Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min (svenska) svärmor säger läckert om allt möjligt som hon gillar. Det är extremt förvirrande eftersom ingen annan säger så på svenska, och för mig är det ordet man använder när man som barn någorlunda artigt ber om godis.

Hon säger dock inte oläckert, och det är heller inte så enkelt som att oläckert betyder motsatsen till läckert. (På danska, på svenska har jag ingen aning.)
Jag har hört oläckert mycket, från danska kompisar. Det har inte handlat om mat tror jag, utan om saker som är äckliga i största allmänhet. Älskar ordet.

Jag köpte både fänkål och kummin på väg hem och båda doftar rätt - så nu har jag satt en deg med båda delar plus solrosfrön. Ska bli spännande! Har ätit en liten middag med hopp om goda smörgåsar till kvällsmat!

Ska även göra maränger ikväll tänkte jag, sådana som får stå i avstängd ugn över natten efter att ha satts in i hög värme. Ska hem till en fd kollega som just fått en liten Sigrid, kollegan är glutenintolerant och maränger känns som ett säkert kort. Tänkte skoja till det och experimentera lite med hushållsfärg, har både blå och röd. Undrar om det går bra att färga smeten med båda på en gång, alltså bara röra ner några droppar försiktigt och inte färga hela smeten, så att de blir lite skojigt randiga eller om jag ska dela smeten i två...

Jag köpte både fänkål och kummin på väg hem och båda doftar rätt - så nu har jag satt en deg med båda delar plus solrosfrön. Ska bli spännande! Har ätit en liten middag med hopp om goda smörgåsar till kvällsmat!

Ska även göra maränger ikväll tänkte jag, sådana som får stå i avstängd ugn över natten efter att ha satts in i hög värme. Ska hem till en fd kollega som just fått en liten Sigrid, kollegan är glutenintolerant och maränger känns som ett säkert kort. Tänkte skoja till det och experimentera lite med hushållsfärg, har både blå och röd. Undrar om det går bra att färga smeten med båda på en gång, alltså bara röra ner några droppar försiktigt och inte färga hela smeten, så att de blir lite skojigt randiga eller om jag ska dela smeten i två...

Något som är väldigt gott i såna där man glömmer i ugn är hackade nötter.

Något som är väldigt gott i såna där man glömmer i ugn är hackade nötter.

Ja, jag vet. :love: Tyvärr blev kollegan nötallergiker under graviditeten, hon hade aldrig varit det förut men fick en plötslig allergichock på Stadsbiblioteket av en rawfoodkaka - så vi ska nog inte chansa.

Gjorde min korvstroganoff! Hade i creme fraiche, mycket tomatpuré, passerade tomater, äpplen (jo det blir faktiskt gott), en nypa curry och honungsdijon (ja förutom falukorv och lök då). Ger den lite sting. Stor gryta så nu kan jag frysa in, hurra!

TACK @monster1 för brödreceptet! Det var busenkelt och blev helt fantastiskt gott. Jag bakade alltså med både kummin och fänkål samt solrosfrön (jag har ingen mortel så jag tog vad jag hade och krossade kummin och fänkål så gott det gick med en SodaStream-flaska i en kaffekopp). Det blev så himla bra och så himla gott, jag åt fantastiska smörgåsar med prästost till kvällsmat och ska strax göra ett par likadana till frunch :) :love.

Har just tagit upp ett par lövbiffar ur frysen till kvällens middag, jag skulle tro att jag fyller dem med kapris och lök och steker samt puttrar i en skvätt matlagningsgrädde. Potatis till, av någon anledning köpte jag mer än jag behövde när jag skulle göra klyftpotatis i förra veckan. Jag är inte helsåld på potatis men jag kanske skulle göra hasselbacks, det var längesen och det gillar jag.

Igår lagade jag mat till mima styrelsekollegor (mest för att jag inte skulle dö svältdöden under mötet) varav en är tomatintolerant, så det blev köttfärssås Bianco enligt recept från Paulo Roberto. Okej, jag var lite snål med saltet men helt ärligt var det rätt så menlöst :down: Mr Roberto står nu på min ignore-lista gällande receptmakare!

Åt dessutom äpplekladdkaka till efterrätt som blev väldigt kladdig men mycket god ändå :D (dock var oatleys vaniljsås helt genomvidrig, så lyckan när jag fick med mig lite hem och kunde äta med vaniljglass var total :D ).

Gjorde dessutom paj till min stackars sambo (hade lovat middag men glömt bort mötet så kände mig lite taskig) med kyckling, oliver och paprika. Eftersom det blev en del över och sambon är iväg så är det min tur att äta paj på egen hand ikväll. Blir förhoppningsvis bra, annars ska jag kalasa på min kalla spaghetti (kanske med socker på enligt bra ovana jag lärt mig av @Chili :D )

Igår lagade jag mat till mima styrelsekollegor (mest för att jag inte skulle dö svältdöden under mötet) varav en är tomatintolerant, så det blev köttfärssås Bianco enligt recept från Paulo Roberto. Okej, jag var lite snål med saltet men helt ärligt var det rätt så menlöst :down: Mr Roberto står nu på min ignore-lista gällande receptmakare!

Åt dessutom äpplekladdkaka till efterrätt som blev väldigt kladdig men mycket god ändå :D (dock var oatleys vaniljsås helt genomvidrig, så lyckan när jag fick med mig lite hem och kunde äta med vaniljglass var total :D ).

Gjorde dessutom paj till min stackars sambo (hade lovat middag men glömt bort mötet så kände mig lite taskig) med kyckling, oliver och paprika. Eftersom det blev en del över och sambon är iväg så är det min tur att äta paj på egen hand ikväll. Blir förhoppningsvis bra, annars ska jag kalasa på min kalla spaghetti (kanske med socker på enligt bra ovana jag lärt mig av @Chili :D )
:rofl: Jag vet inte om jag kan stå för det längre, det var många år sedan jag åt spaghetti med socker. :D

men avvisa inte Roberto. Hans recept på tiramisu är BÄST.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
665
· Visningar
29 509
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 217
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 205
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar