Tittar in i ditt kök del 27

IMG_2928.webp

Vi har ätit en god chili jag gjorde ett par dagar. Idag åt vi så sen lunch att vi tänkte hoppa över middag IOM mätta. Som typ alltid vi gör så blev vi hungriga. 🙄😅
Jag åt mackor med tonfiskröra. Och några goda oliver och sov-te. Sambo åt en tallrik med frukt, yoghurt, äppelkräm, sylt och müsli.

Igår wagyu-sliders, ribs och kotlettrad med potatisgratäng och sallader o såser.

Idag teppanyaki med massor av grönsaker, lite hängmörad entrecote och ryggbiff, bläckfisk, räkor, svamp, paprika och lök. Och hemsnajdade vårrullar till förrätt för andra helgen i rad, hittade en ny asiatisk livs i grannstaden som hade rätt sortiment och dessutom med hyfsat god ordning för att vara en asiatisk livs. Vårrullarna blir lite repris med fyllning av nyskördad mangold, spenat, pak choi (dvs det som finns kvar att skörda typ), ostronmussling (har tittat fram några till i odlingen), stekt i sesamolja och smaksatt med ostronsås och soja.

Egen påhittad Nikkaloukta-soppa utan köttfärs men med röda linser. Det blev faktiskt RIKTIGT gott :) ! Senapstouchen funkade jättebra tillsammans med linser också. Jag hade alltså röda linser, vitkål, morot, purjolök, senap, tomatpuré, soja, kycklingbuljongtärning, chiliflakes, lagerblad, salt och peppar. Och så vatten förstås.. Den fick koka tills linserna var mjuka men vitkålen fortfarande med lite tuggmotstånd. Varmt och gott :) !

Egen påhittad Nikkaloukta-soppa utan köttfärs men med röda linser. Det blev faktiskt RIKTIGT gott :) ! Senapstouchen funkade jättebra tillsammans med linser också. Jag hade alltså röda linser, vitkål, morot, purjolök, senap, tomatpuré, soja, kycklingbuljongtärning, chiliflakes, lagerblad, salt och peppar. Och så vatten förstås.. Den fick koka tills linserna var mjuka men vitkålen fortfarande med lite tuggmotstånd. Varmt och gott :) !
Åh vad bra att det fungerade, då ska jag också prova på det! Älskar Nikkaloukta-soppa, och om jag kan göra en vego-variant också är det ju bara toppen.

Funderar på att laga en picknic bog. Har aldrig ätit det men hittat ett bra recept. Någon som vet om det är ben i den eller inte?

1000011195.webp

Min egen grötmix till i morgon! Ska se om jag kan börja äta lite mer varierat på morgonen än bara macka och kaffe, så provar att blanda alla torra ingredienser dagen innan.

1dl rågflingor
0,75 dl proteinpulver med smak av äpple och kanel
Salt, kanel

I morgon kokas det med ca 2dl vatten och ätes antingen med lite äppelmos eller frysta bananer som fått koka med. Antagligen lite havremjölk till.

Liknande trådar

Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 617
Senast: Pilot
·
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 103
Senast: Ramona
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 399
Senast: Mineur
·
  • Låst
Mat Jag har saknat mattråden och inspiration. Vad äter ni idag? Ikväll gjorde jag dovhjortskav med gräddsås med smörstekta...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
89 314

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka