Tidelag - lagligt i sverige :@

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tidelag - lagligt i sverige :@

PS!
Kanske lättare att finna sådant som skadar någon, men som fortfarande inte är förbjudet?

Som att ha hästar instängda 24/365.

LIA

det jag undrar är hur ni kan veta att djuret inte lider? Vem kan säga det?
Vem kan säga att djuret i så fall inte lider av att vara instängd i box, gå i koppel, inte få äta vad den vill, inte få ungar med andra artfränder om den vill osv. Vem kan säga det?

Man kan aldrig veta säker.. Men du vet väl att hunden är ett tamdjur som man måste ha i koppel på promenad, som man inte kan ha lös hur som helst. Partner väljer dom själv.. Finns nog ingen som kan tvinga två hundar att para sig.. Går de inte så går de inte.

*harklar mig*
Jorå, tiken kan faktiskt "tvingas". Löper hon och inte vill släppa fram hanen så kan t ex tiken hållas fast (det har jag sett själv med egna ögon.)

Och om man nu inte kan veta säkert gällande koppel, burar, hagar, boxar, ridning och allt annat vi FÅR göra: då bör vi ju förbjuda allt djurägande överhuvudtaget. För vi vet inte hur mycket djuren lider psykiskt av det heller.

Jag skrev jag inbillar mig, jag är inte alls säker, men jag tror inte alla tidelagare är så försiktiga jämt.

Mycket möjligt att du har rätt i det. Men om det då kommer till någons kännedom (tex veterinär vid klinikbesök) så skyddas ju djuret av djurskyddslagen. De djur som redan nu blir illa sargade och inte kommer in till en klinik lär nog inte göra det om vi får en lag som förbjuder tidelag heller. :crazy:

Jag inbillar mig att den som t ex pysslar med tidelag med små djur knappast är särskilt mycket djurvän på andra plan heller. Och troligen dödas helt enkelt djuren efter "akten".

förstår inte en del av er asså, ni pratar precis som omm det är precis samma sak att ha sex med ett djur som att ha det i koppel eller i en box.

Det är ett försök att förklara för dig varför det är ganska orimligt att införa en lag som förbjuder just tidelag. För då kan vi börja diskutera hur mycket djuren lider psykiskt av allt annat som vi utsätter dem för och tvingar dem till. Lagar kan liksom inte stiftas p g a "äckelfaktorn" - det blir orimligt.

*knapplån*

Efter att ha diskuterat detta ämnet rejält här på buke förr orkar jag inte just nu. Men däremot skulle jag vilja länka till en filmsnutt med två hundar där den ena hunden är fullkomligt super upphetsad.

Jag skulle vilja höra vad Ni säger om den filmen.

Är det OK?

Det händer att jag är ute och kör 04:00 på morgonen. Då vill jag inte möta någon som tror hen äger vägen.

JAG tycker.. djur är inga sexleksaker som vi ska använda för att ge oss sexuell njutning

Men alltså vad är då definitionen av när djuret blir en sexleksak? (Ännu en svårighet med en sån lag..) Säg att ägaren aldrig låter djuret slicka dennes kön eller aldrig sätter på sitt djur. MEN ägaren blir sexuellt upphetsad av att tvätta skapet på sin häst. Ägaren gör inget annat än att tvätta skapet, men känner sexuell upphetsning (ja, det kan vara hur sjukt och otänkbart som helst för dig och mig, men det är ett exempel): är djuret då utsatt för ett sexövergrepp i och med detta?

Om en hingst tappas på sperma på seminstation; är då djuret utsatt för sexövergrepp om någon i personalen där blir kåt när de ser hingstens penis? Och om personalen inte blir kåt så är de inte utsatta för sexövergrepp?

För övrigt skiter jag i vad I_U gör med sina djur. jag tycker som jag tycker

Men du skiter ju inte i vad andra gör med sina djur? :confused: Det är ju just det du återkommer till hela tiden! Att dig spelar det ingen roll om djuret inte skadas fysiskt; risken att det skadas psykiskt finns och därmed ska tidelag förbjudas. Jag förstår vad du menar, men vill återkomma till: var drar vi då gränsen? Vad är det som säger att djuret inte lider psykiskt av tusentals andra saker vi gör med dem?

Hur kan lilla DU svara på om djuret väljer de eller ej?? I såna fall ska vi ju inte ens para hundar.. Vi borde egentligen inte ens ha tamhundar.. Dom borde får va fria o vilda, så dom får göra precis som dom vill! Eller??

Precis!! OM vi ska förbjuda tidelag så bör vi nog också agera enligt denna moral gällande allt annat vi gör med (mot) djuren!! Det vill säga: sluta äga dem, sluta bestämma över dem, sluta döda dem osv osv.

*knapplån*

Efter att ha diskuterat detta ämnet rejält här på buke förr orkar jag inte just nu. Men däremot skulle jag vilja länka till en filmsnutt med två hundar där den ena hunden är fullkomligt super upphetsad.

Jag skulle vilja höra vad Ni säger om den filmen.

Är det OK?

Nu vet inte jag vad du tänker länka till, och jag tänker inte se det heller, men jag ville bar inflika att jag tror att när folk skyggar för ordet "tidelag" menar man oftast när en man har sex med ett hondjur. Ingen betvivlar nog att en hanhund gärna sätter på en kvinna (tex) utan att det blir en fråga om "våldtäkt" när det tex handlar om en tik. En hanhund går ju egentligen inte att tvinga sig på..eller?

Nu vet inte jag vad du tänker länka till, och jag tänker inte se det heller, men jag ville bar inflika att jag tror att när folk skyggar för ordet "tidelag" menar man oftast när en man har sex med ett hondjur. Ingen betvivlar nog att en hanhund gärna sätter på en kvinna (tex) utan att det blir en fråga om "våldtäkt" när det tex handlar om en tik. En hanhund går ju egentligen inte att tvinga sig på..eller?

"Linda Lovelace" som gjorde "långt ner i halsen" beskriver i sin självbiografi hur hundar tränas med godis och beröm för att sätta på kvinnor, hur en del av dem blir sexgalna och hur man som offer kan skrämma hunden genom att vara " för på" den så att den inte vill vara med(man skickar ut dominata signaler).

Hon tvingades alltså ha sex med hundar av sin pojkvän/manager/hallick.

Filmen har egentligen inte med detta ämne direkt att göra men jag har länge undrat vad hunden som på nått vis runkar av sig själv tänker på.

Kanske kan lägga upp den i en annan tråd.

För mig är tidelag när en hund slickar en kvinnas könsorgan lika mycket som en man som stoppar snoppen i en tik. Det ena är ju enligt mig lite värre än det andra men det spelar ingen roll egentligen för det går under tidelag vilket som enligt mig.

Det händer att jag är ute och kör 04:00 på morgonen. Då vill jag inte möta någon som tror hen äger vägen.

Fast på motorvägen.. i 130.. kl. 04..

Självklart ska man inte köra fortare än i 110.. men ändå.
Sätta på djur. Är det bättre?

Precis!! OM vi ska förbjuda tidelag så bör vi nog också agera enligt denna moral gällande allt annat vi gör med (mot) djuren!! Det vill säga: sluta äga dem, sluta bestämma över dem, sluta döda dem osv osv.

Jag kanske missförstår, men hur menar du här?
Det finns alltså bara endera tidelag eller att inte äga ett djur alls?

Så varför skulle då en häst få mer psykiska skador av sex med liten kuk än av att leva i box, bli riden på och bli undersökt med hela armen? Vilka psykiska skador är det fråga om?

Ja har ingen aning om vilka psykiska skador du pratar om.. Ja har då minnsan aldrig sagt att dom får de. De va du som sa de.. ;)

Varför kan du inte argumentera för din inställning i st f dessa jamenjagtycker så? Man stiftar inte lagar för att du tycker något. Inse det!

Svara istället på min enkla fråga, så inser du kanske att det krävs mer än "du vill".
Så, vad skulle du själv bygga en sådan lag med för argument?

Vad är det allvarliga i sex med djur? Samma förutsättningar som i frågan ovan.

LIA

Jag har helt enkelt inga bra argument.. :confused: De är inte ett friskt beteende att sätta på djur. Djuren bryr sig visserligen inte men de är stört av människor att göra så.. O jag tycker att de borde vara förbjudet för en människa att göra så.

*harklar mig*
Jorå, tiken kan faktiskt "tvingas". Löper hon och inte vill släppa fram hanen så kan t ex tiken hållas fast (det har jag sett själv med egna ögon.)

Och om man nu inte kan veta säkert gällande koppel, burar, hagar, boxar, ridning och allt annat vi FÅR göra: då bör vi ju förbjuda allt djurägande överhuvudtaget. För vi vet inte hur mycket djuren lider psykiskt av det heller.

Ja men de är ju också sjuk att människor gör så..

Nämen nu är de ju så att vi har haft tamhästen o tamhunden i flera herrans år. Så varför skulle dom helt plötsligt börja må dåligt/få psykiska skador av de vi gjort med dom i alla dessa år. Dom är ju "vana" den livsstilen idag..
O dessutom tänker inte djur på samma sätt som vi. Tror inte att en häst som rids för att hålla sig i form mår dåligt o tänker "tänk om ja kunde vara fri o springa själv" ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 970
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 199
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 587
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka