Tittar in i ditt kök del 27

Funderar på om man kan byta ut grädde mot lättmjölk i en brunsås.
Fungerar jättebra med en liten skvätt grädde och sedan fylla på till lagom mängd med lättmjölk (och redning). Det är förvånansvärt hur lite del grädde som egentligen behövs för att ge gräddkänslan.
 
Jag behöver alltså göra en sås till en lammstek, dvs smaken kommer från själva lammet så jag behöver bara en sås med rätt konsistens och lite smak. Känns onödigt att köpa hem grädde som sedan blir dålig. Plus att jag vill ha den så kalorisnål som möjligt.
 
Jag behöver alltså göra en sås till en lammstek, dvs smaken kommer från själva lammet så jag behöver bara en sås med rätt konsistens och lite smak. Känns onödigt att köpa hem grädde som sedan blir dålig. Plus att jag vill ha den så kalorisnål som möjligt.
Då skulle jag köpa Milda lätt 4% matgrädde. Den är okej ändå ☺️
 
1000011057.webp

Otroligt dålig uppläggning... Men men!

Paj gjord på purjolök, röd spetspaprika, vitlök, salladsost (istället för fetaost) och soltorkade tomater. Sen gjorde jag ett test där jag bytte ut grädden med fettfri yoghurt i äggstanningen, funkade riktigt bra. Kryddade allt med oregano, paprikapulver, lite cayennepeppar, salt och peppar. Toppad med mager ost.
 
Gjorde en riktigt god torskrygg i ugn igår.

Torskrygg med citron och gräslökssås. (cremefraicher, citron, gräslök och fiskbuljong) serverades med kokt potatis, broccoli och riven morot.

Hade även lite suramisticks hemma som jag strrimlade ner i såsen. Blev riktigt riktigt bra så denna kommer jag göra igen.

Ikväll blir det rester. Har kvar av köttfärssoppan och surdegsbröd i frysen så den kommer komma till skott.
 
Jag toppar nog det med min lunch. Quinoa och fiskbullar i hummersås. Värmt i micron.. :laugh:

Middag blir steka halloumi och äta i wraps med grönsaker, lök och sås som är kvar från igår.
Åh, fiskbullar, det var länge sedan! Jag gillar att äta det med pulvermos och ärtor :P
Jättegott med en klick smaksatt creme fraiche till 😋
Här blev det lite ketchup (provade att köpa Heinz mindre socker, blev positivt överraskad!) och en klick senap!
 

Liknande trådar

Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 531
Senast: Pilot
·
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 063
Senast: Ramona
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
110 957
Senast: Mineur
·
  • Låst
Mat Jag har saknat mattråden och inspiration. Vad äter ni idag? Ikväll gjorde jag dovhjortskav med gräddsås med smörstekta...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
89 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp