R
Raderad medlem 149524
Ja såklart att den kan! Och jag skrev ju även att det är som jag har upp fattat om den rasen som jag har att upp födare inte skulle ha en hund i avel ifall den inte var "fin". Och att det är en "bra" ras alltså att det finns väldigt många bra hundar så då blir såklart kraven eller hur man ska säga högre med vilka hundar man har i aveln.En hund kan se bra ut utan att ha någon utställningstitel. En kunnig person har ju egna ögon att se med och kan därför själv avgöra om hunden har de förtjänster man söker rent exteriört. Jag är själv en uppfödare som är mycket road av utställning, men meriterna styr inte alls min avel. Jag har inga problem att låna en hane som saknar utställningsmeriter om jag tycker att han är intressant gällande hälsa, stamtavla, temperament etc. Utseendemässigt så behöver han inte vara av championkvalitet för min del, bara han, enligt mig, är bra nog.
Så om nån tillexempel är bra i apportering men "ful" så kommer den an tagligen inte att få några valpar för nån seriös upp födare iallafall. Lika som ifall nån är jätte fin men inte fattar aportering så skulle den an tagligen inte heller bli en avels hund.