Jag vet iprincip inget om schäfer och denhär tråden är ju om utställning så den behöver ju inte handla om att klaga varisig på flatcoated retriever eller schäfer eller nånannan ras
Men jag vill bara skriva att det är sådär jag tycker om upp delning i raser. Lika som golden som är en av mina favvo raser egentligen! Men tyvär så är dom ofta för upp delade och jakt golden kan ha mycket mera stress problem och att dom inte har så bra "av och på knapp" och att dom nästan inte ser ut som en golden. Men "utställnings golden" är ofta kanske inte så mycket för arbete och dom blir för stora och "klumpiga" liksom med förmycket päls. Så blir det två mindre bra motför hur golden kanske var förut.
Men för och komma tillbaka till utställning så en sak som jag har märkt på bilder osv är att flatcoated retriever står själva men golden så står oftast den som visar upp dom och håller i deras huvud och svans. Och samma i tillexempel engelsk springer spaniel men labbe tror jag står för sigsjälva.
Varför är det o lika även fast det är ganska så lika raser? Är nånting av det "bäst" eller är det bara som o lika "trend" hur man gör?