Tidelag - lagligt i sverige :@

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tidelag - lagligt i sverige :@

Menar du på allvar att dina hundar/hundar i allmänhet har känslor.. Känslor som tex. kåthet (kom o sätt på mej)??

Visst under löpen för att dom vill föröka sig? Men annars.. Skulle inte tro att dom tänker "ååh nu vill ja knulla, kom o sätt på mej".

Nu har de ju visserligen kommit fram att vissa djur (get,apa,delfin) hade knullat för "skojs skull" inte i förökningssyfte. Men jag har väldigt svårt att tro att djur överlag tänker så.. ;)

Ja jag menar att mina hundar (Inte bara i allmänhet) har känslor.
Och ja, när de är i höglöp, vill de bli påsatta.
Det finns dock ingen hanhund i familjen, så de snuskar sig med varandra istället. Så länge de tycker att det är mysigt, så..
Bara jag slipper titta på.:crazy:
Annars, när de inte löper, har de inte det betendet.

Så inget pippande "för skojs skull hur som helst" så som apor, delfiner och människor gör.

Skulle någon idiot använda detta resonemanget, men utöka med att det är ok o sätta på hunden för att den vill vid höglöp, är inget annat än vidrigt.

Det finns dock ingen hanhund i familjen, så de snuskar sig med varandra istället. Så länge de tycker att det är mysigt, så..

Så inget pippande "för skojs skull hur som helst" så som apor, delfiner och människor gör.

Skulle någon idiot använda detta resonemanget, men utöka med att det är ok o sätta på hunden för att den vill vid höglöp, är inget annat än vidrigt.
Det där tycker jag är ett dåligt beteende som inte hör hemma i en harmonisk flock. Jag kan inte tänka mig att hundar skulle hålla på på detta viset i en väl fungerande flock. Höll mina hundar på sådär skulle jag tillrättanvisa dom på en gång.

Det går att tillrättavisa dem, men så fort man vänder ryggen till, turas dom om att rida på varandra och den som för tilfället är i underläge, visar inga tecken på att misstycka...
Finns absolut inga spänningar eller dylikt mellan de två, dom två är bara allmänt korkade två gånger om året.
Men snart behöver jag väl inte fundera mer på det, då den ena är rätt så dålig. :(

Men då har du fel för en hund har inte såna känslor som du pratade om.. Typ människo känslor. Sånna existerar inte hos djur!
Min tik juckar en hel del på min hane (som är hyfsat nonchalant när de händer)... Men inte f*n är hon kåt o vill ha lite mysigt.
O hon juckar året runt.

Det går att tillrättavisa dem, men så fort man vänder ryggen till, turas dom om att rida på varandra och den som för tilfället är i underläge, visar inga tecken på att misstycka...
Finns absolut inga spänningar eller dylikt mellan de två, dom två är bara allmänt korkade två gånger om året.
Men snart behöver jag väl inte fundera mer på det, då den ena är rätt så dålig. :(

Tråkigt för dej me din hund! :cry:

Tror du verkligen att myndigheterna kommer att komma över denna tråd om tidelag.. "Titta här har Teah skrivit att hon vill ha ett förbud mot att ha sex med djur, ja men självklart ska hon få de".. :rofl:
Nej, självklart tror jag inte att myndigheterna kommer lyssna på dig. Jag försöker få DIG att förstå varför lagen inte finns trots att du tycker den borde göra det

Jag kanske missförstår, men hur menar du här?
Det finns alltså bara endera tidelag eller att inte äga ett djur alls?

Tja, nästan så ja.
De som anser att tidelag ska förbjudas menar oftast att djuret kan fara illa även psykiskt (det fysiska lidandet regleras som sagt redan med djurskyddslagen); att vi inte kan veta hur djuret mår inuti av att vara inblandad i sex med en människa. Även om inga tecken finns på att djuret mår psykiskt dåligt så menar ofta lagförespråkarna att de ändå kan må dåligt.

Om man då skulle förbjuda tidelag så undrar jag hur vi ska kunna veta att djur inte lider psykiskt även av annan hantering; ridning, stå i box, inte få bestämma själv över sin kropp; vad de ska äta osv. Om vi inte kan veta gällande tidelag utan bara kan anta att vissa djur blir psykiskt knäckta så tycker jag detsamma måste gälla en hel massa andra saker som vi utsätter våra djur för.

Jag har helt enkelt inga bra argument.. :confused: De är inte ett friskt beteende att sätta på djur. Djuren bryr sig visserligen inte men de är stört av människor att göra så.. O jag tycker att de borde vara förbjudet för en människa att göra så.

Om jag förstår dig rätt så är det alltså för att du anser det vara sjukt som det ska förbjudas? Enbart. Oavsett om djuret inte lider så ska det alltså ändå vara förbjudet? :confused:

Jag förstår inte riktigt det resonemanget. Det kan ju finnas saker som du eller jag gillar som andra anser sjukt - ska det då också förbjudas för att de anser så? Som exempel: det finns rörelser som anser att all sex utanför äktenskapet är förkastligt och borde vara totalt förbjudet. Ska det då förbjudas pga dem?

Nämen nu är de ju så att vi har haft tamhästen o tamhunden i flera herrans år. Så varför skulle dom helt plötsligt börja må dåligt/få psykiska skador av de vi gjort med dom i alla dessa år. Dom är ju "vana" den livsstilen idag..
O dessutom tänker inte djur på samma sätt som vi. Tror inte att en häst som rids för att hålla sig i form mår dåligt o tänker "tänk om ja kunde vara fri o springa själv" ;)

Jag tror inte heller våra djur generellt lider sig genom hela sina liv. Om jag trodde det så hade jag aldrig haft djur alls. Jag tror att de flesta tamdjur (förutsatt en vettig ägare) har ett relativt bra liv; de flesta djurägare vill ju ge sina djur det bästa de kan inom "fångenskapen" som vi håller dem i.

Jag tycker dock att det är omöjligt att dra gränsen vid just "äckelfaktorn" tidelag. Hur äckligt jag än tycker det är så tycker jag det är stört omöjligt att i ett rättsamhälle förbjuda just att utnyttja djur till en sak, men ändå tillåtet att utnyttja dem till annat (som tex ridning).

Hästarna tänker nog inte som så att de önskar de vore fria; de vet ju inget annat än att de blivit inridna. Men om de inte blev inridna och tämjda så tror jag ju inte direkt de skulle lida av saknaden efter sadel, träns eller människor..... Djuren har inte ett behov av oss människor. De kan indirekt ha behov av vår hjälp för att överleva i vissa miljöer; för att få mat. Men de har inget behov av att bli hållna i boxar, hagar, burar, koppel osv.

En hund kan ju inte direkt prata eller samtycka på något sätt.. O de är därför de är stört!

Men hur många hundar har samtyckt till att få den ägare de har (borttagna från sin mamma och enda kända flock i valpålder)? Hur många har samtyckt till att gå i koppel? Hur många har samtyckt till att inte jaga haren som dyker upp på stigen ute i skogen?

Om det är samtycket det handlar om så är det mycket som skulle kunna klassas som stört.

Menar du på allvar att dina hundar/hundar i allmänhet har känslor.. Känslor som tex. kåthet (kom o sätt på mej)??

Jag känner till en hund som hela sitt liv "runkat" på egen "hand". Han suger helt enkelt av sig själv. Han kom väl på det av en slump som ung o har helt enkelt fortsatt. En helt normal, trevlig och väluppfostrad hund.

Ja har liksom redan fattat vad de är ni försöker säga..
Men som jag också sagt så tycker jag ändå att ha sex med djur nånstans är så sjukt att de borde finnas en lag.
De borde vara den enda lag (grundad på moral) vi får införa eftersom de är så allvarligt.
Låter på er som att om man inför en "morallag" så kommer de att införas tusen. Visst de kan bli så, om de tillåts. Men de finns väl ingen lag i Sverige idag som säger att man inte får införa morallagar??

Du säger att det är "så allvarligt". Men hur allvarligt är det då? Enligt dig själv så lider ju inte djuret nödvändigtvis (nu skippar vi självklart de fall där en manslem gör fysisk skada - de djuren bör skyddas via djurskyddslagen) - vad är det då som är "så allvarligt"??

Varför skulle inte bajssex eller sova i bilen kunna ses som lika allvarligt i så fall?

Det där tycker jag är ett dåligt beteende som inte hör hemma i en harmonisk flock. Jag kan inte tänka mig att hundar skulle hålla på på detta viset i en väl fungerande flock. Höll mina hundar på sådär skulle jag tillrättanvisa dom på en gång.

I en väl fungerande flock (om vi nu tänker en "naturlig flock") skulle ju tikarna få sitt behov tillfredsställt via parning med en hanhund!

Djur som håller på och juckar i vissa perioder går att tillrättavisa, ja, men DJUREN själva tycker väl knappast det är stötande eller äckligt att kompisen eller de själva juckar på saker, människoben, varann, katten eller (som vår labbetik som vi hade hemma) på sin filt?

Om vi tillrättavisar så är det ju för att vi finner det osmakligt, störande, stötande, obekvämt eller jobbigt. Precis som i all annan djurhantering; vi fostrar djuren utifrån vad vi anser vara lämpligt och acceptabelt beteende.

KL

Vilken sjuk diskussion :eek::crazy:
Trodde att alla självklart skulle hålla med om att tidelag borde vara
förbjudet, de är helt vidrigt :crazy:

KL

Vilken sjuk diskussion :eek::crazy:
Trodde att alla självklart skulle hålla med om att tidelag borde vara
förbjudet, de är helt vidrigt :crazy:

Ska allt som är vidrigt förbjudas? Eller hur menar du?

Du har inte läst tråden va?

Jag har faktiskt kikat där,är en sån där människa som är sjukt nyfiken på hur "konstiga" människor tänker,det lustiga är att dessa människor verkar ha hunden som ett substitut för en partner,de älskade sina hundar skämde bort dem OCH hade sex med dem,många var noga med att det skulle vara på djurens villkor och skrev om dem umngefär som när man pratar om sin partner...Lite udda,men inte hälften så vidrigt som jag trodde.

Pedofiler anser sej inte heller göra några fel, dom älskar barnen,
de sexuella i deras relation är ömsesidig och barnen far inte illa.

Jag har inte läst alla 270 inlägg men vissa inlägg och resonemang får mej att :eek:
Allt som är vidrigt kan inte förbjudas,
men så länge vidriga handlingar innefattar personer som har ett val så är det mer okej.
Djur kan inte välja själv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 965
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 199
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 367
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 587
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka