Tittar in i ditt kök del 27

Smakar den mycket senap eller är den god? 😅
Beror på hur mycket senap man har i! 😁

Nä men alltså senap är en av få grejer jag själv inte äter bara sådär (skulle inte kunna ha det på hamburgare eller korv med bröd eller vad folk nu har), tycker verkligen inte om det. Men som diskret smaksättare i t.ex. en salladsdressing eller som här i soppan tycker jag det funkar super. Du kan ju testa att ha i lite i taget och se vad du tycker ☺️ är inget recept man behöver följa exakt om du frågar mig

Har moddat två sorters snabbnudlar igår och idag när jag varit sjuk.
Igår samyang ramen svampnudlar med några skedar köttfärssås i. Jättegott, som buljongig köttsoppa. Med nudlar 😁

Idag demae ramen spicy med lite köttfärssås i, och creme fraiche efter. Blev som en sjukt god (och mättande) gulasch! Med lite asiatisk touch typ. Bra comfort food båda två.
Bara snabbmat men highly recommend!

Linssoppa/linsgryta ändå. :love: Gråtfärdigt trött efter jobb, orkade inte handla och hade "inget" hemma. Tog mig samman och stekte upp lök och vitlök med garam masala och andra kryddor, ingefära och chili, hade i massa röda linser, en tetra krossad tomat och en kokosmjölk. En kvart senare var livet plötsligt värt att leva igen 😁🥰

Jag gjorde ett lamben (dar benet tagits ur) i gar. Forst sous vide och sedan bryna runt om. Jag kryddade det med senaps fron och cummin fron som jag dumpade i en panna med riktigt het 0lja och lite smor (det spratter som skjutton sa det behovs vara en kastrull med relativt hoga kanter). Salt och svart peppar nar det ar klart efter nagon halv/hel minut.

Det var sa himla gott att jag skulle kunna ata det med sked ... I dag gjorde jag smashed potatoes, men forst gjorde jag min senaps fro/cummin fro blandning och la i stekpannan med den smashade potatisen. MUMS. Lammet var ocksa jatte gott ... men min frobladning var verkligen pricken over i.

Nej, och du sa ju dessutom att hon redde den och då kan den ju bli hur tjock som helst även om den görs på vatten. Det är ju bara krämigheten/smaken det blir skillnad på.
Det är sås, helt vanlig brunsås, smakar så också, bara inte gräddsås. Inte skyig, smakar inte som att den saknar mjölk eller så, utan smakar sås, inte sky. Hon började med det när ena barnbarnet var mjölkproteinallergiker. Billigare än att köpa en massa produkter. Och har fortsatt för hennes egen mage mår bättre än när hon använde mejeriprodukter i. Vi i vår familj verkar ha svårt för mejeriprodukter rent allmänt.

Min mormor gjorde också köttbullesås så, väldigt god. Jag har försök massor med gånger men trots att jag tycker att jag gör lika så smakar min sås bara tråkigt.

Hemkörd pizza från lokala fin-haket. Med lokalodlad potatis. Lite märkligt men helt okej.

Bifogade filer

• IMG_2955.webp
    IMG_2955.webp
    98,6 KB · Visningar: 30
Min mormor gjorde också köttbullesås så, väldigt god. Jag har försök massor med gånger men trots att jag tycker att jag gör lika så smakar min sås bara tråkigt.
Min mormor hade alltid en del potatisvatten i sin sås till köttbullar (alltså hon hällde i från potatiskastrullen). Jag har också försökt härma hennes sås men det blir inte samma smak.

Min mormor hade alltid en del potatisvatten i sin sås till köttbullar (alltså hon hällde i från potatiskastrullen). Jag har också försökt härma hennes sås men det blir inte samma smak.
Det har mamma alltid när hon gör sås. Jag kan inte ha det på samma vis eftersom jag inte skalar mina potatis.

Liknande trådar

Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 617
Senast: Pilot
·
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 103
Senast: Ramona
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 399
Senast: Mineur
·
  • Låst
Mat Jag har saknat mattråden och inspiration. Vad äter ni idag? Ikväll gjorde jag dovhjortskav med gräddsås med smörstekta...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
89 314

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat