ser inte vad du försöker få fram ? Skulle facket gått in och sagt annorlunda ? Nej just det, de fanns inte då.
Skulle de få pension från staten ? Nej just det det fanns inte för alla då...
Är det bättre idag med dessa saker, absolut, hidrar det folk från att vilja gå hemma som hemmafru ? NEJ ...
Vad ska vi göra åt saken ? INGENTING. Idag råder som tur är det FRIA VALET ! Vill man gå hemma som hemmafru så gör man det. Hur det komemr se ut sen är just det... Ett SENARE problem. Att pensionärer idag inte kan leva på sina pensioner är knappast en nyhet för unga om de tittar på någon nyhetssändning. Så misstror att det handlar om att de inte vet vad som kan hända. Ändå sitter en väldigt stor del av er här och skriker "men tänk på alla som slet för att ni skulle få välja" och när de väljer få höra "ni väljer fel" ... Ursäkta men komiken är total...
Visst finns "det fria valet". Du har all rätt i världen att välja att inte jobba och då får du ju hoppas på att någon annan, till exempel din make, använder SITT fria val till att välja att försörja dig. Annars får du det lite knapert. Inte bara i ett avlägset "sen" utan nu genast. Om du inte har en förmögenhet att falla tillbaka på förstås, men det är knappast det vi pratar om här.
Att det fria valet existerar behöver ju dock inte betyda att vi måste förhålla oss fullständigt neutrala till vad folk väljer. Varken som individer eller som samhälle. Som individ tycker jag att det är dumt om tradwife-idealet sprider sig bland tjejer i 20-årsåldern, eftersom jag inte vill att min dotter ska bygga sitt liv på att bli försörjd av någon annan. Jag vill att hon ska kunna stå på egna ben och gärna ha lite "dra-åt-helvete-pengar" på banken! Och vårt samhälle och samhällskontrakt tycker jag det är väldigt lämpligt att vi bygger upp kring antagandet att alla vuxna individer ska klara att försörja sig själva (och de barn de har försörjningsplikt för).