänker att vi får ha en god kommunikation helt enkelt. Skulle du störa dig på mina inlägg så säg till. Gärna på ett specifikt sätt så att jag förstår vad som blev tokigt om du isf skulle ha lust med detEn av anledningarna till tjockistråden är väl att det är ganska provocerande för en person (som mig) med kraftig övervikt att någon skriver att de behöver gå ned 2 kg för att vara helt bekväm och att de gör si eller så. Denna tråd startades pga att man inte skulle känna sig så påhoppade av normerna som finns där ute om hälsa och övervikt. Om jag ska vara normalviktig enligt BMI behöver jag tappa 40 kg, men 20 kg ned skulle vara en seger då jag mår relativt bra i det. Då är jag fortfarande fet, eller överviktig. Huvudsaken är väl att man har insikt, förståelse och lite känsla för vad som passar i den här ”omgivningen”?
Får ni någon annan hjälp förutom matschema och träffa läkare?Jag gjorde en viktoperation för 11 månader sedan och har gått ner 38 kg sedan dess. Bara 38 kg. Eller, oj, 38 kg! Olika beroende på dag liksom. Vägde 140 kg som utgångsläge och väger nu 102 kg. Målet är 70 kg. Jag vill kunna rida igen, bli medryttare eller så. Tyvärr är det vanligt med just 70 kg som folk har som viktgräns på sina hästar.
Men alla säger att den vikten är ett orealistiskt mål för mig. Det suger. Även med en vikt på 70 kg kommer jag att vara fet så skulle behöva väga 50 kg för att anses normalviktig, kunde inte sätta det målet för då hade folk slagit bakut mot mig på riktigt.....
Redan före operationen visste jag att jag hade någon form av ätstörning, jag hanterade den genom att inte fokusera så mycket på mat- att äta när jag var hungrig, typ en gång per dag osv, för mycket fokus gjorde att jag spårade ur och började svälta mig. Ett sätt att hantera en störning med andra ord. Det fungerade tills jag gjorde operationen och var tvungen att fokusera på att äta 6 gånger per dag. Det är ett helvete! Mår jag bra klarar jag av att hålla hjärnspökena stången och äta som jag ska, men de nästlar sig så lätt in igen och klöddar med min hjärna, med min matlust, min "matork" och min förmåga att hantera matschema. Mina försök blir klumpiga och halvdana från och till, vissa dagar bra och andra pissdåliga. Det är egentligen märkligt att det är så svårt att få folk i vården att lyssna på mig när jag säger att jag har en ätstörning, jag brukar säga att den är som anorexia förutom att jag inte är underviktig, tankarna och känslorna är sådana. Och jisses vad de kan vara påträngande ibland alltså.
Jag har mitt förnuft. Det skyddar mig från att göra dumma saker. Jag skulle vilja inte äta något alls, bara släppa alla krav och måsten och följa mitt inre och ge vika för det, svälta mig helt enkelt, det känns som om allt jag kämpar med är att kämpa emot mitt inre, den inre rösten som vill bestämma att det är så jag ska hantera det här på. Viktnedgången handlar liksom om att tjafsa emot hjärnspökena och på förnuftigt vis gå ner i vikt. Någonstans på vägen har själva viktnedgångens mål förlorat betydelse, kampen har blivit det viktiga på något vis.
Jag kommer ihåg att jag nästan tvingade läkaren på halvårsuppföljningen att säga vad normal viktnedgång skulle vara för mig efter ett år med tanke på min vikt osv. Nu kommer jag inte ihåg hur man räknar, men hon mumlade till slut något om 46 kg, ett år efter operationen. Jag har med andra ord misslyckats, jag kommer inte kunna gå ner 8 kg på en månad! Inte på normalt vis i alla fall! Det svider! Som jag skrev är jag förnuftig, det förnuftiga i mig kan förklara på tusen olika sätt varför jag faktiskt inte har misslyckats alls.
Men ja... ibland skulle jag vilja lägga all energi på bara viktnedgång och ingen energi alls på tjafset mellan förnuftet och hjärnspökena.
Förlåt för långt inlägg, kanske skulle skrivit det i början så folk kunde hoppa över det!