Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det blev gott det däringa indiska!

img_4570_5814d9edddf2b33f2be87d93.jpg

Halloumi passade ju hur bra som helst som paneersubstitut. Nu har jag fått vatten på min kvarn och vill göra en variant på palak paneer fast med halloumi och grönkål. Men det vågar jag väl inte berätta för indierna på jobbet ;)

(PS: Det var en indier på besök häromveckan för att bli intervjuad och grejer och han blev förstås medbjuden på lunch. Och fick sig ett gott skratt när ett av haken serverade biff vindaloo! BIFF!)

Någon sorts nordafrikanskinspirerad gryta med lamm och kikärtor hos föräldrar. Dubbelt så mycket av alla kryddor och det hade varit jättegott!

Gott vin. Så gott att jag råkade lova att finansiera en resa till Hongkong åt SONEN. Hans moster och hans lilla KUSIN, bor där.

Jag har just gjort och ätit bananpannkakor för första gången. De blev lite brunare än jag hade tänkt och det blev lite mer osigt i köket än jag hade tänkt, men gott var det ju. Clementinklyftor, förlåt småcitrusklyftor, björnbär och turkisk yoghurt till.

@Anna apropå halloumi läsar jag just på fb om någon som är på Kreta just nu och åt friterad halloumi med chilimarmelad igår! Har du hört nåt så gott?

:arghh:

Men det är inte svårt att göra.

Det låter jättegott! Jag är lite rädd för att fritera men någon gång ska väl bli den första...

Marmeladkok är jag dock inte rädd för och ska googla lite chilimarmelad! Hittar jag något bra ska du få en burk på posten ;)

Det låter jättegott! Jag är lite rädd för att fritera men någon gång ska väl bli den första...

Marmeladkok är jag dock inte rädd för och ska googla lite chilimarmelad! Hittar jag något bra ska du få en burk på posten ;)
Tror inte ens man behöver fritera den, det blir nog supergott ihop med marmeladen ändå.

Jag håller på att baka saffransbiscotti med hasselnötter efter inspiration av Jacko, som verkar ha försvunnit eller bytt bukenamn? (Detta är antagligen en sådan där gång när jag har missat ett namnbyte och glatt konverserar med vederbörande varenda dag...!)

Jag är ju rädd för deg eftersom jag inte är så duktig på't. Men nu har jag gjort en deg som faktiskt verkar bete sig som en deg ska och tja, det känns rätt bra!

Har verkligen gått igenom en metamorfos denna höst - jag har börjat baka, äta havregrynsgröt (om än av davosvarianten), njuta av och lyckas med krukväxter och andra blommor och odlingar (idag har jag satt tomatskivor) - har jag blivit vuxen tro? ;)

Chilimarmelad? Hur?
Jag skulle nog tänka "papeikamarmelad med chili". Då behövs antingen syltsocker, eller kanske hellre certo eller vad det heter och så använda muscovadosocker för mer fyllighet. När vi nu inte har sydeuropas råvaror. Lite salt i. Något ditåt. Röd paprika.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
665
· Visningar
29 462
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 086
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 217
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 192
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar