Tatueringar på minderåriga

Ja men som nån skrev så tyckte endel tatuerare att det är okej från 15 ifall föräldrarna är med?

Ja, i så fall är de antingen inte med i Branschorganisationen Sveriges Professionella Tatuerare eller så är de medlemmar med bryter mot reglerna och kan bli uteslutna. Oavsett så måste båda vårdnadshavare godkänna det (enligt svensk lag) och tatueraren i det här fallet verkar inte ha kontrollerat att båda vårnadshavarna godkänt det.

Se den här länken:

https://lawline.se/answers/kravs-ba...ycke-for-att-en-minderarig-ska-fa-tatuera-sig
 
Seriösa tatuerare gör inte det. Alla är tyvärr inte seriösa.
Nej okej. Men jag tycker iallafall ändå inte att en liten tatuering är nån stor grej eller att det skulle vara så dåligt innan man är 18. Utan jag tycker inte det är så stor skillnad mot en piercing eller nåt sånt ändå.
 
Jag har en nära vän som i dagarna fyllde 40. Hon tog den stora dagen ära med sin 15 åriga dotter till en tatuerare och där gjorde dom varsin tatuering. Ett hjärta i slutet av handleden.

Här tycker jag inte åldern är det som är problemet, utan att man tar med sig sin dotter, sin egen dag till ära och gör samma tatuering på bägge. Det blir liksom en "gåva" till mamma på mammas dag.

Var det på dotterns initiativ? Om inte, skulle dottern kunna säga nej, utan att känna att hon förvägrade sin mamma en födelsedagsgåva?

Även om det var hennes ide, skulle hon kunna säga att hon har ångrat sig, när det blev hennes tur?


Väldigt oetiskt tycker jag och inte alls samma sak som om dottern ville ha en tatuering, till sig själv.
Dt är mer än dumt, tycker det känns väldigt konstigt att inte inse att barnet är i beroendeposition.
 
Fast nu är det ju inte bara föräldrar som tycker det. Även branschorganisationen Sveriges Professionella Tatuerare tycker likadant.
Jag kan tycka att det är bra att branschen har regler. Den som tatuerade mig innan jag var 18 (med förälder med) tycker jag ändå är en seriös tatuerare men det var ju längesen, kanske såg det annorlunda ut då.

Men alla vuxna/föräldrar tycker som sagt inte det är en stor grej (trots att de är mogna vuxna 😏).
Jag ville göra dreads när jag var 17, mamma gillade inte det och erbjöd mig att istället få göra en tatuering.
 
Vården efteråt är ju också något att tänka på. Nu är jag kanske fördomsfull men jag kan tänka mig att vissa tonåringar inte tar det så seriöst, då kanske de står där med en ganska ful tatuering senare.
 
Får jag och sambon barn, skulle barnet få vänta. De kan dessutom få titta på sambons extremt fula tatueringar gjorda hos någon kompis som hade en maskin. Ingen var nykter, men alla tyckte det var en bra idé. Jag är allergisk "mot allt" och har väldigt känslig hud och vågar därför inte tatuera mig. Det var nära ett par gånger och jag började skissa upp motiv, men fegade ur pga rädsla för allergi.
Jag fick ta hål i örsnibbarna i skolåldern. Nu har jag tre hål i ena örat och ett i det andra. De extra hålen tror jag tillkom på högstadiet och i gymnasiet. Det var absolut gränsfall för vad mina föräldrar tyckte var ok. De har själv inga piercingar eller tatueringar och skulle aldrig få för sig att skaffa det heller. Jag är glad för att de inte lät mig göra flera piercingar. Mina räcker definitivt 😁
 
Ett annat sätt att se på denna motsättning är då att höja åldern för att få pierca sig till 18 också.
Ja det skulle iallafall vara bättre att det är lika för alla såna saker tycker jag. Så tillexempel att man inte får skaffa nån tatuering eller piercing ALLS så inte hål i öronen heller innan man är 18 eller så borde allt vara okej från tillexempel 15.
Men även ifall allt skulle vara från 18 så är det ändå lite överdrivet tycker jag. För liksom en liten tatuering på verkar ju inte så mycket men man får göra andra saker som på verkar livet MYCKET mera innan man är 18. Så då tycker jag att tatuering också borde vara okej isåfall egentligen.
 
Hej alla!

Har lite funderingar kring detta med tatueringar...
Jag har en nära vän som i dagarna fyllde 40. Hon tog den stora dagen ära med sin 15 åriga dotter till en tatuerare och där gjorde dom varsin tatuering. Ett hjärta i slutet av handleden.

När hon berättar detta så frågar hon om jag tycker detta var dumt gjort av henne.

Jag blev faktiskt lite stum av detta. För jag undrar varför man gör så? Tar med en 15 åring och tatuerar sig.? Hon blev lite irriterad över min reaktion men jag tänker inte ljuga om hon ber om min åsikt... Hon tycker jag är gammalmodig och tråkig.

Hur tänker ni kring sånthär? Är det bara jag som tycker det inte finns nån anledning att låta en 15 åring tatuera sig?
bara läst ts. Jag skulle ju inte låta en 15 åring tatuera sig, pga risk för ånger, ändrad smak osv och diverse principer eller ngt (eller kanske kanske vid 15 jag fick lov av mamma att ta hål när jag var 16, men väntade tills jag var 18). Jag skulle inte heller själv tatuera mig (jag har såklart tänkt på det men kommit fram till att det finns inget jag skulle vilja ha, ingen symbolik som skulle passa mig livet ut.)

Men jag tycker att i det sammanhanget är det ju en annan sak. Det är en mor dotter grej och hur ångrad utformningen än skulle kunna bli är den fortfarande alltid ett minne av det tillfället, det är osannolikt att det skulle kännas fel med tiden. Den mamman tyckte ju att tatueringar tillhör kulturen i hennes familj. Så jag kan inte se hur det skulle kunna vara fel i det sammanhanget så som du ser det. Det var ju inte heller "låta" någon göra, utan en gemensam idé.
 
bara läst ts. Jag skulle ju inte låta en 15 åring tatuera sig, pga risk för ånger, ändrad smak osv och diverse principer eller ngt (eller kanske kanske vid 15 jag fick lov av mamma att ta hål när jag var 16, men väntade tills jag var 18). Jag skulle inte heller själv tatuera mig (jag har såklart tänkt på det men kommit fram till att det finns inget jag skulle vilja ha, ingen symbolik som skulle passa mig livet ut.)

Men jag tycker att i det sammanhanget är det ju en annan sak. Det är en mor dotter grej och hur ångrad utformningen än skulle kunna bli är den fortfarande alltid ett minne av det tillfället, det är osannolikt att det skulle kännas fel med tiden. Den mamman tyckte ju att tatueringar tillhör kulturen i hennes familj. Så jag kan inte se hur det skulle kunna vara fel i det sammanhanget så som du ser det. Det var ju inte heller "låta" någon göra, utan en gemensam idé.

Jag tycker att det är tvärtom, om mamman inte har omdöme att inse att hon sätter sin dotter i en position där det är svårt att tacka nej. Om det är en sån bra mamma-dotter grej så skulle man kunna lika gärna väntat några år, tills dottern är helt självständig. Det är man inte när man är 15 och bor med sina föräldrar.

När man är barn i en familj så blir den här sortens saker inte en "gemensam" ide. Framför allt inte på förälderns födelsedag.

Riktigt dåligt omdöme av mamman tycker jag.
 
Kan nog tycka att det finns en anledning av myndighetsgräns, rent fysiskt så är en 15-åring inte färdigväxt(oftast) och huden utvecklas därefter.

Sen köper jag verkligen inte argumentet att man gör smartare och mer genomtänkta val efter man blivit myndig, har bekanta som tatuerat in de mest idiotiska grejer på de mest idiotiska ställen, ex. en ohyggligt ful krokodil i ansiktet och en sned och vind Svampbob Fyrkant över hela ryggen. Dessa två var över 25, ska tilläggas.

Hål i öronen är jag lite ambivalent inställd till, å ena sidan tycker jag inte barn ska ha hål i öronen p.g.a allergier och andra problem som kan uppstå då små ungar inte alls är hygieniska. Å andra sidan är det problemet mer lättlöst än en tatuering, man plockar helt enkelt ut örhängena och låter hålen växa igen.

Men att pierca öronen på ett litet barn tycker jag är helt uppåt väggarna, de har ingen uppfattning alls om varför de ska ha hål i öronen utan där är det föräldrarna som tycker det är fint. Barn är inga små dockor, liksom.
Det är ju som vanligt statistik. Bara för att fler 14-16 åringar tar dåliga beslut än 20+ åringar betyder ju naturligtvis inte det att alla 20+ åringar tar bra beslut. Men någon gång måste ju folk bli myndiga och varför inte just där det stora flertalet kan hantera det?

Om det var vanligt att 20+ personer tatuerade krokodiler i ansiktet skulle vi antagligen se fler.
 
Jag tycker att det är tvärtom, om mamman inte har omdöme att inse att hon sätter sin dotter i en position där det är svårt att tacka nej. Om det är en sån bra mamma-dotter grej så skulle man kunna lika gärna väntat några år, tills dottern är helt självständig. Det är man inte när man är 15 och bor med sina föräldrar.

När man är barn i en familj så blir den här sortens saker inte en "gemensam" ide. Framför allt inte på förälderns födelsedag.

Riktigt dåligt omdöme av mamman tycker jag.
Det vet vi ju inte, men det låter inte osannolikt att dottern inte blev pressad, inte heller osannolikt att hon sagt att hon velat ha en tidigare. Men som sagt vi vet inte. Dessutom är det antagligen lätt att dölja med ett armband.

Men min kommentar var självklart baserad på förutsättningen att båda nu var glada och nöjda och inte den ena var pressad eller tvingad naturligtvis.
 
Varför är hål i öronen rimligt på barnen i lågstadieåldern men inte yngre? Varför är hål i öronen rimligt men inte övrig piercing?
Det vet du ju egentligen, det är för att det ena är konventionellt och inte det andra.

Sedan kan vi såklart sträva mot att göra hål i öronen okonventionellt också.

(Med det sagt har jag skrivit ovan att jag inte fick som tweenie och inte heller tog håll innan jag var 18 (och inte skulle låta mitt barn), men även jag tycker det är en stor skillnad mellan att ta hål på ett spädbarn och på en 15 åring som vill ha hål i öronen, och skillnad mellan att ha örhängen på konventionella stället och på andra. Sedan i ärlighetens namn, är de inte töjda syns de egentligen knappt 10 år senare om de inte använts. Det är mest den eventuella allergin som är kvar och hur det såg ut när de satt där.)
 
Nej okej. Men jag tycker iallafall ändå inte att en liten tatuering är nån stor grej eller att det skulle vara så dåligt innan man är 18. Utan jag tycker inte det är så stor skillnad mot en piercing eller nåt sånt ändå.

Motivet försvinner inte om man väntar tills man är myndig :)

//första tatueringen vid ca 18 år och 1 dag.

Sen dröjde det 20 år drygt till nästa.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 184
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 935
Senast: Habina
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 968
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
5 070
Senast: Cilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp