Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har ätit macka från närmsta macken och jelly beans till middag idag, inte så mycket att skryta med alltså.

Men, jag har däremot fått ihop min hösttårta! Så nöjd med mig själv ändå :D kardemummabottnar, plommonkompott som fyllning och frangipane (efter recept från @Hyacinth :love: ) i kanterna för att hålla fyllningen på plats. Täckte tårtan med frangipan blandat med vispgrädde (det gick sådär va att täcka med kall och stelnad frangipane liksom :D ) och dekorerade med chokladlöv i gult/orange/rosaröd. Nu hoppas jag bara att tårtan överlever transporten :D (och bara så ni vet så hatar jag dekorationer i vit choklad. Vit choklad är satans påfund :rage: :devil: )

:love: Låter fantastiskt @Killaloe !

Igår gick jag på gratisevent och drack gratisöl och åt gratisminisliders. Det var en sån kväll. Vegetariska var sådär, lite mesigt kryddat men alla tillbehör var riktigt goda. Åt en skål stödyoghurt när jag kom hem.

Jag behöver hjälp. Jag hade för många år sedan ett recept på en kycklinggryta. Det var förutom kyckling också kokosmjölk i samt bulgur eller quinoa till
Vad tror ni mer jag kan behöva ha i? Paprika tänker jag på.
Vad mer?
Tror ni det funkar bäst med bulgur eller quinoa? Har glömt hur de smakar.

Jag behöver hjälp. Jag hade för många år sedan ett recept på en kycklinggryta. Det var förutom kyckling också kokosmjölk i samt bulgur eller quinoa till
Vad tror ni mer jag kan behöva ha i? Paprika tänker jag på.
Vad mer?
Tror ni det funkar bäst med bulgur eller quinoa? Har glömt hur de smakar.
Lök. Mycket lök. Currypasta.

Jag skulle ha ris men föredrar smaken på bulgur framför quinoa. Bulgurn borde dessutom suga upp såsen lite bättre än quinoa (tror jag).

Igår köpt fiskgratäng hela dagen. Hittade en burk pesto i köket så det blir nog makaroner och pesto till sen lunch :D

Sushi: Saiko vid St Knut. Måste bokas ett tag i förväg! Tror det var deras nigiri-kock som kom tvåa i sushi-VM eller nått sånt. Riktigt gott och vällagat! Boka också i god tid om det är helgkväll.
Annars är Lyran mitt favoritställe nu för middagsmat :)
Kålmackan är en kanonbra lunch, håll ett öga på öppettiderna bara särskilt på söndagar då det är stängt. Annars tycker jag faktiskt att en äkta Malmöfalafel är en given lunch :D

Tack för tipsen! Lyran lät ju så himla trevligt men det kanske blir lite kaka på kaka att äta på Lyran ena kvällen och Bastard den andra då jag inbillar mig att inriktningen är lite liknande? Om vi ska äta en äkta Malmöfalafel, vart ska vi gå då?

Tack för tipsen! Lyran lät ju så himla trevligt men det kanske blir lite kaka på kaka att äta på Lyran ena kvällen och Bastard den andra då jag inbillar mig att inriktningen är lite liknande? Om vi ska äta en äkta Malmöfalafel, vart ska vi gå då?

Jag skulle säga att Bastard har större mellanrätter och är bättre på kött, medan Lyran har smårätter och är bättre på vegetariskt :) På Bastard äter du kanske 2 rätter, på Lyran 4 stycken. Så det är lite olika koncept fast båda är ju inom mellanrättsgenren (fast vilken restaurang är inte det idag). Men kanske hellre satsa på Saiko istället för Lyran om ni gillar sushi!

Klassisk falafel hittar du på Bergsgatan, min favorit heter Möllans!

Nu har jag handlat till min kycklinggryta i helgen. Kycklingfiléer, kokosmjölk, broccoli, paprika, currypasta att ha i..samt bulgur till.
Något mer jag borde ha i?

Jag tänkte steka kycklingen först och sen hälla i allt annat
De kommer runt sex-sju på kvällen. Jag är bortrest på dan. Kan jag göra i ordning på FM och sen bara värma upp?

Nu har jag handlat till min kycklinggryta i helgen. Kycklingfiléer, kokosmjölk, broccoli, paprika, currypasta att ha i..samt bulgur till.
Något mer jag borde ha i?

Jag tänkte steka kycklingen först och sen hälla i allt annat
De kommer runt sex-sju på kvällen. Jag är bortrest på dan. Kan jag göra i ordning på FM och sen bara värma upp?
I den här har de citrongräs; http://www.santamariaworld.com/se/r...med-kokosmjolk/#view=description&selection=c4

Idag testade vi raw food... (sambon har varit på hälso/yogakurs i helgen...)

snapchat-4715208741587595609_58121c0dddf2b3168a7eb4c2.jpg

Jag undrar mest, vad ska jag äta nu!
Mvh. hungrig.

Ikväll blir det risotto med saffran och jox. Grundat med en rostad smörgås med Bregott, hiskeligt gott!
Även genomlidit socialt event i skolmiljö enligt konceptet "baka fikabröd, ta med till skolan, köp tillbaka för fyrdubbla pengen". Eftersom pengarna gick till UNHCR fick det vara okej.

Maken har lagat mat i ett par dagar men idag så blev det min tur att göra snabb vardagsmat. Omelett med quornbolognese och västerbottenost står just nu på spisen och det blev en snabb mezetallrik ifrån en av storköksrestaurangerna till lunch (helt ok men de har den bästa hummusen jag ätit).

Dagens middag blev öremiäranväbdning av syrad grädde. Rätt trevlig produkt ändå tycker jag som jag nog kan börja använda då och då :D
Resultatet blev pannbiffar med ångad broccoli/morot, kokt potatis, sås med den syrade grädden och så tillbehör som pressgurka och lingonsylt. Nu blir det en bit överbliven tårta till efterrätt. :D

Dagens middag blev öremiäranväbdning av syrad grädde. Rätt trevlig produkt ändå tycker jag som jag nog kan börja använda då och då :D
Resultatet blev pannbiffar med ångad broccoli/morot, kokt potatis, sås med den syrade grädden och så tillbehör som pressgurka och lingonsylt. Nu blir det en bit överbliven tårta till efterrätt. :D

öremiäranväbdning

:rofl:
Premiäranvändning?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
646
· Visningar
28 874
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 080
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 215
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 024
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar