Tidelag - lagligt i sverige :@

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tidelag - lagligt i sverige :@

Nu ska jag gå och se... *harkel* sova med min hund.

Man kan diskutera på andra sätt än att ställa insinuanta frågor. Man kan fråga på andra sätt än att i frågan direkt eller indirekt tillskriva den tillfrågade vissa åsikter eller beteenden.

Du är i regel insinuant. Därför måste jag bemöta dig med samma tolkningar som du applicerar på oss.

Om du tycker att det är att dumförklara dig, så förstår du kanske varför det finns deltagare i den här tråden som inte är så väldigt positivt inställda till dig.

Det jag är intresserad av att diskutera är tidelag, och vad folk tycker tänker.. Jag bemötte hennes citat med den frågan. Så är det jag som ifråga sätter alla fel? Som gör att alla är negativt inställda till mig? Det är nog för att jag tycker en sak och andra en annan.. Det brukar inte låta positivt när man skriver med någon. Men nu ska jag ninte skriva mer. Jag är nöjd med diskutionerna och tror att alla reagerar och skriver på olika sätt. Jag är nöjd att många ville delta och tycker bara det är kul att diskutera. Sen om man diskuterar för hårt, visar nog huir man är som person och hur stark och viktigt man tycker någonting är.

Sen har jag påpekat flera gånger att alla får tycka och skriva som de vill.
Det kanske är någon som kommer in och läser det som jag skrev i första inlägget. Att tidelag är lagligt. Om detta upprör en så skriver man kanske en kommentar som tas illa vid av någon annan, fastän det inte är riktat, av skrivaren till just den personen..

Nu blir det snart hoppa i bingen. Åker till Hällekis med hästen imorgon. kommer tillbaka om 4 veckor.

Sorry, om någon har tagit illa vid det jag har skrivit. Jag är inte expert på att formulera mig så att frågan/påståendet inte ska missuppfattas. Dock tror jag att alla har sina svagheter, även vid diskutioner över internet.

http://www.hundsport.se/redaktionellt/artiklar_mapp/lag_mot_tidelag.html#anchor_forts
Läsbart, för er som tror på tidningen hundsport.

Senast ändrad:

För många år sedan var det uppe ang utnyttjande av ett barn i media.
Kommer inte riktigt ihåg, men mödomshinnan var borta tror jag.
Det visade sig att det var labradoren i familjen som "satt" på dottern.
Man fick även se detta för de ville bevisa att labben kunde göra så.
De visade alltså med en vuxen person, man fick så klart inte se fullt ut. Men de ville visa att labben faktiskt kunde ha gjort det.

Mödomshinnan existerar inte... :angel: Så där vart det fel.

Visst kan djur ha sexuella drifter precis som människor men jag vet inte många som träffat på en hund/katt/häst som har sex på daglig basis? De har ju sex när honorna är brunstiga/löper osv, - helt olikt vi människor.

Mödomshinnan existerar inte... :angel: Så där vart det fel.

Visst kan djur ha sexuella drifter precis som människor men jag vet inte många som träffat på en hund/katt/häst som har sex på daglig basis? De har ju sex när honorna är brunstiga/löper osv, - helt olikt vi människor.

De har ju inte sex för nöjes skull, som vi, iaf enligt min hundkunskap. Annars hade det väll varit fart på dem tror jag :p

Senast ändrad:

Finns kanske dom som blir tända på att sticka in en arm också, och de kan skylla på att jag kollar bara om stoet är dräktig. Hur ska man komma åt sånna med en lag om tidelag?

Knappast någon som läser till veterinär för att stå och kontrollera stons dräktighet av den anledningen att de blir upphetsade.:confused:

Men man gör ju en dräktikhets undersökning för att kolla om hästen är är föl! Om man inte gör det kanske man slutar rida hästen, ger den mer mat o.s.v sen kanske den inte är med föl.
Så dräktighetsundersökningar är nödvändigt.. men rekomenderar hellre blodprov.

Men när man har sex med ett djur gör man det för sin egen njutning

Men är fortfarande ingen skillnad för hästen. Och är ju hästen vi ska tänka på....

Knappast någon som läser till veterinär för att stå och kontrollera stons dräktighet av den anledningen att de blir upphetsade.:confused:

Nä, men kanske ägaren säger att den kollar, att den vet hur man gör.

Jag skrev inte att det var en veterinär...

Varför hela tiden skriva att alla får tycka som man vill? Jo det vet vi, men nu diskuterar vi och inget annat.
Har en kompis som så fort hon blir ifrågasatt så avslutar hon med *så tycker jag iallfall*. Henne går det ju aldrig diskutera med :crazy:

Är det nån som diskuterat för hårt, så är det du. Vi andra har försökt få fram hur lagen fungerar mm. men du ser det inte så och då blir du hetsig i ditt skrivande.

Ha så trevligt i Hällekis.
Western? Har själv varit där...

...inga andra än veterinärer kan väl skylla på att de kontrollerar dräktigheten?

Får lägga till att jag bara tog ett exempel och kanske det var ett väl extremt exempel. Men skulle inte förvåna mig om det skulle kunna hända.

Asså, jag kan inte fatta hur man kan tillåta att man får ha sex med ett djur och hur detta kan vara lagligt i Sverige!

Kan ni?

Nä, det förstår inte riktigt jag heller.
Tycker beteendet är högst märkligt och rent allmänt lite lätt stört.
Förstår inte hur man kan komma sig för att ens VILJA ha sex med ett djur. :crazy:

Människor får inte ha sex om inte båda är med på det. Då räknas det som våldtäkt.
Men djuret då som inte ens kan prata?
Sjukt..

*kl*

Personligen anser jag att tidela är riktigt, riktigt äckligt, det strider mot min uppfattning av moral och etik.

Så, klargjort.

Men att lagstifta bort något som strider mot min moral och etik är inte försvarbart det heller.

För ska vi lagstifta mot allt äckligt då? Lagar baserade på äckelkänslor, det måste ju vara höjden av idioti.

Nä, stärk upp djurskyddet som redan existerar och skippa lagar grundade på moraliska åsikter, hur behjärtansvärda de än må vara.

Nä, det förstår inte riktigt jag heller.
Tycker beteendet är högst märkligt och rent allmänt lite lätt stört.
Förstår inte hur man kan komma sig för att ens VILJA ha sex med ett djur. :crazy:

Människor får inte ha sex om inte båda är med på det. Då räknas det som våldtäkt.
Men djuret då som inte ens kan prata?
Sjukt..

Det är olagligt att spärra in människor mot deras vilja i små burar.
Det är olagligt att sälja människor.
Det är olagligt att döda människor.
Det är olagligt att äta upp människor.
Det är olagligt att flå människor och använda deras kroppsdelar efter döden.

Det är lagligt att ha husdjur.
Vi säljer djur varje dag.
Vi slaktar djur.
Vi äter upp dem.
Vi bär deras skinn.

Ser du ett genomgående tema?

Jag tycker det är vidrigt med tidelag, och det är ett stört beteende. Men så länge djuren inte far illa som i exemplen på hundar som slickar köttfärs ur en kvinnas kön så är det orimligt att skapa en lag baserat på något bara för att det är äckligt.
Skadas djuren så ska djurskyddslagen träda in, och jag skulle gärna se en skärpning av den och att det sattsades mer resurser på polisutredningar i djurskyddsfall.

Ja! Fram för en lag som gör det otillåtet att ha sex med hund om den inte är kopplad! Var det inte så du menade?

Hur många hundparningar tillkommer på hundarnas initiativ tror du? Nej, dom väljer sällan partner själva.

Det är lätt att förfasas över sådant som ens egen moral förbjuder, men du borde nog sätta dig in i vad förbudslagar innebär, framför allt sådana som bygger på moral.
Det är på det sexuella området som så många tabun och moraliska regler förekommer. Varför är det så? (Svar: religion?). Ibland verkar det vara värre att råka visa sig naken än att slå ner någon. :confused:

LIA

Nej, verkligen inte. Lär dej läsa för gud skull.. :rofl:
Jo jag skulle vilja se två hundar som parar sig där den ene lr båda inte vill.. Hur som helst så rättfärdigar inte de att en vuxen människa knullar en hund. :mad:

Visst kan jag hålla med om att lagar inte ska skapas efter moral. Men visst är de en ganska stor grej att man har sex med djur.. Borde inte de gå att göra en lag, ett förbud mot att ha sex med djur utan att tjaffsa om moral hit o dit?

De har ju varit förbjudet förut så varför är de helt plötsligt omöjligt att ha de så nu.. ?

De är stört.. O de som är mest stört är att många verkar tycka som du. Att vi inte kan göra så mkt för de är en moralisk fråga. Som sagt snacka om att sopa saker o ting under mattan. :grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 973
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 199
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 368
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 587
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka