Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, jag borde ätit älgfilé till middag idag för det ligger en låda i kylen. Men min middagstid blev lite fucked up så det blev smörgåsar med philadelphia och björnbärsmarmelad samt PULVERSOPPA. Varma koppen tomat och basilika. Nödmat längst in i skafferiet men idag passade det perfekt :up:

Ytterst allvarlig fråga, matlagningsgrädde eller creme fraiche i korv stroganoff? Jag glömde att köpa dijonsenap går det bra med lite söt och stark istället? Jag brukar lägga till äpple och curry, hur gör ni andra?

Ytterst allvarlig fråga, matlagningsgrädde eller cremé fraiche i korv stroganoff? Jag glömde att köpa dijonsenap går det bra med lite söt och stark istället? Jag brukar lägga till äpple och curry, hur gör ni andra?

Creme fraiche i all form av stroganoff här hemma även om vi oftast skippar all form av senap :) Jag brukar göra på lök, tomatpuré, ev lite buljong och quorn strips plus kryddor och cremé fraiche.

C-f skulle jag säga. Chili, cayennepeppar, salt, peppar, persilja kanske?

Men Curry???

Curry är jättegott! Kommer inte ihåg var jag först fick tipset men inte för mycket men lite ger det bett.

Jag kombinerar två recept, stroganoff och något liknande det här, http://mittkok.expressen.se/recept/korvgryta-med-apple-och-curry/ men tar bort paprikan och har i creme fraiche och tomatpuré istället för vispgrädde. Sötman kommer från tomaten istället för honung, syrligheten från creme fraiche istället för vinäger :)

Nu är det typ tio år sedan jag lagade korv stroganoff men då körde jag alltid på grädde/matgrädde. Hade i mycket färska tomater, ibland en tetra krossade tomater, och tomatpuré för syran. Varken curry eller senap, dock lök/purjolök och jättemycket hackad smörgåsgurka och persilja på slutet :d Ris eller potatis till.

En optimal korvstroganoff för mig är korv,lök,vitlök,tomatpure,vispgrädde,buljong,peppar,chili och färsk persilja. I slutet vänder man ner finhackad saltgurka och rödbeta. Aldrig ris till. Hävdar bestämt att man omöjligt kan äta ris och korv ihop:nailbiting: Kör med potatis helst mos.

Allmän misär. Häromdagen lagade jag lammfärsbollar i tomatsås, lite mellanösternaktigt sådär med mycket zahtar och bockhornsklöver, en kompletterande auberginegryta och basmatiris på persiskt vis.

Sedan dess har smörgåsar och hämtmat dominerat min vardag.

En krämig lasagne med en nypa chili i, toppad med gräddost och till det en fräsch blandning av romansallad, gurka och baby plommontomater passar ju väldigt bra en sån här kymig oktoberkväll, så det är vad som serverades här idag
2016102616244392750_sbig.jpg

Mannagrynsgröt med äppelmos som middag (jag alltså, de andra något mer festlig mat). Åt en god och stor sallad med kyckling och västerbottensost till lunch, så var måttligt hungrig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
646
· Visningar
28 854
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 080
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 214
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 017
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar