Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu kopierar jag texten från bloggen så ursäkta att det blir "pratigt":

Smält 100 g smör. Stöt 0,5 g saffran med lite strösocker (jag har ingen mortel och "stötte" med baksidan på en tesked i en liten skål). Blanda saffransblandning och smör i en bunke och låt svalna en liten stund. Rör sedan ner 1½ dl strösocker och 2 ägg.

Blanda 5 dl vetemjöl med 1 tsk bakpulver. Hacka 1 ½ dl nötter eller mandel (jag använde hasselnötter men originalreceptet föreslog pistagenötter... endast fantasin och eventuella allergier sätter stopp). Blanda ner mjölblandningen och nötterna i de övriga ingredienserna. Arbeta ihop till en deg. (Stanna till och andas in saffransaromen.)

Dela degen i fyra och rulla ut varje del till en längd à sisådär 40 cm eller så lång plåten är. Lägg på plåt med bakplåtspapper. (Det är inte speciellt lätt att lyfta en längd à sisidär 40 cm, så gör det direkt på plåten om du har lust, eller var beredd på att få sätta ihop dem igen.)

Grädda längderna i 175 grader i en kvart. Ta ut ur ugnen och låt svalna en stund. Sänk ugnstemperaturen till 100 grader.

När längderna har svalnat, skär dem i sneda bitar. Här säger receptet att det blir tio stycken per längd, jag fick minst femton. Lägg tillbaka dem på plåten med snittytan uppåt. (En av snittytorna, då...) Torka i ugnen i en timme eller mer, sätt ett bestick i ugnsluckan så att den står lite på glänt. Jag lät mina torka i kanske två timmar, tills jag behövde ugnen till annat.

Et voilà!

img_4593_58165a8a2a6b22414e2ac98c.jpg

Så himla goda! Och vackra. Jag älskar saffran. De håller ju i en evighet också, de ska ju vara torra.

En fundering - när jag skar de sneda bitarna blev det ju snuttar i ändarna som inte gick att lägga med snittytan uppåt, så de åt jag upp och de var ju som vrålgoda småkakor, bara. Antar därför att man kan använda detta receptet och helt enkelt göra skurna småkakor, som bondkakor eller liknande och strunta i torkningen. Isåfall har jag ju ett ypperligt kakdegsrecept som var mycket enklare att hantera än t.ex degen till brysselkexen häromveckan.

Har hälsat på vänner i helgen som lagade en fenomenal Borsjtj och bjöd mig på. Surdegsbröd och créme fraiche till.

Hemma igen lagade sambon en variant på gulasch som åts med vitlökssmetana och (överraskande nog) surdegsbröd :D

Hm, undrar om du då träffade min sambo på nämnda Borsjtj-tillställning? Sannolikheten för flera sådana sammankomster under samma helg bedömder jag som låg.

Gårdagens middag blev en köpt fylld pasta med en hemmagjord, lite gräddig svampsås med quorn och alla svampar jag hittade på lokala ICA (vilket inte var så där fasligt många), vitlök och timjan. Till efterrätt blev det ingefärskokta päron och kanelkokta äpplen med turkisk yoghurt smaksatt med honung.

Jag ska på bio efter jobbet men upptäckte imorse att jag har en lyxfalukorv (85% köttinnehåll) i kylen som gick ut i fredags. Inte för att jag är rädd för att använda den i några dagar till, men det är väl bäst att "göra vid" den idag, som farmor sa. Vad gör jag? Ugnsstekt med ost och tomat och dijonsenap kanske? Men jag ställer ju mig inte och gör potatismos klockan halv nio en vardagskväll... kanske bara slänga ner en grabbnäve gröna bönor bredvid korven? Det borde ju bli gott.

Jag är inte så värst förtjust i falukorv, de enda sätten det går hem är antingen som smakrik stroganoff eller i ugn med ost, dijon, äpple och gul lök :d

Jag är inte så värst förtjust i falukorv, de enda sätten det går hem är antingen som smakrik stroganoff eller i ugn med ost, dijon, äpple och gul lök :d

Jag älskar inte heller falukorv egentligen, men när de finare varianterna är billiga kan jag tydligen inte låta bli att köpa. Äpple i mat är jag inte så intresserad av, men ost, dijon och lök kan jag uppbringa :)

Haha, nä inte så vitt jag känner till :) Vilket sammanträffande med två borsjtj-kvällar samtidigt, jag trodde inte att folk åt sånt :o
Två middagar med borsjtj samma kväll på hösten i Sverige? Nej, det låter inte särskilt konstigt för mig. Jag skulle inte bli förvånad om ett sådant sammanträffande dök upp bara bland mina kollegor. Rödbetssoppa är väl väldigt typisk höstmat.

Jag har numer svårt för falukorv, och stroganoff kan man ju byta mot halloumi, men finns det något man kan ersätta ugnsvarianten med äpple, senap och lök med? För den smakkombinationen gillar jag massor! Äter kött men nästan bara vilt och nöt, och det känns inte klockrent kanske.

Jag älskar inte heller falukorv egentligen, men när de finare varianterna är billiga kan jag tydligen inte låta bli att köpa. Äpple i mat är jag inte så intresserad av, men ost, dijon och lök kan jag uppbringa :)
Tips på äpple i mat. Rulltårta.
Spred ut köttfärs på en plåt med bakpapper. Täck med en blandning av finhackad persilja, bacon, rå lök o äpple, rulla ihop o ställ in i ugnen. Glöm inte svartpeppar.

Jag har numer svårt för falukorv, och stroganoff kan man ju byta mot halloumi, men finns det något man kan ersätta ugnsvarianten med äpple, senap och lök med? För den smakkombinationen gillar jag massor! Äter kött men nästan bara vilt och nöt, och det känns inte klockrent kanske.
Sallad på äpple och lök med senapsvinägrett?

Rosta/steka lök och äpple och mortla över senapsfrön, eller bara låta fröna steka med?

Annan godare korv? Kalkon finns ju om man gillar konsistensen och det lite smaklösa?

Tack för tips @Petruska och @Hyacinth !
Sallad med senapsvinägrett gör jag ofta, tänkte mer på huvudrätt liksom. Gärna varm sådan! Men stekt/rostat lät himla gott. Annan korv kan jag absolut testa, kanske även veggiekorv fast mer som en korvslantsgratäng kanske?

Två middagar med borsjtj samma kväll på hösten i Sverige? Nej, det låter inte särskilt konstigt för mig. Jag skulle inte bli förvånad om ett sådant sammanträffande dök upp bara bland mina kollegor. Rödbetssoppa är väl väldigt typisk höstmat.
Tror det beror lite på bekantskapskrets? I min är rödbetssoppa väldigt ovanligt att äta oavsett årstid. Om en räknar bort folk i den här tråden så är det nog bara tidigare nämnda småbarnsfamilj, mina föräldrar och min sambos estniska henförälder som jag vet om skulle komma sig för att laga till en borsjtj. :)

Jag blev så uppe i mina kakor igår att jag glömde berätta om moussakan. Ny variant för mig - man vispar ihop ägg och naturell yoghurt och breder / häller över de varvade auberginerna och färsen. Fetaost uppepå, och persilja. Kanske är det någon sorts LCHF-recept? Eller brukar man ha äggstanning i moussaka? Det låter bekant men ändå inte.

Jag fyllde champinjonhattar med den överblivna fetaosten och dressade en massa isbergssallad med en väldigt potent dijon-och-vitvinsvinäger-dressing. Hade glömt hur gott det är!

Vad jag vet så brukar det vara en äggstanning/typ pannkaka med som ett av lagrena. Åtminstone hos min sjukt autentiska grekiska "hål i väggen"-restaurang runt hörnet :love: @Anna

Vad jag vet så brukar det vara en äggstanning/typ pannkaka med som ett av lagrena. Åtminstone hos min sjukt autentiska grekiska "hål i väggen"-restaurang runt hörnet :love: @Anna

Ja, jag tyckte att det lät bekant, som sagt! Har liksom inte växt upp med moussaka pga föräldrar som är rädda för aubergine (de har förstås försökt äta den rå eller något i forntiden) och moussakan i skolan ska vi inte tala om. Men jag hade också en lokal grek för många herrans år sedan och min dåvarande brukade äta moussaka och ja, det fanns ju definitivt ett lager av något slag där. Vissa recept verkar tycka ostsås, men det känns inte riktigt rätt. Detta var gott, hur som helst, och känns fräschare och kanske lite nyttigare än en mjölig bechamel.

Tack @VLMF, min fyr i natten när det gäller rullar och moussakor och... :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
665
· Visningar
29 491
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 086
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 217
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 192
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar