R
Raderad medlem 149524
Denhär tråden behöver ju kanske inte handla om vad som är mest viktigt för avel och så Men somsagt dom jag har hört om iallafall skulle inte tycka att utställning är MERA viktigt utan att det är EN viktig del liksom. Men att dom skulle inte ha hundar i avel som inte var fina OCH hade bra jakt egen skaper OCH bra mentalitet OCH som var friska. Utan att alla dom delarna är lika viktiga liksom.När det gäller arbetande hundar så anser jag att det är mer oseriöst att sätta utställning före arbetsegenskaper. Det räcker gott med en godkänd exteriörbeskrivning.
Och jag menar ABSOLUT INTE att prata skit om nån upp födare nu! Men jag har hört om en som kanske inte har såå jätte höga krav på "allt annat" om dom är fina på utställning. Men iprincip alla som är mera "seriösa" tycker inte att dem upp födaren kanske har så jätte bra hundar eller gör så jätte bra i avel även fast dom kanske har fina hundar och säkert jätte bra sällskaps hundar och så! Men förutom den som kanske vill det så har jag iallafall inte hört om enenda som vill ha en "utställnings typ" på flatcoated retriever.