Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Natten till igår meddelade min kropp att den senaste tidens vin-och-godis-diet inte är acceptabel. Eller vad det nu var. Troligtvis inte vanlig magsjuka, för det får jag av princip inte. Så igår åt jag inget. Men drack lite vatten fram på kvällen. Idag fick jag en liten matleverans av en fin vän på morgonen så jag har ätit TRE gånger idag. Sammanlagt 5 dl nyponsoppa, 2 rostade mackor, 1 kopp kaffe, 1 glas avslagen cola och lite blåbärs-proviva. Yey! Nu är jag sugen på kött. Och ostbågar...

Dumplingsarna blev jättegoda, hälften med sojafärs/vitlök/rödlök/persilja och hälften sojabönsstomp/chili. Dippsås med mycket ingefära, hoisin och lime bland annat. Klyftad pak choi med chili/vitlöksolja i ugnen, men såhär med facit i hand borde vi stekt dem istället. Ångad broccoli till, men glömde edamamebönorna. Saffransmuffins till efterrätt!

@VLMF: Vad hade du för deg till dumplingarna?

Vi åt tacos på älgfärs igår. Särbon tyckte ju min egen tacokryddning (sans paprika) var god förra gången så den här gången hade vi gemensam färs :D Jag lyckades ha i fyra sorters chili, egen färsk jalapeño och gusto purple samt chipotle morita och ancho. Den blev rätt hot :o men god. Traditionella tillbehör: Riven ost, gräddfil, salsa, tomater, gurka och rödlök. Jag testade stand 'n' stuff i miniformat vilket var trevligt (de är ju så söta!) och särbon använde mini taco tubs.

Nu har jag packat ihop större delen av Fars Dag-middagen som ska fraktas tvärsöver stan. Portersteken är uppskuren och lagd i lådor, skyn som ska bli sås är överslagen i en smoothieflaska. Ostbollarna är rullade, kexen nerpackade, grönsakerna tar jag sist. Äpplena som ska bli paj är nerpackade. Vaniljsåsen står i kylen. Tror att jag har koll men jag undrar vad jag kommer att glömma? ;) Som tur är blir jag hämtad med bil, annars kan jag bara se för min inre syn hur någon påse skulle gå sönder och det skulle vara porterstek och sky över en halv spårvagn...

Attans, jag kom in från en löprunda i snön med hundarna och blev ruskigt sugen på champinjonsoppa med surdegsbröd. Jag skulle ju egentligen haft champinjonerna till min boeuf bourguignon igår innan planerna gick i stöpet, så det hade ju passat bra att använda upp dem. Jag inser dock att jag inte har någon grädde hemma. :arghh:
Någon som kan rassla fram ett recept utan grädde? Jag har standardmjölk hemma.

@Philosophia Jag fick trattkantarellsoppa utan grädde i Polen, och det smakade nada. Nu är ju polsk mat polsk, men sammantaget betyder detta ändå att till och med jag som knappt gillar grädde har svårt att tro på champinjonsoppa utan grädde. Men i mitt föräldrahem lagades svampstuvning utan grädde, på mjölk och mjöl, så möjligen kan en soppa redd på mjölk och mjöl och med lite generöst med smör i fungera?

Medan jag var i stallet igår lagade partner torr kikärtscurry, lammcurry, pumpacurry, lökchutney, kokoschutney och basmatiris. Bihustrun dök upp samtidigt som jag, så vi hjälptes åt med att göra fel med de stekta indiska bröden. Sedan kom vännerna och och vi åt och drack och rökte kubanska cigariller halva natten. Underbart!

@Philosophia Jag fick trattkantarellsoppa utan grädde i Polen, och det smakade nada. Nu är ju polsk mat polsk, men sammantaget betyder detta ändå att till och med jag som knappt gillar grädde har svårt att tro på champinjonsoppa utan grädde. Men i mitt föräldrahem lagades svampstuvning utan grädde, på mjölk och mjöl, så möjligen kan en soppa redd på mjölk och mjöl och med lite generöst med smör i fungera?

Jag vågade inte chansa på att det skulle bli ätbart, så det fick bli en klar grönsakssoppa istället utan champinjoner.

Thai, wokade massa grönsaker, kokosris och nötter. BARNET var lyrisk. Efterrätt chokladmousse+apelsinmousse med hallon, nu mår vi illa allihop. Efterrätten intogs framför TÅRTAN, denna lysande 70-tals skapelse med Alan Saba och Janos, Frasse och Hilding. BARNET skrattade så tårarna rann och nu kan hela familjen sjunga introt.
Magisk söndag.

Rolig info är att cafét numer heter Café Tårtan, vi bor nära så det är vårt mål nästa helg.

Socker, grädde, nötter och mandelflarn.
Och så sist, men inte minst,
en liten ros av marsipan.
Smörkräm, krikon, snabbkräm och gott gelé.
Frasses deg och en flaska saft,
och så en liten klick med sylt.

Thai, wokade massa grönsaker, kokosris och nötter. BARNET var lyrisk. Efterrätt chokladmousse+apelsinmousse med hallon, nu mår vi illa allihop. Efterrätten intogs framför TÅRTAN, denna lysande 70-tals skapelse med Alan Saba och Janos, Frasse och Hilding. BARNET skrattade så tårarna rann och nu kan hela familjen sjunga introt.
Magisk söndag.

Rolig info är att cafét numer heter Café Tårtan, vi bor nära så det är vårt mål nästa helg.

Socker, grädde, nötter och mandelflarn.
Och så sist, men inte minst,
en liten ros av marsipan.
Smörkräm, krikon, snabbkräm och gott gelé.
Frasses deg och en flaska saft,
och så en liten klick med sylt.
Åh, Tååårtan!

Fisksoppa med sambal oelek, grädde och vin är dagens middag här. Jag däckade efter hundpromenad så sambon har fixat mat. Väldigt fint faktiskt (och gott!)

Fars Dag-middagen blev mycket uppskattad av såväl far som mor. Och mig själv ;)

Ostbollarna var en succé och jag har massor av ostkräm över så jag lär servera dem till alla som råkar komma i närheten de närmaste veckorna ;) Rosépeppar var en särskilt lyckad topping men jag inser att jag måste skaffa en mortel, det är skitjobbigt att krossa rosépeppar med en sked, det flyger överallt och knaschlar numera under fötterna i köket.

Porterstek var riktigt gott. Jag hade säkert tur med köttbiten för det var jättefint kött, fransyska från Lidl till ett mycket förmånligt pris. Självklart svensk. Jag gillar sådan där husmanskost ibland som smakar massor utan att vara kryddig, het, stark eller... annat. Bara milda men potenta smaker, eller vad man ska säga. Kokt potatis och sommargrönsaker till. Och barncider!

Efterrätt var äppelsmulpaj med flingsalt som jag fick tips om av en kollega och ja, det var verkligen speciellt. Saltet lyfter ju smakerna på ett jätteintressant sätt. Vaniljvisp till. Som sagt - jag älskar vaniljvisp!

Det blev massor av mat över så jag lär äta porterstek till middag imorgon också. Pajen lämnade jag kvar hos mor och far, pensionärer kan behöva lite kvällsgodis ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
665
· Visningar
29 526
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 218
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 207
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar