Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
I går fick jag plötsligt ostkakecravings och handlade ett styck sådan, och mumsade i mig hälften med prima hallonsylt till.

Mycket lägligt, eftersom idag visade sig vara den stora högtiden Ostkakans dag. Den har firats på samma sätt som lille Ostkakans dag (eller Ostkakans afton?) i går. I morgon, på annandag Ostkaka, blir det dock något annat.
TACK för påminnelsen om annandag Ostkaka! Jag har helt missat både afton och dito dag, så på annandagen är det hög tid att fira.

Var i landet bor du och vilket märke var det på din ostkaka?

Igår kväll fick jag middag hos min dyra moder och åt en av årets på ena handen räknade icke-vegetariska måltider. Väl satsat, visade det sig. Vildsvinsfärsbiffar med rosmarin, lite vitlök och citronzest, ratatouille och ugnsbakad potatis. Kanske inte klassiska viltsmaker, antar jag, men mycket gott. Höstklassikern tarte tatin med lättvispad grädde efter en liten bit getost. Just ja, vi fick en liten förrätt också(byggd på helgens överblivna ingredienser, därav den saknade röda tråden): avokado, räkor, koriander, lime, chili, vitlök och japansk soja med rostade sesamfrön. Mums! På en måndag!

I dag gjorde jag @Anna 's stekpanne brod. Och det ar alltsa DITT fel att jag inte blir smal. So there! :mad:
Till brodet i fraga gjorde jag en lok/chili/lins soppa. Mycket gott, med en click (eh, ett par rejala skedar) creme fresh med graslok/farsk ingefara/och pressad citron i. MUMS.

Haha, varsågod eller förlåt eller något ;) Jag tillåter mig bara att äta det till frukost på helgerna, annars skulle jag kunna vräka i mig ett halvt bröd om dagen... det är ju så himla gott.

Hörni, den där ostkrämen som jag gjorde bollar av - jag behöver tips på vad jag ska göra med resten! Det ska i och för sig bli bollar när jag får besök på torsdag, men det är så himla mycket.

Det är alltså Philadelphia, fetaost, parmesan och lite Roquefort. Jag har redan räknat ut att jag kan fylla t.ex kycklingfiléer och färsbiffar med den men vad ska jag mer hitta på? Kan ju såklart använda som smörgåspålägg också, och kanske en klick i någon sås... men ni kanske har en massa käcka idéer?

Lägg det som ett täcke på lax som du sedan ugnsgratinerar?
Eller gör egna tortellinisar med det som fyllning? Det är väl ungefär dom tipsen jag kan komma på @Anna

Hörni, den där ostkrämen som jag gjorde bollar av - jag behöver tips på vad jag ska göra med resten! Det ska i och för sig bli bollar när jag får besök på torsdag, men det är så himla mycket.

Det är alltså Philadelphia, fetaost, parmesan och lite Roquefort. Jag har redan räknat ut att jag kan fylla t.ex kycklingfiléer och färsbiffar med den men vad ska jag mer hitta på? Kan ju såklart använda som smörgåspålägg också, och kanske en klick i någon sås... men ni kanske har en massa käcka idéer?

Lasagnefyllning? Fyll paprikor eller champinjoner och gratinera? Det låter också som supergod topping till pepparkakor med lite god chutney eller liknande. Använd i matmuffins, kanske med lite purjolök och broccoli? Det låter som en utmärkt sås till broccoli förresten, om du värmer och tunnar ut den med lite grädde och kanske lite vin. :love:

Som pastasås?

I går fick jag plötsligt ostkakecravings och handlade ett styck sådan, och mumsade i mig hälften med prima hallonsylt till.

Mycket lägligt, eftersom idag visade sig vara den stora högtiden Ostkakans dag. Den har firats på samma sätt som lille Ostkakans dag (eller Ostkakans afton?) i går. I morgon, på annandag Ostkaka, blir det dock något annat.
Åååh ostkaka, min favoriträtt!

(hoppas nu innerligt att ni kan er Greveholm, annars blir det här ett lite märkligt inlägg. Men alltså ostkaka är ju gott och så!)

Alltså. Den där konferangsen. Vilket bottennapp! Jag ska aldrig mer åka iväg. :mad: (nu är jag förvisso inbokad på en annan tillställning om två veckor så jag får väl offra mig och hoppas på att "bättre lycka nästa gång" stämmer väl in ;)).
Min räddning var den fräscha salladsbuffén som fanns vid lunch båda dagarna. I övrigt var maten TORR. När till och med kokt kalvkött i dillsås är torrt så är det nog dags att byta ut kocken. Frukostbuffén var tråkig och väldigt begränsad, matsalen opersonlig med långa bord som gav en känsla av skolmatsal.
Chokladmousserna var goda, em-fikat var sliskigt, frukten osynlig och fm-fikat låg framme i så god tid att brödet blev lite torrt och ostkanterna hårda och svettiga.
:down: blev mitt betyg.

Sedan hemkomsten har jag hunnit med :
kantarellpaj :love:, räksalsa med avokado/tomater/lök och surdegsbröd, rester av salsan och brödet, spagetti med köttfärssås och kyckling som var fylld med vitlöksost och sweetchilisås.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
665
· Visningar
29 523
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 218
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 206
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar