Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan för övrigt meddelandet tårtan var helt fabulöst god idag! Åt ju bara av "slattarna" igår vid själva bakandet, men det var sååå gott ihop! :up: Så tack för hjälpen alla här inne som bollade idéer på vad som fungerade ihop och inte när jag frågade tidigare. Hade aldrig fått ihop det så bra utan er! :D

Jag har haft fullt upp idag - både på jobbet och efter. Klippte mig direkt efter, mötte sedan upp mamma och pappa och var och köpte en elkamin som jag har suktat efter så länge - okej, den har inget med mat att göra men jag vill visa den ändåååå!

img_4515_581245339606ee6e2c807311.jpg

Sedan fick vi upp tavellister och hade oss, och fikade på muffinsar med Dumlekolor i som jag bakade i helgen. Toppade med marshmallow fluff, som min Ica Nära oförklarligt har tagit in, och karamellströssel.

Middag blev, av förklarliga skäl, sen och simpel. Vegetariska vårrullar från frysen med en liten dipsås på soja, limejuice, sriracha och rostade sesamfrön. Nu kaffe och Wahlgrens Värld ;)

@Anna jag funderar på att göra egna rullar imorgon. Vad har du i dina (skulle säkert kunna leta upp det, men jag är typiskt lat!)? Och i såsen? Jag kommer säkert bli jättearg och göra sönder saker för att de inte blir perfekta på första försöket, men jag ska försöka ta det lite lugnt :o:D

Ni som får så fantastisk mat på KONGFERANGSER, ni är inte statligt anställda, va?

Idag fick jag en helt ok god fisksoppa till lunch. Men. Helt ok god. I Göteborg hade jag blivit besviken på den. I huvudstaden väntar jag mig mindre, men ändå. Middag på rätt enkelt asiatiskt ställe, jag åt fyra blandade vietnamesiska rätter, som det inte finns någon anledning att skriva hem om. Tur att jag var halvdöd av hunger.

Hotellfrukosten är enkel. Bättre än när jag reser privat, men jag bor skitsunkigt när jag reser privat.

@Anna jag funderar på att göra egna rullar imorgon. Vad har du i dina (skulle säkert kunna leta upp det, men jag är typiskt lat!)? Och i såsen? Jag kommer säkert bli jättearg och göra sönder saker för att de inte blir perfekta på första försöket, men jag ska försöka ta det lite lugnt :o:D

De första två gångerna hade jag räkor, glasnudlar (som jag låtit marinera i limejuice, koriander och en gnutta soja ett tag), finstrimlade grönsaker - salladslök, morot och gurka. Använd med fördel osthyvel till moroten, det "går" inte att få dem tunna nog och är de för tjocka blir det för svårt att bita = för mycket åker ut och rullen blir kaputt.

Förra veckan hade jag köttfärs (nöt, som jag stekte med röd currypasta, fiiinhackad lök och vitlök samt riven ingefära och lät lite vatten koka in - men den ska vara ganska torr), rostade sesamfrön, strimlad isbergssallad, salladslök och gurka.

Såsen - hoisinsås, soja, limejuice, sambal (eller färsk röd chili), riven ingefära och hackade salta jordnötter. Man kan ha fisksås istället för soja men det glömmer jag alltid köpa. @Hyacinth förespråkar srirachamajonnäs även till rullar om jag inte minns fel men det har jag inte provat just till detta.

Har tänkt rulla ikväll också (det är en perfekt fredagsmiddag för mig, man står där och lyssnar på något trevligt och städar hjärnan inför helgen - de passar dessutom väldigt bra att äta framför tv:n eller liknande) men har slut på hoisinsås, min närmaste butik har inte sådan och jag glömde ta med i min Mat Hem-leverans som kommer ikväll mellan 17 och 20 så då måste jag liksom vara inne. Kanske en dum fråga - till alla nu då, inte bara till @jarakamandan - är teriyakisås helt olik hoisin? Inbillar mig att de är lika pga mörkbruna och söta, men kan inte komma ihåg riktigt hur teriyaki smakar. Jag kanske borde försöka komma iväg på lunchen och gå till Kvantum?

Hyfsad mat idag ink en burk barnmatsmoussaka. Till kvällsmat tänkte jag koka lite (en) potatis och skiva med tomat, gurka, feta och dränka i grekisk dressing :d

Imorgon blir det mackor. Först under dagen som ska spenderas med högskoleprovet och sedan tänkte jag köpa hem någon god macka från Subway.

Brunchen bestod av ostfralla med harmlös ost som pålägg, toppat med skivad tomat, flingsalt o skivad vitlök.
Till middag blir det ugnsbakade fänkålshalvor toppade med grönmögelost.:d

Fick besöka tre större mataffärer innan jag hittade rispapper... Nu får vi se om jag orkar ta mig samman och tillverka de där rullarna ikväll. Hittade en skål med JÄTTEgamla ostbågar som jag äter nu som förrätt. Hoppas de ger lite energi :). Om inte annat tror jag att kombinationen med apelsinjuice gör susen :d

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
661
· Visningar
29 352
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 086
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 216
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 177
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter