Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag blev så uppe i mina kakor igår att jag glömde berätta om moussakan. Ny variant för mig - man vispar ihop ägg och naturell yoghurt och breder / häller över de varvade auberginerna och färsen. Fetaost uppepå, och persilja. Kanske är det någon sorts LCHF-recept? Eller brukar man ha äggstanning i moussaka? Det låter bekant men ändå inte.

Jag fyllde champinjonhattar med den överblivna fetaosten och dressade en massa isbergssallad med en väldigt potent dijon-och-vitvinsvinäger-dressing. Hade glömt hur gott det är!
Inte direkt äggstanning, men som en bechamelsås med ägg i, har jag sett i recept. Det liknar också hur moussakan ser ut på ett enkelt grekiskt hak i min närhet.

Sen tänker jag mig alltid att det här med "ska det vara det eller det i en riktigt moussaka/valfri icke-svensk rätt" nog är lite feltänkt. Jag föreställer mig att folk världen över följer recept med ungefär samma relativa inexakthet som jag gör. Om jag lagar (svenska) köttbullar funderar jag inte över hur de ska vara, men om jag gör någon sorts koftas drar jag mig för att kalla dem koftas om jag inte följt något övertygande, "genuint" recept. Är inte det där lite knäppt?

Jag är på samma linje som @Petruska, jag skulle säga att bechamelsås är det vanligaste klägget jag ser i moussaka. Jag äter det dock inte jätteofta, det är så himla mäktigt.

Men är den fast? Den jag ätit var liksom mer i konsistens av en omelett/tjock pannkaka liksom. Tät, som att det var mjöl i. Och ganska fast, absolut inte rinnig.

Men är den fast? Den jag ätit var liksom mer i konsistens av en omelett/tjock pannkaka liksom. Tät, som att det var mjöl i. Och ganska fast, absolut inte rinnig.
Den jag har ätit borta och lagat själv har varit fast, men inte så äggig som en äggstanning.

Hör ni, jag kan ha köpt sådana här:
wilton-large-candy-eyeballs_642463.jpg

Vad ska vi baka (som är gult) som man kan sätta ögon på?
Pluspoäng om det är smakligt. Helst veganvänligt med :D

Edit: Kanske något med saffran? Eller är det för juligt för säsongen?

Senast ändrad:
Hör ni, jag kan ha köpt sådana här:
wilton-large-candy-eyeballs_642463.jpg

Vad ska vi baka (som är gult) som man kan sätta ögon på?
Pluspoäng om det är smakligt. Helst veganvänligt med :D
Har inte glömt att @Hyacinth tipsade om färgad mördeg. Kan eventuellt ha glömt bort vad mördeg smakar, dock. Därav önskemål om många tips på kakor som vill se en när man äter upp dem.

Har inte glömt att @Hyacinth tipsade om färgad mördeg. Kan eventuellt ha glömt bort vad mördeg smakar, dock. Därav önskemål om många tips på kakor som vill se en när man äter upp dem.

Mördeg smakar mest socker. Sen tillsätter du smak.
Citron, kakao, pepparmint eller vad du vill. Nötter?
Jag hade gjort runda skurna kakor för att göra det lätt, sen dekorerat.

Piggade upp woken med glasört som ICA hemmavid hade i förra veckan. Blev faktiskt riktigt gott, lite krispighet och extra sälta men ändå milt. Trevlig kontrast till den relativt heta woken (inte superhet utan en hetta med fyllighet). Ris till.

Några Polly till efterrätt, jag tycker synd om mig själv eftersom leden på vänster pekfinger är ganska uppdängd, alla stenbitar ville studsa på den idag :down: :(

Inte direkt äggstanning, men som en bechamelsås med ägg i, har jag sett i recept. Det liknar också hur moussakan ser ut på ett enkelt grekiskt hak i min närhet.

Sen tänker jag mig alltid att det här med "ska det vara det eller det i en riktigt moussaka/valfri icke-svensk rätt" nog är lite feltänkt. Jag föreställer mig att folk världen över följer recept med ungefär samma relativa inexakthet som jag gör. Om jag lagar (svenska) köttbullar funderar jag inte över hur de ska vara, men om jag gör någon sorts koftas drar jag mig för att kalla dem koftas om jag inte följt något övertygande, "genuint" recept. Är inte det där lite knäppt?

Ja, jag håller med och förstår hur du menar. Egentligen är det inte viktigt att det heter moussaka, jag reflekterade mest för att jag insåg att jag nog inte visste riktigt vad som brukar vara i en moussaka alls :-)

Falukorven är tillagad och äten (nå, inte hela). Lök, dijon, prästost och jalapenoketchup. Och snabbmakaroner! Eller snarkokta makaroner som det visst heter i något eller båda våra grannländer åt väst och sydväst ;) Snarstuckna makaroner tänker jag då. Det var både gott oxh tillfredsställande!

Nu blir det kaffe och kanske en liten biscotti :-)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
665
· Visningar
29 497
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 217
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 199
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10