Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fylld, ugnsgratinerad paprika blev det här idag och man kan ju variera innehållet i det oändliga, men just den här är fylld med gräddost och en lite lagom "het" röra på köttfärs/blandade bönor och med grönsallad och färska, snabbt smörstekta champinjoner och dito gul lök till det.
Förjäkla gott! :d
2016110213200836280_sbig.jpg

Har ätit någon sorts sallad gjord på morötter vitlök massor av cilli citron och något som liknar det ett barn får i blöjan Räkor wokade i någon röd cillipasta som var rätt stark sås i och lika strimmlat nötkött i röd cilli pasta och wokade grönsaker med ris till .Så nu är tungan skinnflådd och läpparna uppsvullna snoret och svetten rinner och jag kan bara viska .Rätt gott bara man kännde vad det smakade .Smaklökarna blev bedövade efter räkorna och grönsakerna .Så nu har man rensat ur systemet och kanske slipper förkylning :up:

Det där med löken får du förklara! Hur och vad och vad är poängen?

Alltså - istället för att hacka löken skalar man den, delar på hälften och fräser den i olja eller smör såsom man kanske gjort med den hackade löken innan man häller på tomaterna. Sedan kan man välja om man vill ta bort den efter puttrandet eller mixa den slät. Jag tycker att det är så käckt att få en slät sås när det är det man vill ha, dessutom skönt att slippa hacka och grina ;) Så tycker jag att smaken blir väldigt fin och djup!

Nu puttrar en jättegryta på spisen med vegetarisk kött- och vitkålssoppa :love: Hälsans färs, massa vitkål och lite morotsslantar också. Vitlök i mängder, scharlottenlök, krossade tomater och massa tomatpuré. Känner en förkylning komma krypande, otroligt olägligt för jag har extremmycket på jobbet nu med möten och resor (snart KONFERANGS!) om vartannat :down: Gjorde ingefärsbrygd igår för att hejda det hela.

Känner en förkylning komma krypande, otroligt olägligt för jag har extremmycket på jobbet nu med möten och resor (snart KONFERANGS!) om vartannat :down: Gjorde ingefärsbrygd igår för att hejda det hela.
Stackare! Det är skräp alltså!

Själv är jag helt utslagen av förkylning deluxe :down: (måste vara alla avgaser i Malmö som jag inte tål! :eek: Lantis som jag är :D) vilket gjorde att pajen smakade typ exakt noll och inget. Tröstade mig med en chokladbiskvi innan maten (som förvisso inte heller den smakade särskilt mycket, men det var iaf socker :angel: :D) eftersom jag anade hur middagen skulle komma att bli

Stod Stark Thaimat på menyn ikväll igen men kistan börjar kännas risig så det får bli en limpgås med kaviar istället

I kvall provade jag stekhallen pa min nya gas spis. Det tog langre an jag trodde att varma upp den, men nar den var varm var den super haftig att anvanda. Sarskilt som Maken stadar koket och jag lagar mat.:angel: Det blev lite stank over hela spisen.
Det blev varma mackor av nagot slag ... gott brod med mycket fron och smak som jag la pa stekhallen (da brodrosten dott) med lite smor ... pa hade jag lite bacon eller kalkon, tomater, lok, paprika och latt vandstekta agg. Mycket gott. :D Jag maste komma ihag att gora varma mackor oftare.
Och nu ska jag fundera pa att baka brod igen.:cool:

Kul @hastflicka , är det alltså en lös stekhäll som läggs över gasspisen? Har tittat lite på sådana till min gasspis faktiskt, finns med både grillbeläggning och som stekbord.. rapportera gärna när du provat fler tillagningar på den :)

Vet ni vad jag fått av en kollega?! Två stora påsar zataar som hans dyra mor köper med till Sverige i storpack. En påse röd och en påse grön, det är säkert 2 dl i varje påse! Jag blev tårögd haha :love: Bad om några autentiska recept också men han själv använder det mest till kyckling, topping på stekt ägg och ihop med turkisk yoghurt och olivolja att doppa bröd i. Åååh längtar tills jag kan testa dem, kanske redan ikväll (glömmer bort jättekoket av vegetariska köttsoppan :angel: )

Igår åt jag pulled salmon. En hel laxsida i ugn och en flaska barbecuesås på, några halverade zucchini får åka med. In i ugnen på 200 grader tills klart. Basmatiris till.

Dagens middag skulle innehållit färsk körvel men eftersom vi bara har torkad blev det ett något modifierat recept.

Lax stekt med lite citron, svartpeppar, salt och körvel åts ihop med en sallad på tunt mandolinad fänkål som blandats med hyvlad gurka, citron, olivolja och salt (men inte färsk körvel). Till det blev det även potatisstomp innehållandes gräddfil samt pepparrotscreme. Himla gott!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
665
· Visningar
29 517
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 217
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 205
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter