Domaren får inte ta del av katalogen på utställningsdagen heller (och även om det finns de som tror att domarnas högsta önskan är att få läsa katalogen innan bedömning så skulle de flesta domare aldrig komma på den tanken), utan ska döma hundarna förutsättningslöst. Naturligtvis kan de ändå känna igen en del hundar, t ex för att de dömt dem tidigare, men domaren får alltså inte läsa katalogen innan bedömningen.Tack för alla svar!
Jag har några nya frågor nu så jag skriver dom här och hoppas att nån som vet ser här istället för och göra en ny tråd om det.
Men först så undrar jag varför domaren inte ska veta innan vilka hundar den dömer? För på själva utställningen så vet den väl det ändå?
Och sen undrar jag en sak om "priser" eller vad man ska kalla det. Men först så får man ju excellent eller very good eller sånt. Och sen tävlar alla i samma ras och ålder och kön mot varandra osv. Och då får vissa ck men vad är det? Och vilks får det? För ibland kanske bara den som vinner får det och ibland får tre hundar det osv?
Och sen så undrar jag även vad cert och reserv cert är?
Jag har försökt att googla men jag fattar ändå inte. Eller ja det är nåt certifikat men för vad? Och vilka får det?
I bedömningen så bedöms hundarna först i en kvalitetsklass (t ex unghundsklass, Ukl) där hunden jämförs med rasstandardens tänkta idealhund. Den får sedan ett pris beroende på hur bra den är jämfört med den hund som standarden beskriver. Det bästa hunden kan få då är Excellent, vilket betyder att hunden är av utmärkt typ och att dess brister inte är större än att den ändå kan anses vara ett utmärkt avelsresultat. I nästa steg tävlar alla hundar som fått excellent vidare i konkurrensklass (t ex unghundskonkurrensklass, Ukk) där domaren placerar fyra hundar (i de fall som det är färre än fyra hundar som fått excellent så får även de med very good tävla vidare i konkurrensklassen, men de kan ju inte tilldelas CK). Här tävlar de mot varandra och de med excellent som domaren tycker är extra bra tilldelas CK (certifikatkvalitet). Om domaren tycker att alla hundar med excellent i konkurrensklassen är värda CK så får alla det, även de som inte placerar sig, men domaren kan också anse att ingen är värd CK och då får ingen det. Eller så tycker domaren att bara vinnaren ska ha CK. Kort sagt, domaren delar ut så många CK som denne tycker att hundarna är värda.
De som fått CK i de olika konkurrensklasserna tävlar sedan vidare i bästa hanhundsklass eller bästa tikklass, beroende på kön. Här placeras hundarna också 1-4 och den bäst placerade som inte redan är svensk champion får certet (inom vissa raser behöver hundarna dessutom ha arbetsmeriter för att få tävla om cert och då går certet till den bäst placerade som helt enkelt får lov att tävla om cert och om ingen sådan finns så delas inget cert ut). Den näst bäst placerade som inte är svensk champion tilldelas reserv-certet.
Vinnaren av bästa hanhundsklass och bästa tikklassen möts och tävlar sedan om Bäst i rasen (BIR) och Bäst i motsatt kön (BIM).
Om det var Högbo du besökte i helgen så var det en nordisk utställning och då delades även nordiska cert ut. Det nordiska certet delas alltid ut till vinnaren av bästa hanhundsklass och bästa tikklass. Reserv-nordic cert delas ut till den som kommer tvåa i dessa klasser. Dessutom fick vinnarna i juniorklass och veteranklass med CK nordiskt juniorcert respektive nordiskt veterancert. När det gäller junior- och veterancerten så delas inga reserv ut.
En tredje typ av utställning är de internationella och där kan man, förutom de vanliga svenska certen även vinna det internationella certet, CACIB ut. CACIB delas inte automatiskt ut, utan domaren kan välja att dela ut det till den bäst placerade hunden i bästa hanhundsklass och bästa tikklass som denna dag inte tävlar i juniorklass eller veteranklass. Inom vissa raser delas flera CACIB ut beroende på färg (t ex inom pudel, grand danois och de tyska spetarna). I juniorklass vinner den som blir etta med CK junior-CACIB och i veteranklass får vinnaren med CK veteran-CACIB.