Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skulle nog tänka "papeikamarmelad med chili". Då behövs antingen syltsocker, eller kanske hellre certo eller vad det heter och så använda muscovadosocker för mer fyllighet. När vi nu inte har sydeuropas råvaror. Lite salt i. Något ditåt. Röd paprika.
Ja, jag funderade på det. Man kan ju inte använda chilin som annat än krydda, något annat rött måste vara basen. Ska se om jag kan forska i det.

Det låter jättegott! Jag är lite rädd för att fritera men någon gång ska väl bli den första...

Marmeladkok är jag dock inte rädd för och ska googla lite chilimarmelad! Hittar jag något bra ska du få en burk på posten ;)

Fritera är jätteroligt och inte alls svårt. Däremot föredrar vi att göra det ute pga oset. Jalapeño poppers är :d :d

*nej, vi friterar inte lika ofta som vi grillar och röker :p*

Jag håller på att baka saffransbiscotti med hasselnötter efter inspiration av Jacko, som verkar ha försvunnit eller bytt bukenamn? (Detta är antagligen en sådan där gång när jag har missat ett namnbyte och glatt konverserar med vederbörande varenda dag...!)

Jag är ju rädd för deg eftersom jag inte är så duktig på't. Men nu har jag gjort en deg som faktiskt verkar bete sig som en deg ska och tja, det känns rätt bra!

Har verkligen gått igenom en metamorfos denna höst - jag har börjat baka, äta havregrynsgröt (om än av davosvarianten), njuta av och lyckas med krukväxter och andra blommor och odlingar (idag har jag satt tomatskivor) - har jag blivit vuxen tro? ;)

Recept??

Fick nu ett SVÅRT sug efter goda ostar och marmelader... Tyst på er!

Igår åt vi ekologisk majskyckling i ugn, fylld med citron och rödlök, med vitlökssmör med dragon under skinnet. Jag gjorde en sås till på vingarna och lite kycklingfond, lök, vitlök och vitt vin, som fick reducera innan jag hällde på grädde och portvin. HIMMELSKT! Till detta rostade jordärtskockor och rödbetor. Vi åt såsen med sked till slut. :d

Sen gick vi på bio (BARNfria! Vilken lyx!) och jag orkade ändå klämma i mig en laddning varma chips och en cola.

Idag ska min far laga pizza.

Gjort massa ugnsbakade äpplen med nötter och mandelmassa och lite smör, ska ätas varma med lite glass ikväll.
Middag blir klyftpotatis och massa rotfrukter, rödvinssås och lamm. Bäst av allt: lammet och såsen kom från frysen, så minimal insats.

Gjort massa ugnsbakade äpplen med nötter och mandelmassa och lite smör, ska ätas varma med lite glass ikväll.
Middag blir klyftpotatis och massa rotfrukter, rödvinssås och lamm. Bäst av allt: lammet och såsen kom från frysen, så minimal insats.

Åh lamm :love: Jag måste köpa lamm. Eller äta ute.

@Hyacinth: Rödvissås är suverän att frysa, den är fortfarande god när man tinar den. Jag brukar göra en rejäl laddning och frysa in i portionsburkar :up:

Igår blev det sushi här och gud vad gott det var! :d Vi var båda nöjda, det var länge sedan det blev sushi.

14719237_566156483595617_8936118907496824832_n.jpg

Nu på kvällen blev det wokning av kött så jag slipper kycklingträsket i veckan :meh:

@Hyacinth: Rödvissås är suverän att frysa, den är fortfarande god när man tinar den. Jag brukar göra en rejäl laddning och frysa in i portionsburkar :up:

Igår blev det sushi här och gud vad gott det var! :d Vi var båda nöjda, det var länge sedan det blev sushi.

14719237_566156483595617_8936118907496824832_n.jpg

Nu på kvällen blev det wokning av kött så jag slipper kycklingträsket i veckan :meh:

Till ett helt kompani:D ?

Igår blev jag bjuden på en Boeuf Bourguignon utan boeuf men med lamm. Till grytan stekta skållade mandlar(jag torrostar alltid med skal och det blir verkligen annorlunda såhär), persilja, äpplechutney, råhyvlad syrlig fänkåls-, rotselleri-, morotssallad och nåt rött att dricka. Tarte tatin med lättvispad grädde efteråt. Jag klagar inte.

Igår blev jag bjuden på en Boeuf Bourguignon utan boeuf men med lamm. Till grytan stekta skållade mandlar(jag torrostar alltid med skal och det blir verkligen annorlunda såhär), persilja, äpplechutney, råhyvlad syrlig fänkåls-, rotselleri-, morotssallad och nåt rött att dricka. Tarte tatin med lättvispad grädde efteråt. Jag klagar inte.

Så härligt att se dig här:love:

Idag har jag gjort soppa på butternutsquash men inte ätit, det är till i veckan.

Igår var jag hos en kompis och fick bakad potatis (som jag inte ätit sen jag flyttade hemifrån!) med Skagenröra. Gott!

Till efterrätt pekannötspaj och till den ett väldigt gott vin som heter café nånting. Det var en pinotage, vad nu det är, med en svag kaffesmak.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
665
· Visningar
29 462
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 086
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 217
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 192
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar