Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Andromedae Jag har en kompis som gillar att göra tårtor och sånt och hon har gjort en hel jäkla minioner-tårta en gång! Riktigt cool. Men hon höll på i två dagar :p

Annars tänker jag Coockie-Monster-muffins? Gula med näbb så blir det Big Bird istället.. Minioner finns nog också nått kul sätt att göra på.
fa3e622663c36c2cd5ae6fdfbc49975a.jpg

Åh, jag funderar på en spöktårta. Tänkte mig att partner kan baka klart själva grunden och så kan han och plastBARNBARNET dekorera den på söndag när vi ses. (Med mig kommer UNGEN att göra en pumpalykta, det är jag som står för de jordbruksrelaterade bildande inslagen i hens lilla liv.)

Spaghetti med köttfärssås, en god vän trillade spontant in och aptiten kom med vännen.
En flaska rosé som tydligen var riktigt bra (Jopp, smakade och den var klart bra) en fin parmesan och roliga samtal. Finemangkväll helt plötsligt!
Jag har ett litet pasta med köttfärssås-tema. Nästa gång ska det bli en mycket svensk version. Jag tänker mig älgfärs, trattkantareller, kanske öl i och så riven västerbottenost istället för parmesan.

Jag har ett litet pasta med köttfärssås-tema. Nästa gång ska det bli en mycket svensk version. Jag tänker mig älgfärs, trattkantareller, kanske öl i och så riven västerbottenost istället för parmesan.

Lite japansk soya är himla gott också! Och massa timjan! Jag gör en liknande det där då och då, mycket uppskattad. För BARNETS skull rundar jag av den med en slev c-f eller lite matlagningsgrädde.

Lite japansk soya är himla gott också! Och massa timjan! Jag gör en liknande det där då och då, mycket uppskattad. För BARNETS skull rundar jag av den med en slev c-f eller lite matlagningsgrädde.
Tidigare i temat har jag dels gjort det jag uppfattar som en god och ganska italiensk, med rivna rotfrukter, nötfärs, vin, tomat, diverse örter och många timmars koktid. Sedan gjorde jag en turkiskinspirerad på lammfärs med aubergine i och en dutt kanel, förutom tomat och andra kryddor, en del chili. Även den fick koka halva dagen. Det blev galet gott, en av de bättre måltider jag har lagat någonsin!

Här blev det pastasås med bland annat riven morot, riven rotselleri och röda linser. Smulade ner fetaost på slutet också för att det skulle bli något roligare.

Dock funderade vi på vad körvel egentligen smakar?! Min sambo tyckte det var ungefär som att få tobaksflagor i munnen efter att ha rökt en dålig cigg men det kan jag inte uttala mig om. För mig påminner det mer om gräs (alltså inte sorten en röker) eller hö, men den kryddburken var inte särskilt smakrik alltså..

Här blev det pastasås med bland annat riven morot, riven rotselleri och röda linser. Smulade ner fetaost på slutet också för att det skulle bli något roligare.

Dock funderade vi på vad körvel egentligen smakar?! Min sambo tyckte det var ungefär som att få tobaksflagor i munnen efter att ha rökt en dålig cigg men det kan jag inte uttala mig om. För mig påminner det mer om gräs (alltså inte sorten en röker) eller hö, men den kryddburken var inte särskilt smakrik alltså..
Färsk körvel smakar lite anis-lakrits. Torkad smakar ingenting.

@Andromedae Jag har en kompis som gillar att göra tårtor och sånt och hon har gjort en hel jäkla minioner-tårta en gång! Riktigt cool. Men hon höll på i två dagar :p

Annars tänker jag Coockie-Monster-muffins? Gula med näbb så blir det Big Bird istället.. Minioner finns nog också nått kul sätt att göra på.
fa3e622663c36c2cd5ae6fdfbc49975a.jpg

Mitt barn ska ha treåringskalas i helgen. Och det önskades minioner. Såsom varande Den Mest Bortskämda I Världen ska förstås det lilla underverket få vad han vill :D

(Eller så var det här bara ännu en anledning för MIG att få vad jag vill bara för att barnet andades ordet "Filmen" som svar på frågan om "VILKET TEMA VILL DU HA PÅ DITT FANTASTISKA KALAS?!" ... nåja.)

Jag har nastan ett ordentligt kok igen ... Kyl och spis fungerar och porslinet ar uppackat ... det borjar bli dags att laga mat igen. :p

I dag blev det sotpotatis soppa ... det skulle ha blivit nybakat brod till men jag startade aldeles for sent for det. Gott blev det i alla handelser. Jag oste i en forsvarlig mangd Aji chili ... och BOY, det var super fantastiskt. :d

Hörni. Bröd. Jag har bakat väldigt lite bröd i mina dagar - eller ja, jag har bakat på sådana där färdiga mjölpåsar som det blir ciabatta av, men det räknas ju inte riktigt, och så har jag bakat typ grahamsbullar och tekakor några gånger.

Nu åt jag en fantastisk smörgås på ett lunchhak häromdagen, påminner lite om lantbröd som man kan köpa i affären i utförandet men smakar som brödet som farmor brukade baka. Det är någon underbart fin arom i som jag inte kan placera.

Ivrig och flitig korsordslösare som jag är så vet jag att brödkryddor är A N I S eller K U M M I N. Men vilket är vanligast? Vad ska jag gissa på att det är? Jag kan förstås gå dit och fråga... men gillar gissningslekar. Anis vet jag ju hur det smakar, eller i alla fall vad det ska ha för underton - och det känns inte som om det är det. Men hur smakar kummin?

Varsågoda, smakexperter!

Hörni. Bröd. Jag har bakat väldigt lite bröd i mina dagar - eller ja, jag har bakat på sådana där färdiga mjölpåsar som det blir ciabatta av, men det räknas ju inte riktigt, och så har jag bakat typ grahamsbullar och tekakor några gånger.

Nu åt jag en fantastisk smörgås på ett lunchhak häromdagen, påminner lite om lantbröd som man kan köpa i affären i utförandet men smakar som brödet som farmor brukade baka. Det är någon underbart fin arom i som jag inte kan placera.

Ivrig och flitig korsordslösare som jag är så vet jag att brödkryddor är A N I S eller K U M M I N. Men vilket är vanligast? Vad ska jag gissa på att det är? Jag kan förstås gå dit och fråga... men gillar gissningslekar. Anis vet jag ju hur det smakar, eller i alla fall vad det ska ha för underton - och det känns inte som om det är det. Men hur smakar kummin?

Varsågoda, smakexperter!

Kummin finns i gulasch också. Bra beskrivning va:D?
Jag älskar kummin i bröd, men jag kan inte definiera smaken. Brödig?

Varsågoda, smakexperter!

Vilken oväntat svår fråga! Hur smakar kummin? Spetsigt och väldigt speciellt.

Jag håller med @Hyacinth och @Koltrast @Anna, kummin ger den där "brödiga" smaken. Den är som sagt ganska vass för sig själv och vill gärna ha lite fett i degen för att ge bäst smak (tycker jag). De extremt få gånger jag bakar får brödkryddorna ligga och dra ett tag i degvätskan innan jag blandar degen. Jag mortlar också brödkryddorna själv, det ger så vansinnigt mycket mer smak än de färdigmalda.

Plus att det är en av få gånger jag får anledning att ta fram morteln som ärvts från mormor och morfar. Det är ett stort och klumpigt schabrak men jag älskar den :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
665
· Visningar
29 507
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 217
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 202
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter