Tack för svaret! Det låter kul men svårt att vara ring sekreterare!
Och tack för svaret om champion klass också! Men jag fattar inte riktigt hur det skulle vara en större för del för dom som är jätte bra när dom är ung hundar? Alltså dom måste ju ändå få ett cert efter dom är två om jag har fattat och det är bara den bästa han hunden och den bästa tiken som får cert? Så det blir väl ändå samma för dom som var bra även när dom var unga? Eller jag kanske inte fattar.
Cert går till bästa hane/tik som har rätt att tävla om cert. För att komma i fråga måste hunden oftast vinna sin klass. I min ras (och många andra) är öppenklassen ofta störst. Juniorklassen kan vara stor, unghundsklassen är vanligen rätt liten. Naturligtvis beror det på kvaliteten men det brukar ändå vara lättare att vinna en klass på tre hundar än en på femton. En hund som är fin som ung kan vinna klassen i konkurrens med kanske 3-4 hundar. Sen ska den vinna av kanske 10-15 i öppen klass. Har den tagit två cert behöver den göra det minst en gång. Har den inga cert minst tre gånger. Det är svårare.