Tatueringar på minderåriga

Jag har rätt många kompisar som började tattuera sig vid 14- 15- 16 års åldern. Vill man vid den åldern så är det ingen omöjlighet, jag tror dock ingen har ångrat sig mer än vad de som väntade tills de var myndiga. Dvs ganska 50/50 om man var nöjd med den man gjorde som 18 åring.

Jag hade väldigt många planer på tatueringar som 15 åring men valde att vänta tills jag blev 18. Ibland älskar jag den och ibland ångrar jag den, men jag tänker på den väldigt sällan egentligen.

Däremot vet jag ingen studio som är seriös som skulle tattuera en 15 åring trots målsman.

Däremot är de flesta piercingar uttagbara, det läker något sånär och är en stor del av ungdomskulturen.

Själv tjatade jag till mig håll i öronen någon gång på lågstadiet, och ja det är klart man kan utveckla allergi. Men jag tycker att där någonstans kan vara rimligt?
Förstår inte riktigt de som låter ta hål i små barns öron, men tycker det oftast verkar vara kulturellt.
Varför är hål i öronen rimligt på barnen i lågstadieåldern men inte yngre? Varför är hål i öronen rimligt men inte övrig piercing?
 
Varför är hål i öronen rimligt på barnen i lågstadieåldern men inte yngre? Varför är hål i öronen rimligt men inte övrig piercing?
Det är ju en kulturellgrej att håll i öronen anses mildare än tex i septum?
Det är även en kulturell grej att det ofta är föräldrar, eller barn ihop med föräldrar som bestämmer vilken ålder som är rimlig?
Tycker verkligen inte det behövs en 18 års gräns på att ta hål i öronen, men jag hade reagerat om en 10 åring har septum, hade inte du?
 
Det är ju en kulturellgrej att håll i öronen anses mildare än tex i septum?
Det är även en kulturell grej att det ofta är föräldrar, eller barn ihop med föräldrar som bestämmer vilken ålder som är rimlig?
Tycker verkligen inte det behövs en 18 års gräns på att ta hål i öronen, men jag hade reagerat om en 10 åring har septum, hade inte du?
Varför är hål i öronen på småbarn orimligt när det är rimligare på en 8 åring?

För mig är alla hål orimligt före de är 18. Men det är förstås min åsikt, andra gör som de tycker, jag undrade bara vad skillnaden egentligen var. Varför hål i öronen på småbarn var mer fel än en 8 åring. Varför piercing i övrigt är mer fel än hål i öronen. Vad andra tänker.
 
Jag fick mina hål i öronen när jag var 3år,använder dom fortfarande o har inget problem med att dom gjordes tidigt (hade dom gjorts senare så hade jag inga haft pga spruträdsla)
 
Nej jag fick uppfattningen att detta var en impulsgrej. Pappan fick inget veta förrän dom kom hem

Vi var ute ett gang tjejkompisar for manga ar sedan. En i ganget av 8-9 stycken gjorde hal i sidan av nasan (det var ett par Indiskor med som hade sina "kulturella smycken" och da ringar i nasan med) och tyckte det var sa himla fint. Nar hon kom hem tyckte inte mannen att det var lika fint. Alls. Efter nagon vecka tog hon ut ringen ... hon klarade inte av att hennes man sag krak fardig ut varje gang han tittade pa henne.

Jag som förälder kan ju tycka att det är precis lika dåligt på 18-årsdagen, men då måste jag respektera att beslutet inte alls är mitt. Och sen tycker jag inte att det är dåligt att ett beslut tas som jag själv inte tycker är bra, det är inte mitt liv och mitt ansvar.

Anekdotiskt-empiriskt har inga önskemål stått sig tills 18-årsdagen när hela beslutsmakten flyttade. På gott eller ont. Men jag har fått exakt noll klagomål i efterhand för min motsträvighet, utan tvärtom.

Precis samma erfarenhet här.

Yep, min erfarenhet ocksa.
 
Kan nog tycka att det finns en anledning av myndighetsgräns, rent fysiskt så är en 15-åring inte färdigväxt(oftast) och huden utvecklas därefter.

Sen köper jag verkligen inte argumentet att man gör smartare och mer genomtänkta val efter man blivit myndig, har bekanta som tatuerat in de mest idiotiska grejer på de mest idiotiska ställen, ex. en ohyggligt ful krokodil i ansiktet och en sned och vind Svampbob Fyrkant över hela ryggen. Dessa två var över 25, ska tilläggas.

Hål i öronen är jag lite ambivalent inställd till, å ena sidan tycker jag inte barn ska ha hål i öronen p.g.a allergier och andra problem som kan uppstå då små ungar inte alls är hygieniska. Å andra sidan är det problemet mer lättlöst än en tatuering, man plockar helt enkelt ut örhängena och låter hålen växa igen.

Men att pierca öronen på ett litet barn tycker jag är helt uppåt väggarna, de har ingen uppfattning alls om varför de ska ha hål i öronen utan där är det föräldrarna som tycker det är fint. Barn är inga små dockor, liksom.
 
Beroende på motiv storlek så kan jag tycka det är ok. Något som din väninna gjorde tycker jag inte är hela världen faktiskt.

Min bror ville tatuera sig vid 15-16 kommer inte riktigt ihåg hur gammal han var min mor sa blankt nej, vilket gjorde att han och hans kompisar fixade tag i en tatueringsmaskin och gjorde själva.....

Låt oss säga att min mor tog med honom till en riktigt för att täcka över den värsta. Min bror skämdes ganska rejält när tatueraren undrade vad han hållt på med.

Än idag har han kvar ett litet R och en ölburk. Ölburken är någon cm stor och på benet. R-et är på armen men råttan de försökte göra är idag ett minne blott.

Sambons dotter önskade sig en tatuering tills hennes 16-årsdag och vart fly förbannad för att hon inte fick en. (hon ville göra en ganska stor) I 2 års tid så önskade hon sig bara tatueringen och hon fick den i 18-års present det fick hennes lillebror också. Han valde tatuering på plats. Han visste bara vart han ville ha den inte motiv. för fem öre. Båda är jätteglada där tror jag ärligt talat inte det hade spelat någon roll om de gjort det som 16-åringar speciellt inte på dottern som hade en klar bild. Men med löftet om att det skulle bli en 18-års present så lät de bli att åka och hitta på något själva hos någon oseriös.

De flesta tatuerare jag känner till gör inte på minderåriga OM det inte är som för min bror och förälderns är med.
 
Senast ändrad:
Nej. Tycker att det kan vänta tills de blir myndiga.

Tror också på att om man säger nej så kommer de flesta vänta med att göra det också. Precis på samma sätt som många ungdomar faktiskt väntar med alkohol om man (som vuxen) konsekvent säger nej.

Mamma släppte dock lite på just piercing. Det finns en viss korrelation mellan lägre risk för allergi (mot den där metallen som jag precis tappat namnet på) om man haft tandställning. Så mamma ok öron (och i brorsans fall ögonbrynet) efter vi haft tandställning.
 
Man utvecklas en hel del mellan 15 och 18 års åldern faktiskt, så att bara vänta de åren gör att man hinner tänka igenom olika saker och ändra beslut och besluta sig om annat.
Ja såklart men man ut vecklas ju från tillexempel 18 till 20 också. Men det låter på endel som att ifall man gör en tatuering när man är 15-17 så kommer man välja nån dålig och att man kommer ändra sig. Men att ifall man är 18 så heltplötsligt är det mycket mindre risk. Och det tror jag inte.
 
Ja såklart men man ut vecklas ju från tillexempel 18 till 20 också. Men det låter på endel som att ifall man gör en tatuering när man är 15-17 så kommer man välja nån dålig och att man kommer ändra sig. Men att ifall man är 18 så heltplötsligt är det mycket mindre risk. Och det tror jag inte.

Så är det ju såklart. Men är man 18 år så har man ju full bestämmanderätt över sig själv och får fatta vilka dåliga beslut man vill. Innan dess har ju föräldrarna ansvar. Jag som förälder känner att så länge jag har ansvaret så fattar jag de belsut angående mitt barn som jag tycker är lämplig. När barnet sen är vuxen och myndig så är det inte mitt ansvar utan barnet ansvar.
 
Så är det ju såklart. Men är man 18 år så har man ju full bestämmanderätt över sig själv och får fatta vilka dåliga beslut man vill. Innan dess har ju föräldrarna ansvar. Jag som förälder känner att så länge jag har ansvaret så fattar jag de belsut angående mitt barn som jag tycker är lämplig. När barnet sen är vuxen och myndig så är det inte mitt ansvar utan barnet ansvar.
Ja och det såklart är väl vad föräldrarna tycker men jag tycker bara det är över drivet av vissa att det låter som det är världens sämsta sak att skaffa en tatuering innan man är 18. Och egentligen så tycker jag att inte föräldern borde få bestämma om sitt barns kropp liksom. Iallafall inte ifall det bara är en liten tatuering så är ju ingen jätte sak.
 
Ja och det såklart är väl vad föräldrarna tycker men jag tycker bara det är över drivet av vissa att det låter som det är världens sämsta sak att skaffa en tatuering innan man är 18. Och egentligen så tycker jag att inte föräldern borde få bestämma om sitt barns kropp liksom. Iallafall inte ifall det bara är en liten tatuering så är ju ingen jätte sak.

Fast nu är det ju inte bara föräldrar som tycker det. Även branschorganisationen Sveriges Professionella Tatuerare tycker likadant.
 
Varför är hål i öronen rimligt på barnen i lågstadieåldern men inte yngre? Varför är hål i öronen rimligt men inte övrig piercing?
Jag kan nog ändå tycka att det är en sak om man som barn i skolåldern vill ta hål i öronen och får det. Det är inte alls så farligt som en piercing tycker inte jag. På riktigt små barn som inte kan välja själva är det däremot inte okej.
 
Fast nu är det ju inte bara föräldrar som tycker det. Även branschorganisationen Sveriges Professionella Tatuerare tycker likadant.
Ja men som nån skrev så tyckte endel tatuerare att det är okej från 15 ifall föräldrarna är med?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 185
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 935
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 972
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 070
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp