Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså. Den där konferangsen. Vilket bottennapp! Jag ska aldrig mer åka iväg. :mad: (nu är jag förvisso inbokad på en annan tillställning om två veckor så jag får väl offra mig och hoppas på att "bättre lycka nästa gång" stämmer väl in ;)).
Min räddning var den fräscha salladsbuffén som fanns vid lunch båda dagarna. I övrigt var maten TORR. När till och med kokt kalvkött i dillsås är torrt så är det nog dags att byta ut kocken. Frukostbuffén var tråkig och väldigt begränsad, matsalen opersonlig med långa bord som gav en känsla av skolmatsal.
Chokladmousserna var goda, em-fikat var sliskigt, frukten osynlig och fm-fikat låg framme i så god tid att brödet blev lite torrt och ostkanterna hårda och svettiga.
:down: blev mitt betyg.

Sedan hemkomsten har jag hunnit med :
kantarellpaj :love:, räksalsa med avokado/tomater/lök och surdegsbröd, rester av salsan och brödet, spagetti med köttfärssås och kyckling som var fylld med vitlöksost och sweetchilisås.
Värdelöst! Vad ska man med konferangs till om man inte får god mat?!

Jag är övertygad om att själva konferangsinnehållet var ytligt och talarna var inte ens snygga!

@Ariane: Så värdelöst med dålig konferensmat! :down: På det temat kan jag säga att konferensa inte i Finland. Finland är jättetrevligt och jag trivdes bra där men maten... nej. Inget smakar något och allt är kokt/stekt till döden. Då har jag varit på allt från fina restauranger i större städer till mackar i byhålor. Intrycket blev ju inte bättre av att kollegan samt många andra fick matförgiftning på en av konferenserna... :cautious:

I dag blir det resten av den nyttiga och smala linssoppan och stekpannebrodet som helt klart ruinerar den smala effecten ... men ar gudomligt gott.
@Anna Jag hade en rejal klick smor som fick smalta i botten pa stekpannan innan jag la i degen och verkligen finhackade den lilla kvist rosemarin jag hade kvar och blandade i degen. Dessutom en nypa socker i jast spadet da jag anvander torrjast. Resten foljde ditt recept. Vansinnigt gott och en latt caramelized botten yta.
Grannen kommer over for hjalpa till med det sista i koket i dag sa jag kopte applen for att kunna gora pie till kaffet. Vispad vanilj gradde som ar over fran vafflor i helgen blir det till.

Som motvikt får jag väll berätta att min konferenslunch var utmärkt. Ena dagen var det ingefärsmarinerad lax med ris, wasabicreme och soya och sesam dressad gurka. Andra dagen var det någon form av vegetarisk pulled något, inte lika gott men helt ok. Jag tror de som inte åt special hade det bättre då det var timjankyckling med örtpotatis. På hotell mamma och pappa var det pannkakor två dagar i rad, beklagansvärd service ;).

Jag lagade pulled pork igår och vi har ätit den även idag. En ganska stark och inte så söt variant med mycket lök, vitlök och egenodlad chili samt ale. Köttet hamnade i wraps med salsa, gräddfil, koriander, tomater och isbergssallad. Öl till. Mycket gott.

@Ariane: Så värdelöst med dålig konferensmat! :down: På det temat kan jag säga att konferensa inte i Finland. Finland är jättetrevligt och jag trivdes bra där men maten... nej. Inget smakar något och allt är kokt/stekt till döden. Då har jag varit på allt från fina restauranger i större städer till mackar i byhålor. Intrycket blev ju inte bättre av att kollegan samt många andra fick matförgiftning på en av konferenserna... :cautious:

Min sambo är finne. Vi har lite olika åsikt om hur död en fisk eller bit kött egentligen behöver vara.

Udonnudlar i misosoppa(ingefära, chili, vitlök, miso mm), tofu, snabbwokade morotsstrimlor, broccoli och edamamebönor. Sesamfrön och strimlad salladslök på toppen. Hyfsat gott och framförallt -snabblagat.

Nu kvällsmacka: tahini med russin, äpple och kanel på fFlu råg-rut. Mums.

Igår var jag först på café och åt mazarin, och sedan på middag i Lund för min storayster är där på någon kurs. Vi försökte få ett obokat bord på en fiskrestaurang men det var fullt så vi hamnade på ett asiaiskt/koreanskt/nåntingställe. Vi åt båda flankstek i tunna, perfekt röda skivor med sotad yta, som man surrade in i salladsbladswraps ihop med ris, tryffelmayo, kimchi och någon fermenterad sojaböns-chilisås. Det var gott men jag har ätit liknande i Malmö som var ännu godare. Syrah till.

Igår fick jag hoppa över middan och käka macka när jag kom efter sent möte. Men eftersom mackan gjordes på stekta inlagda strömmingar som jag la in häromdan gjorde det inget. Knäcke, strömming, senapssås med kapris och skivad rödlök. Klart ok ersättning för förlorad middag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
665
· Visningar
29 523
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 218
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 206
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar