Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur gör man porterstek undrar lat kvinna som inte ids googla? Fransyska och porter i ugn har jag fattat, men mer då? Tid? Gör man sås på skyn eller?

Jag är idag tacksam för att både min dotter och jag har grymt bra pappor. Inte så självklart som det borde vara. Jag ordnade ett litet kort samt köpte marsipan med jordgubbar i champagne till min dotters far som ju blev firad på fars dag för första gången. Sen åt vi rester av den välsignade kycklingen med sherrysås och rostade rotsaker och kollade på Sons of Anarchy (på temat olika sorters fäder, då).

Hur gör man porterstek undrar lat kvinna som inte ids googla? Fransyska och porter i ugn har jag fattat, men mer då? Tid? Gör man sås på skyn eller?

Jag är idag tacksam för att både min dotter och jag har grymt bra pappor. Inte så självklart som det borde vara. Jag ordnade ett litet kort samt köpte marsipan med jordgubbar i champagne till min dotters far som ju blev firad på fars dag för första gången. Sen åt vi rester av den välsignade kycklingen med sherrysås och rostade rotsaker och kollade på Sons of Anarchy (på temat olika sorters fäder, då).

Tag en köttbit modell lagom (jag har använt rostbiff många gånger), bryn i gryta med vitlök, morot, lagerblad, enbär, svartpeppar och lök samt svartvinbärssaft. Slå på Porter och buljong, låt puttra länge och vänd och ös steken. Jag gör den på spisen.

Sen tar du upp köttet, silar såsen, kokar upp och tillsätter grädde, ev reder av den.
Skiva köttet tunt.

Tag en köttbit modell lagom (jag har använt rostbiff många gånger), bryn i gryta med vitlök, morot, lagerblad, enbär, svartpeppar och lök samt svartvinbärssaft. Slå på Porter och buljong, låt puttra länge och vänd och ös steken. Jag gör den på spisen.

Sen tar du upp köttet, silar såsen, kokar upp och tillsätter grädde, ev reder av den.
Skiva köttet tunt.

Tack! Länge, vad betyder det? 2 h? Mer?

Beror på storlek och sort på köttet, men 1,5-2,5 timme? Jag har aldrig ätit det annat än väl genomkokt, inget rött kött direkt. 1,5 för runt kilot kött tror jag jag brukar gå på. En flaska porter, 1,5 dl saft, 3-4 enbär. Resten kan man höfta efter tycke. Jag brukar peta i rosmarin eller timjan också

Perfekt! Det ska testas nästa helg.

Jag "följde" detta receptet: https://www.kokaihop.se/recept/porterstek - men tror att alla varianter blir bra, det är SÅ gott. Inga morötter och inga lagerblad i min men väl soja, timjan och (vit)pepparkorn - det skulle ha varit svarta men de hade jag tydligen gjort slut på.

Man kokar alltså upp spadet först, lägger i köttet och puttrar en halvtimme, vänder på det och puttrar i typ 1½ timme till. Jag försökte med termometer men den pep alldeles för tidigt så jag körde på rekommenderad tid istället. Det var verkligen jättegott, rena fina bitar.

Porterstek var min favoriträtt som liten, kallade det "gelékött" för man åt ju gelé till :D den silade såsen som man reder av med grädde kan man ju äta med sked :love: Kokt potatis som man mosar med sås på tallriken ska det vara till. Gärna persiljemorötter.

Gårkvällen bjöd på rester, gjorde nån slags asiatisk buljong med bland annat ramslök, morotsslantar, broccoli, pak choi, chili, ingefära m.m. som jag värmde på dumplings i. Det blir även dagens lunch, ska testa att mikra upp buljongen i en sopptallrik först och sedan lägga i de ångade (kalla) grönsakerna och dumplings och bara värma pyttelite till.

Ägnade hela söndagseftermiddagen åt att vara brutalt sugen på den steak & ale-paj "vår" slaktare gör. Dålig timing, eftersom att slaktaren har stängt på söndagar. Det fick bli morot- och palsternackssoppa istället.

Men ikväll, då jäklar blir det paj! Paj och pajkoma, det är grejer det. :d

Någon typ av "få mat så snabbt som möjligt" korsat med "vad har vi hemma" inträffade idag vilket resulterade i pasta med ruccola-pesto. En liten slatt från pizzasåsen blandades med creme fraiche och värmdes upp med pastan. Halverade körsbärstomater, lite omixad ruccola och fetaost blandades också runt i pasta vilket resulterade i en helt okej middag ändå.

Vi har ätit nästan kokt potatis, massa iskalla ärtor (jag) panerad rödspätta (alla) och pressade cutron över. Lite brynt smör till fisken lättade upp stämningen.

Nu historieätarna!

Lät gott ju @Killaloe !

Tittar också på Historieätarna, ska värma dumplingssoppa i mikro för andra gången idag. Kanske tar ett glas naturvin till, har ju ändå en öppnad flaska :angel:

Jo men det var rimligt! Och det tog liksom 15 minuter innan maten stod på bordet vilket är något jag verkligen uppskattar ibland :D

(glömde ju, hade i den sista fänkålen som var lite ledsen också! Men den var himla god)

Matlåda på jobbet med lite som var kvar från den storslagna indiska middagen i lördags. Enkel smörgås och kaffe på kvällen då jag blev så sen i stallet.

I går fick jag plötsligt ostkakecravings och handlade ett styck sådan, och mumsade i mig hälften med prima hallonsylt till.

Mycket lägligt, eftersom idag visade sig vara den stora högtiden Ostkakans dag. Den har firats på samma sätt som lille Ostkakans dag (eller Ostkakans afton?) i går. I morgon, på annandag Ostkaka, blir det dock något annat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
665
· Visningar
29 525
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 218
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 207
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar