Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hörni. Bröd. Jag har bakat väldigt lite bröd i mina dagar - eller ja, jag har bakat på sådana där färdiga mjölpåsar som det blir ciabatta av, men det räknas ju inte riktigt, och så har jag bakat typ grahamsbullar och tekakor några gånger.

Nu åt jag en fantastisk smörgås på ett lunchhak häromdagen, påminner lite om lantbröd som man kan köpa i affären i utförandet men smakar som brödet som farmor brukade baka. Det är någon underbart fin arom i som jag inte kan placera.

Ivrig och flitig korsordslösare som jag är så vet jag att brödkryddor är A N I S eller K U M M I N. Men vilket är vanligast? Vad ska jag gissa på att det är? Jag kan förstås gå dit och fråga... men gillar gissningslekar. Anis vet jag ju hur det smakar, eller i alla fall vad det ska ha för underton - och det känns inte som om det är det. Men hur smakar kummin?

Varsågoda, smakexperter!

Jag har inget svar på din fråga, utan vill lägga till ett alternativ: Fänkål är ju också en vanlig brödkrydda.

Och jag klarar knappt av kummin längre, vi har ett lunchställe som var ganska frekvent besökt tills de typ bytte kock och började ha kummin i ALLT. Och för mycket. Brödet var fullt med stark kumminsmak, de blandade mortlad kummin i salladen (!) och i dressingen :wtf:
Så numer pratar vi om "ska vi äta på kumminstället" men då undviker jag bröd- och salladsbordet. En hint av kummin klarar jag fortfarande av i bröd.

Och jag klarar knappt av kummin längre, vi har ett lunchställe som var ganska frekvent besökt tills de typ bytte kock och började ha kummin i ALLT. Och för mycket. Brödet var fullt med stark kumminsmak, de blandade mortlad kummin i salladen (!) och i dressingen :wtf:
Så numer pratar vi om "ska vi äta på kumminstället" men då undviker jag bröd- och salladsbordet. En hint av kummin klarar jag fortfarande av i bröd.

Gud så vidrigt! :yuck:

Tack alla goingar för tankar om kummin och andra brödkryddor! Det var spännande läsning :-)

Jag är ledig veckan ut (efter idag) och kanske skulle jag ge mig på lite brödbak för skojs skull!

Jag är verkligen ingen bakgudinna men rågsiktsbröd är lätt att göra och enligt min mening jättegott (ett måste till julskinkan!). Jag går typ efter receptet på påsen men använder honung som sötningsmedel och tar inte fullt så mycket som det står. Mängden brödkrydda höftar jag beroende på hur mycket jag har hemma :o

Plus att man kan ju göra bärmoskaka :love: :love:

Om det möjligen är någon mer än jag som tittar på Masterchef Danmark - verkar de inte ovanligt dåliga på matlagning?

Hörni. Bröd. Jag har bakat väldigt lite bröd i mina dagar - eller ja, jag har bakat på sådana där färdiga mjölpåsar som det blir ciabatta av, men det räknas ju inte riktigt, och så har jag bakat typ grahamsbullar och tekakor några gånger.

Nu åt jag en fantastisk smörgås på ett lunchhak häromdagen, påminner lite om lantbröd som man kan köpa i affären i utförandet men smakar som brödet som farmor brukade baka. Det är någon underbart fin arom i som jag inte kan placera.

Ivrig och flitig korsordslösare som jag är så vet jag att brödkryddor är A N I S eller K U M M I N. Men vilket är vanligast? Vad ska jag gissa på att det är? Jag kan förstås gå dit och fråga... men gillar gissningslekar. Anis vet jag ju hur det smakar, eller i alla fall vad det ska ha för underton - och det känns inte som om det är det. Men hur smakar kummin?

Varsågoda, smakexperter!
Fänkål och kummin är vanliga svenska brödkryddor. Jag brukar ha stött fänkålsfrö i mitt. Jag bakar ofta detta http://billig-mat.livejournal.com/10302.html med fänkål och solrosfrö :).

Generellt sett är väl skandinavien ett förbättringsområde när det gäller mat. Tyvärr verkar ju inte klimatförändringarna vara till det bättre när det gäller våra möjligheter att odla.

Orden. Fläskestej. Artiskokker. Piskeflööööööde. Remouläääääde.

Och igår sa en kille "Jag har det pissefint med att vinna, det är bara godt".

Danska :love:

Men tycker du också att de verkar kass på matlagning alltså?

Orden är magiska. Maten not so much:D
Jag vet inte, de kanske bara är härligt danskt avslappnade?

Orden är magiska. Maten not so much:D
Jag vet inte, de kanske bara är härligt danskt avslappnade?
Jag är lite irriterad på att de bara skrattar nervöst hela tiden, de verkar inte riktigt ta det på allvar. Fast jag är nog för influerad av USA och Aus-varianterna, där folk lämnar sina tvååringar med sina dementa farföräldrar i fyra månader för att FOLLOW THEIR DREAMS.

Jag är lite irriterad på att de bara skrattar nervöst hela tiden, de verkar inte riktigt ta det på allvar. Fast jag är nog för influerad av USA och Aus-varianterna, där folk lämnar sina tvååringar med sina dementa farföräldrar i fyra månader för att FOLLOW THEIR DREAMS.

Ska man vara med är det ALL IN som gäller. Australien är favoriten. Gud vad jag gillade vinnaren:love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
665
· Visningar
29 508
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 217
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 203
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar