Tidelag - lagligt i sverige :@

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tidelag - lagligt i sverige :@

De har ju varit förbjudet förut så varför är de helt plötsligt omöjligt att ha de så nu.. ?

:

För när den lagen grundades så fanns inte denna djurskyddslagen som vi har nu.

Men jag håller med. Jag vill också ha en lag mot tidelag, men jag förstår också diskussionen att den inte ska behövas.
Och som jag sagt förut, så vet jag inte hur vi ska kunna försvara allt annat vi gör med våra djur som vi gör med dom.
Vi har bestämt att hästar ska ridas, vill de verkligen det?
Ska inte hästar betäckas på ett naturligt sätt och inte via semin.
Vem vet, kanske bonden tänder på sin gris när den seminerar sina suggor..

Då får vi sluta göra semin på våra djur, dräktighetsundersöka också mm.
För hur man ska kunna försvara det om tidelag finns, förstår inte jag.
Även om man tycker att det är något som måste göras, så vet inte djuren om det.
De ser ingen skillnad.

Snacka om långsökt.. I såna fall borde vi inte ens planera parningar, vi borde kanske inte ens själva bli gravida o vi borde definitivt inte undersöka o kolla om vårat barn är friskt. Nä för de är väl helt sjukt de också enligt dej eller?? Fattar inte riktigt hur du tänker där.. :grin:

Snacka om långsökt.. I såna fall borde vi inte ens planera parningar, vi borde kanske inte ens själva bli gravida o vi borde definitivt inte undersöka o kolla om vårat barn är friskt. Nä för de är väl helt sjukt de också enligt dej eller?? Fattar inte riktigt hur du tänker där.. :grin:

Jag skriver om djur, inte om människor.

Nä ni fattar inte, för jag har skrivit att jag diskuterar ur olika synvinklar. Inte att jag tycker så. Men det verkar ingen vilja förstå eller läsa att jag skriver.

Men ska vi ta ang människa. Jag väljer att bli undersökt, det gör inte djuret.
Ingen har gett mig ett svar vad som är skillnaden. Att få en arm uppkörd för kolla dräktighet eller att en snopp som är mycket mindre och jag antar den knappt känns på tex en häst.
Vad är skillnaden för hästen? Det vill jag ha svar på!!

Nej det är svårt att ha en lag mot all sex med djur utan att "tjaffsa om moral" eftersom den på många punkter skaulle vara baserad just på moral. När djuren lider finns ju djurskyddslagen även om här ibland har tolkats väl liberalt penetrerrande sex med hund bor enligt min mening alltid tolkas som djurplågeri.
Hur ett förbud mot att någon stoppar snoppen i ett sto eller en ko eller låter en hund slicka ett könsorgan skulle kunna anses som ngt annat än moraliskt kan inte jag begripa.
PL

Jag skriver om djur, inte om människor.

Nä ni fattar inte, för jag har skrivit att jag diskuterar ur olika synvinklar. Inte att jag tycker så. Men det verkar ingen vilja förstå eller läsa att jag skriver.

Men ska vi ta ang människa. Jag väljer att bli undersökt, det gör inte djuret.
Ingen har gett mig ett svar vad som är skillnaden. Att få en arm uppkörd för kolla dräktighet eller att en snopp som är mycket mindre och jag antar den knappt känns på tex en häst.
Vad är skillnaden för hästen? Det vill jag ha svar på!!

Hur kan lilla DU svara på om djuret väljer de eller ej?? I såna fall ska vi ju inte ens para hundar.. Vi borde egentligen inte ens ha tamhundar.. Dom borde får va fria o vilda, så dom får göra precis som dom vill! Eller??

O hur vet du att alla hästar som kollas får en arn uppkört.. Du vet tekniken utvecklas. :)

Säg att ni som inte vill förstå diskussionen lägger in en motion att ni vill förbjuda tidelag.
Jag kan med största säkerhet säga att de kommer skratta och säga att de kan inte göra en lag bara för folk tycker något är äckligt. De kommer hävda att det finns en djurskyddslag.
Och de kommer säkert också fråga er hur man ska kringgå detta med semin och allt annat vi gör med våra djur.
Sen antar jag att man tex skulle kunna skriva att just semin mm får förekomma.
Men som sagt, vad är det för skillnad för djuret?! Det ska man antagligen också ha argument för hur det är..

Då behöver man ha sakliga argument för att försvara, inte att säga att det är äckligt mm. Det räcker inte.

För när den lagen grundades så fanns inte denna djurskyddslagen som vi har nu.

Men jag håller med. Jag vill också ha en lag mot tidelag, men jag förstår också diskussionen att den inte ska behövas.
Och som jag sagt förut, så vet jag inte hur vi ska kunna försvara allt annat vi gör med våra djur som vi gör med dom.
Vi har bestämt att hästar ska ridas, vill de verkligen det?
Ska inte hästar betäckas på ett naturligt sätt och inte via semin.
Vem vet, kanske bonden tänder på sin gris när den seminerar sina suggor..

Nämen djurskyddslagen är ju inte samma sak som en lag mot tidelag. Båda borde ju finnas. :)

Hur kan lilla DU svara på om djuret väljer de eller ej?? I såna fall ska vi ju inte ens para hundar.. Vi borde egentligen inte ens ha tamhundar.. Dom borde får va fria o vilda, så dom får göra precis som dom vill! Eller??

O hur vet du att alla hästar som kollas får en arn uppkört.. Du vet tekniken utvecklas. :)

Ska du diskutera kan du sluta kalla mig lilla DU. Nä alla hästar kanske inte kollas med en arm uppkörd. Men på min gjordes det förra året, och även med ultraljud.
Och på min som ska kollas i år lär det göras på samma sätt.

Jag har heller inte sagt att djuret väljer eller ej. Svaret på min fråga har jag fortfarande inte fått.

Så du tycker det ok ok att en hund slickar av någons kön?

Givetvis vill jag ha en lagstiftning för att skydda de djur som blir sexuellt utsatta, oavsett om det gäller slicka av kön eller att en man för in penisen i en öppning.

Får du in djur på ditt jobb som du misstänker varit utsatta?

Vad jag tycker är ok resp osmakligt o vad jag tycker skall lagstiftas mot är två olika saker!
Nej jag har inte fått in några djur där det funnits någon reell sådan misstanke. Däremot har jag varit med om ett antal ston som skadats genom att folk fört in kvastskaft od i vaginan, detta har dock inget med tidelag att göra.
PL

Å andra sidan är en snopp - i förhållande till en häst - så liten att jag tror att fysiska skador knappt är möjliga ens om penetrering sker varje dag.

Och vilka psykiska skador skulle stoet utveckla, som hon inte utvecklar av att stängas in i en box, iklädas div. utrustning och ridas på o.s.v.?

Du menar att alla zoofiler även använder kniv?

I såna fall har alla hästar idag psykiska skador eftersom ´dom är "tamhästar".. Hästar som vi tämjt, hästar som vi idag tar hand om, ger mat, vatten, skydd o motion. Precis allt som den har i de vilda.
Vi tämjde inte hästen för att använda den som sexleksak.. O jag tror inte att en häst känner att de är skönt, kanske inte ont heller.
Mestadels tror jag att hästen inte känner nåt. Då dom inte har samma känslor som vi.
Men som sagt vare sig hästen känner de eller ej så rättfärdigar de inte en vuxen människa att sätta på ett djur.

Ska du diskutera kan du sluta kalla mig lilla DU. Nä alla hästar kanske inte kollas med en arm uppkörd. Men på min gjordes det förra året, och även med ultraljud.
Och på min som ska kollas i år lär det göras på samma sätt.

Jag har heller inte sagt att djuret väljer eller ej. Svaret på min fråga har jag fortfarande inte fått.

Jamen ursäkta.. vilken fråga?

Visst kan jag hålla med om att lagar inte ska skapas efter moral. Men visst är de en ganska stor grej att man har sex med djur.. Borde inte de gå att göra en lag, ett förbud mot att ha sex med djur utan att tjaffsa om moral hit o dit?
Å de e jag som ska lära mig läsa?
Man kan givetvis stifta lagar om vad som helst, men hur ska du motivera en lag mot tidelag, om du räknar bort (sexual-)moral?
Om du har läst alla inlägg i tråden, så borde det stå klart ...
att sex med djur inte har något med djurplågeri att göra.
att djur kan acceptera en sexuell handling från människan även om den inte själv är sexuellt villig.
att vi som "tjafsar" mot en tidelagslag gör det, inte för att vi gillar sex med djur, utan för att vi inser att lagar inte ska antas för att vissa tycker att något är äckligt.
Så, vad skulle du själv bygga en sådan lag med för argument?

De har ju varit förbjudet förut så varför är de helt plötsligt omöjligt att ha de så nu.. ?
Vänd istället på frågan. Varför fanns lagen?
Jo, den tillkom för att folk tidigare av religiösa skäl ansåg det förkastligt med tidelag. Det bidrog ju liksom inte till att öka befolkningsmängden, vilket var, och är, ett önskemål hos många religioner. Av samma anledning var homosexualitet förbjudet. Kyrkan var inom parantes jäkligt bra på att förbjuda både det ena och andra, allt för att se om sin egen ställning och hålla människorna under tummen.

De är stört.. O de som är mest stört är att många verkar tycka som du. Att vi inte kan göra så mkt för de är en moralisk fråga. Som sagt snacka om att sopa saker o ting under mattan.
Beklagligt att du inte kan göra skillnad på sakliga resonemang och "sopa under mattan".
Vi kan göra massor, men det ska göras av rätt skäl, inte på grund av din och andras sexual-moral. Eller tycker du att vi ska ha lagar mot homosexualitet, sex före äktenskapet, att inte besöka söndagsgudstjänster, att jobba med något under söndagar osv?

LIA

Jo jag har läst allt o jag fattar vad ni menar men jag undrar ändå varför man inte kan införa en sådan lag. Jag tycker de är en så pass allvarligt grej att sätta på djur att de borde förbjudas.

Tycker definitivt inte att lagar om homosexualitet, sex före äktenskap osv är ens i närheten lika allvarligt som sex med djur!

I såna fall har alla hästar idag psykiska skador eftersom ´dom är "tamhästar".. Hästar som vi tämjt, hästar som vi idag tar hand om, ger mat, vatten, skydd o motion. Precis allt som den har i de vilda.
Vi tämjde inte hästen för att använda den som sexleksak.. O jag tror inte att en häst känner att de är skönt, kanske inte ont heller.
Mestadels tror jag att hästen inte känner nåt. Då dom inte har samma känslor som vi.
Men som sagt vare sig hästen känner de eller ej så rättfärdigar de inte en vuxen människa att sätta på ett djur.
Så varför skulle då en häst få mer psykiska skador av sex med liten kuk än av att leva i box, bli riden på och bli undersökt med hela armen? Vilka psykiska skador är det fråga om?

Senast ändrad av en moderator:

hur ska jag veta om djur vill det eller inte, det kan väl bara dom veta, jag vet bara att våran svarta labrador var väl "kåt" på allt. nä men inte vet jag varför han gjorde så. störigt var det iaf :p

Varför kan du inte argumentera för din inställning i st f dessa jamenjagtycker så? Man stiftar inte lagar för att du tycker något. Inse det!

Svara istället på min enkla fråga, så inser du kanske att det krävs mer än "du vill".
Så, vad skulle du själv bygga en sådan lag med för argument?

Tycker definitivt inte att lagar om homosexualitet, sex före äktenskap osv är ens i närheten lika allvarligt som sex med djur!
Vad är det allvarliga i sex med djur? Samma förutsättningar som i frågan ovan.

LIA

*kl*

Jag sitter här och försöker förtvivlat komma på nån likvärdig grej som inte 'skadar' (?) någon, men som ändå är förbjudet.
Som en liknelse, i all min önskan att tidelag borde förbjudas..

Hmm.. får fundera vidare.

Köra 130 km/h på motorväg kl 04.00 en vacker sommarnatt? :angel:

Inte likvärdigt, men ändå förbjudet.

LIA

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 970
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 199
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 587
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka