Störiga saker vi stör oss på - del 9

Och var medvetet en trafikfara! Idiotoskt enligt mig
What can I say, jag ser hellre att du tycker att jag är en trafikfara än att jag och mina passagerare dör om jag måste tvärnita.

Hade du legat framför mig i det läget hade jag ringt polisen och rapporterat farlig körning. Det är vansinne att hålla på så. Plus att det är heller inte lagligt, det är inte bara förbjudet att köra för fort utan även att hindra trafiken vilket du gjorde.

Tänk också på att även om idioten direkt bakom dig beter sig korkat så finns det bilar bakom denne också... ska de riskera att hamna i en olycka för att du vill vara trafikpolis?
Och då hade jag förklarat för polisen att jag anpassat farten efter bakomvarandes avstånd (nåja, då skulle jag behöva krypköra, men du fattar). Jag har som sagt signalerat flertalet gånger vilket bara gjorde att idioten minskade avståndet ytterligare. Jag körde enligt hastighetsgränsen innan jag fick idioten i röven och hade glatt fortsatt så om han hållit eller ökat avståndet. Vad jag lärt mig ska farten ner om man får en rövslickare just för att minska risken för olycka och jag gjorde just så.

För övrigt har jag backspeglar. Jag är fullt kapabel att se om det finns bilar bakom den eller inte. Trafikpolis? För att jag inte vill dö? Kom igen :meh:

What can I say, jag ser hellre att du tycker att jag är en trafikfara än att jag och mina passagerare dör om jag måste tvärnita.

Och då hade jag förklarat för polisen att jag anpassat farten efter bakomvarandes avstånd (nåja, då skulle jag behöva krypköra, men du fattar). Jag har som sagt signalerat flertalet gånger vilket bara gjorde att idioten minskade avståndet ytterligare. Jag körde enligt hastighetsgränsen innan jag fick idioten i röven och hade glatt fortsatt så om han hållit eller ökat avståndet. Vad jag lärt mig ska farten ner om man får en rövslickare just för att minska risken för olycka och jag gjorde just så.

För övrigt har jag backspeglar. Jag är fullt kapabel att se om det finns bilar bakom den eller inte. Trafikpolis? För att jag inte vill dö? Kom igen :meh:

Tyvärr, men jag kommer aldrig att hålla med om att du gjorde rätt. Sitter du och har den koll som behövs för sådan körning bakåt så är du farlig eftersom du inte har tillräcklig uppmärksamhet framåt. Och ja, du hade åkt dit på det om du blivit stoppad. Två fel gör inte ett rätt.

Det du bör göra i ett sådant läge är att hålla farten och köra in på en ficka/väg på höger sida så snart det går för att släppa förbi puckot.

Tyvärr, men jag kommer aldrig att hålla med om att du gjorde rätt. Sitter du och har den koll som behövs för sådan körning bakåt så är du farlig eftersom du inte har tillräcklig uppmärksamhet framåt. Och ja, du hade åkt dit på det om du blivit stoppad. Två fel gör inte ett rätt.

Det du bör göra i ett sådant läge är att hålla farten och köra in på en ficka/väg på höger sida så snart det går för att släppa förbi puckot.
Det behöver du inte göra heller.
Jag kollade mer än vanligt i backspegeln ja, av den enkla orsak att puckot låg så pass nära att jag kände mig osäker. Att jag sänkte farten så pass var rent försvar från honom för att jag inte vill dö, svårare än så är det faktiskt inte. Hade jag blivit stoppad så ptja, då är det väl så. Hellre stoppad än död. Och som sagt, vad jag fått lära mig ska man sänka farten när bakomvarande ligger för nära för att minska risken för olycka. 40 km/h är såklart i normala fall att ta i dock men här snackar vi bokstavligt talat några centimeters avstånd i rejält hög fart.

Ja det hade såklart varit bättre, det var inget jag tänkte på i situationen precis som att jag inte tänkte på att jag mycket väl kunnat ringa polisen om honom. Jag ville bara ha bort fanskapet från min dragkrok, that's it. Han körde om när vägen blev tvåfilig och drog sen iväg en bra bit över hastighetsgränsen. Hann ikapp vid första bästa rödljus, han måste ha sparat jättemycket tid :meh:

Jag kollade mer än vanligt i backspegeln ja, av den enkla orsak att puckot låg så pass nära att jag kände mig osäker. Att jag sänkte farten så pass var rent försvar från honom för att jag inte vill dö, svårare än så är det faktiskt inte. Hade jag blivit stoppad så ptja, då är det väl så. Hellre stoppad än död. Och som sagt, vad jag fått lära mig ska man sänka farten när bakomvarande ligger för nära för att minska risken för olycka. 40 km/h är såklart i normala fall att ta i dock men här snackar vi bokstavligt talat några centimeters avstånd i rejält hög fart.

