Tack @VLMF, min fyr i natten när det gäller rullar och moussakor och...
Hahaha, vi verkar gilla samma saker!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tack @VLMF, min fyr i natten när det gäller rullar och moussakor och...
Hahaha, vi verkar gilla samma saker!
Ååååh fint!Ja, med tanke på ditt användarnamn så definitivt!
Inte direkt äggstanning, men som en bechamelsås med ägg i, har jag sett i recept. Det liknar också hur moussakan ser ut på ett enkelt grekiskt hak i min närhet.Jag blev så uppe i mina kakor igår att jag glömde berätta om moussakan. Ny variant för mig - man vispar ihop ägg och naturell yoghurt och breder / häller över de varvade auberginerna och färsen. Fetaost uppepå, och persilja. Kanske är det någon sorts LCHF-recept? Eller brukar man ha äggstanning i moussaka? Det låter bekant men ändå inte.
Jag fyllde champinjonhattar med den överblivna fetaosten och dressade en massa isbergssallad med en väldigt potent dijon-och-vitvinsvinäger-dressing. Hade glömt hur gott det är!
Den jag har ätit borta och lagat själv har varit fast, men inte så äggig som en äggstanning.Men är den fast? Den jag ätit var liksom mer i konsistens av en omelett/tjock pannkaka liksom. Tät, som att det var mjöl i. Och ganska fast, absolut inte rinnig.
Men exakt! Då är det nog samma. Inte kläggig eller äggig.Den jag har ätit borta och lagat själv har varit fast, men inte så äggig som en äggstanning.
Har inte glömt att @Hyacinth tipsade om färgad mördeg. Kan eventuellt ha glömt bort vad mördeg smakar, dock. Därav önskemål om många tips på kakor som vill se en när man äter upp dem.Hör ni, jag kan ha köpt sådana här:
Vad ska vi baka (som är gult) som man kan sätta ögon på?
Pluspoäng om det är smakligt. Helst veganvänligt med
Har inte glömt att @Hyacinth tipsade om färgad mördeg. Kan eventuellt ha glömt bort vad mördeg smakar, dock. Därav önskemål om många tips på kakor som vill se en när man äter upp dem.
Har jag nämnt att du är min HUSMORsinspiration någon gång?Mördeg smakar mest socker. Sen tillsätter du smak.
Citron, kakao, pepparmint eller vad du vill. Nötter?
Jag hade gjort runda skurna kakor för att göra det lätt, sen dekorerat.
Har jag nämnt att du är min HUSMORsinspiration någon gång?
Har jag nämnt att du är min HUSMORsinspiration någon gång?
Blir det inte bara sockersött då?Rullar, sen rulla i strössel (som brysselkex) och skära till?
Jag gillar när en deg kan användas till mycket.
Blir det inte bara sockersött då?
Jag älskar i och för sig syltkakor, och där är ju mördegen god. Kanske har fördomar gentemot den stackars mördegen.
Inte direkt äggstanning, men som en bechamelsås med ägg i, har jag sett i recept. Det liknar också hur moussakan ser ut på ett enkelt grekiskt hak i min närhet.
Sen tänker jag mig alltid att det här med "ska det vara det eller det i en riktigt moussaka/valfri icke-svensk rätt" nog är lite feltänkt. Jag föreställer mig att folk världen över följer recept med ungefär samma relativa inexakthet som jag gör. Om jag lagar (svenska) köttbullar funderar jag inte över hur de ska vara, men om jag gör någon sorts koftas drar jag mig för att kalla dem koftas om jag inte följt något övertygande, "genuint" recept. Är inte det där lite knäppt?