Sv: Tidelag - lagligt i sverige :@
Visst kan jag hålla med om att lagar inte ska skapas efter moral. Men visst är de en ganska stor grej att man har sex med djur.. Borde inte de gå att göra en lag, ett förbud mot att ha sex med djur utan att tjaffsa om moral hit o dit?
Å de e jag som ska lära mig läsa?
Man kan givetvis stifta lagar om vad som helst, men hur ska du motivera en lag mot tidelag, om du räknar bort (sexual-)moral?
Om du har läst alla inlägg i tråden, så borde det stå klart ...
att sex med djur inte har något med djurplågeri att göra.
att djur kan acceptera en sexuell handling från människan även om den inte själv är sexuellt villig.
att vi som "tjafsar" mot en tidelagslag gör det, inte för att vi gillar sex med djur, utan för att vi inser att lagar inte ska antas för att vissa tycker att något är äckligt.
Så, vad skulle du själv bygga en sådan lag med för argument?
De har ju varit förbjudet förut så varför är de helt plötsligt omöjligt att ha de så nu.. ?
Vänd istället på frågan. Varför fanns lagen?
Jo, den tillkom för att folk tidigare av religiösa skäl ansåg det förkastligt med tidelag. Det bidrog ju liksom inte till att öka befolkningsmängden, vilket var, och är, ett önskemål hos många religioner. Av samma anledning var homosexualitet förbjudet. Kyrkan var inom parantes jäkligt bra på att förbjuda både det ena och andra, allt för att se om sin egen ställning och hålla människorna under tummen.
De är stört.. O de som är mest stört är att många verkar tycka som du. Att vi inte kan göra så mkt för de är en moralisk fråga. Som sagt snacka om att sopa saker o ting under mattan.
Beklagligt att du inte kan göra skillnad på sakliga resonemang och "sopa under mattan".
Vi kan göra massor, men det ska göras av rätt skäl, inte på grund av din och andras sexual-moral. Eller tycker du att vi ska ha lagar mot homosexualitet, sex före äktenskapet, att inte besöka söndagsgudstjänster, att jobba med något under söndagar osv?
LIA