Ja det hade såklart varit bättre, det var inget jag tänkte på i situationen precis som att jag inte tänkte på att jag mycket väl kunnat ringa polisen om honom. Jag ville bara ha bort fanskapet från min dragkrok, that's it. Han körde om när vägen blev tvåfilig och drog sen iväg en bra bit över hastighetsgränsen. Hann ikapp vid första bästa rödljus, han måste ha sparat jättemycket tid :meh:

Och det bevisar att du körde över din förmåga. Jag är ledsen om jag är hård men ditt agerande var inte ett dugg säkrare än hans.

Jag stör mig på att jag sa ja till några jönsar som frågade om det var ok att ta ett dopp från min brygga - när det visar sig att de sen häckar på bryggan i en halvtimme. Jag badar INTE från min privata brygga med främmande folk där. Tillslut lackade jag ur och stack därifrån utan att ha badat. Jag svor hela vägen till huset.

OnT så stör jag mig på att jag inte lyckas luska ut hur man vet vad man ska ha för torkarblad. Och på att det säkert är skitenkelt egentligen :cautious:
Och på värmen som gör mig för seg för att uträtta de femtielva ärenden jag tänkt uträtta idag.

OnT så stör jag mig på att jag inte lyckas luska ut hur man vet vad man ska ha för torkarblad. Och på att det säkert är skitenkelt egentligen :cautious:
Och på värmen som gör mig för seg för att uträtta de femtielva ärenden jag tänkt uträtta idag.

Biltema har en dator vid torkarbladen som man knappar in regnumret på och så får man veta vilken det ska vara. Funkar dock dåligt till bakrutetorkaren om det är en liten specialvariant.

Biltema har en dator vid torkarbladen som man knappar in regnumret på och så får man veta vilken det ska vara. Funkar dock dåligt till bakrutetorkaren om det är en liten specialvariant.
Great minds think alike! ;) Har sökt på Biltema förr men de har bara haft till förarsidan. Provade igen nyss och nu poppar det minsann upp mer! Bara bak som saknas men den kan jag köpa på Mekonomen eller nåt :)

Great minds think alike! ;) Har sökt på Biltema förr men de har bara haft till förarsidan. Provade igen nyss och nu poppar det minsann upp mer! Bara bak som saknas men den kan jag köpa på Mekonomen eller nåt :)

Ja, bakrutan verkar vara knepig. Det funkade till Saaben (9-3) men inte nuvarande Volvon (V40 första generationen).

Störigt att bara @vissa bukefalister får en egen.

B255505D-4F38-49D4-94F0-CEEF6D7C0866.webp

Dumjävlar som inte kan hålla avstånd, extra störande när de har barn i bilen. Dumjävlar som när jag signalerar lite fint med bromsljusen om och om igen bara kryper närmare upp i arslet varje gång. Vi snackar avstånd i kategorin centimetrar på 100-väg liksom.
KAN hända att jag blev lite långsam. En sisådär 40 km/h under gränsen eller så... :angel:
Du gjorde fel som provocerade, det du skulle gjort i den situationen är att ha längre avstånd till bilen framför, släppt förbi bilen vid första bästa omkörningssträcka, sen fortsatt din körning i lugn och ro.
Det är farligt att provocera i trafiken, inte bara enligt trafikregler osv. Gjort det en gång (gör aldrig om det), slog totalt slint i huvudet på den andre bilisten som skulle försöka preja mig av vägen. Bättre att låtsas som ingenting, så länge det inte är blåljus bakom, då är det en annan femma.

:banghead::banghead::banghead:
Just nu stör jag mig på detta.

Vadå hellre än att dö? Hur kan du dö för att en bil ligger nära bakom? För att det ska hända måste du ju vara tvungen att tvärnita, för att undvika det scenariot är det därför man lämnar god marginal till bilen framför. Svårare än så är det inte. Har dagligen bilar som ligger upp i röven på mitt fordon när jag jobbar, orka lägga energi på det, bättre att lägga energin på att komma fram säkert.

Ibland får man köra för andra i trafiken också, vet inte hur många gånger jag räddat andra trafikanter från olyckor, men hellre det än att hamna i en olycka själv. I trafiken kan man inte vara egoist, i trafiken ska man visa hänsyn till varandra.

Är det någon speciell säsongsbunden bbq-smak du menar?
För här i finland finns iaf estrellas bbq året om.
Nä bara vanliga bbq. Finns i stort sett bara under sommaren. Bor förvisso i en mindre håla så det kanske är därför? Men jag kan inte påminna mig om att jag har sett dom i stan heller.

Liknande trådar

Tjatter Stör mig på att jag måste köpa nya vinterdäck. Dyrt!
94 95 96
Svar
1 912
· Visningar
88 086
Senast: Bexzor
·
  • Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
99 683
Senast: Mineur
·
Fordon De extremt skarpa, vita LED-ljusen som alla nyare bilar verkar vara utrustade med. Jag blir nästintill bländad av dem, även om det bara...
2
Svar
27
· Visningar
695
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
25 272
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar