Störiga saker vi stör oss på, del 37.

Min arbetsgivare vägrar sjukanmäla mig dag 14 trots läkarintyg och sjukskrivning :arghh: Jag orkar inte ens bråka om utebliven lön för dagar jag arbetat eller sjuklön för den delen, jag vill bara bli sjukanmäld. Det innebär väl inga kostnader för ag att sjukanmäla mig till FK så jag kan ansöka om sjukpenning?
Det har jag suttit med när dom gjort det tar typ 5 minuter.

Min arbetsgivare vägrar sjukanmäla mig dag 14 trots läkarintyg och sjukskrivning :arghh: Jag orkar inte ens bråka om utebliven lön för dagar jag arbetat eller sjuklön för den delen, jag vill bara bli sjukanmäld. Det innebär väl inga kostnader för ag att sjukanmäla mig till FK så jag kan ansöka om sjukpenning?
Aktivt vägrar eller bara låter bli?

Aktiv vägran är väl en fråga för facket??

Ja jo, men att man har två års uppsägningstid är absurt.

Jag har ett års total uppsägningstid (varav halva tiden är arbetsbefriad med bibehållen lön) och jag är bara tjänsteman på statlig myndighet... I gengäld är ju lönerna i offentlig sektor inte i närheten av vad de hade varit för motsvarande tjänst i privat sektor.

Det en GD har är inte uppsägningstid, utan en tidsbegränsad anställning och sådana kan i regel inte sägas upp i förtid. Finns en rätt ny SOU på ämnet (2022:8, Rätt och rimligt för statligt anställda) där frågan har ett helt eget kapitel och man motiverar varför anställningsformen ser ut som den gör. (Jag tror även att de har ett stycke om chefsförordnande och lönetillägg, men kommer inte ihåg om det är i relation till tillsvidareanställda med chefsförordnande eller även tidsbegränsade uppdrag.)

Behöver åka ett kort ärende. Bilen kräver avisning först. Irriterande
20241210_103825.webp

Jag har ett års total uppsägningstid (varav halva tiden är arbetsbefriad med bibehållen lön) och jag är bara tjänsteman på statlig myndighet... I gengäld är ju lönerna i offentlig sektor inte i närheten av vad de hade varit för motsvarande tjänst i privat sektor.

Det en GD har är inte uppsägningstid, utan en tidsbegränsad anställning och sådana kan i regel inte sägas upp i förtid. Finns en rätt ny SOU på ämnet (2022:8, Rätt och rimligt för statligt anställda) där frågan har ett helt eget kapitel och man motiverar varför anställningsformen ser ut som den gör. (Jag tror även att de har ett stycke om chefsförordnande och lönetillägg, men kommer inte ihåg om det är i relation till tillsvidareanställda med chefsförordnande eller även tidsbegränsade uppdrag.)
Jag förstår ju allt det där, men jag tycker fortfarande att det är orimligt mycket pengar när andra knappt har mat på bordet.

Så jävla less på att höginkomsttagare alltid skyddas av dessa förbannade fallskärmar! 🤮🤮

Fast... har du någon aning om pressen det innebär att vara chef på den nivån? Dessutom är du aldrig riktigt ledig, händer det något så måste du vara tillgänglig (i synnerhet om du jobbar inom den privata sektorn men även till viss del inom det offentliga).

Dvs ska vi få kvalificerade människor att ta det här jobben måste det finnas kompensation för de uppoffringar de faktiskt gör.

Sedan instämmer jag med @Sassy ovan också.

Fast... har du någon aning om pressen det innebär att vara chef på den nivån? Dessutom är du aldrig riktigt ledig, händer det något så måste du vara tillgänglig (i synnerhet om du jobbar inom den privata sektorn men även till viss del inom det offentliga).

Dvs ska vi få kvalificerade människor att ta det här jobben måste det finnas kompensation för de uppoffringar de faktiskt gör.

Sedan instämmer jag med @Sassy ovan också.

Dessutom är det inte så att höginkomsttagare* skyddas i någon generell mening, det handlar om väldigt specifika tjänster där den här typen av tidsbegränsade anställningar är relevanta och rimliga.

*Mycket svårt begrepp, vänsterpartiet verkar luta åt att allt över 43000 kronor per månad i lön är höginkomsttagare vilket är strax över medellön. Andra hänvisar ibland till brytpunkten för statlig skatt som ligger lite högre på 49875 kr per månad.

Sen kan man ifrågasätta lönespridningen mellan lägstalöner och de allra högsta (särskilt inom staten) - hur stor faktor är rimlig, önskvärd och acceptabel?

Den har ökat en del (percentil 90 / percentil 10 som är ett vanligt mått på det):
1733824863218.webp

Mitt Instabox paket.
Hade först glömt bort att jag beställt. Går in o kollar så skulle det komma fram i fredags kring lunch. Redan då försenat tydligen..
Får meddelande att det är försenat så skulle komma på em/kväll. 20.50 får sms att affären hade stängt så dom kunde inte lämna in. (Stänger kl. 21).
Ny tid på lördag. Inget paket kommer. Ny tid på måndag. Ny är det försenat igen och beräknas komma fram imorgon tisdag.

Her det nytt försök. Annars funderar jag på om det är värt att byta skåp till storstan istället för mitt lilla Ica...🤔
Stör mig förmycket på att det aldrig kommer och nu står det inte ens en ny tid när jag är in och kollar. Så bytte skåp. Orkade inte vänta. Preliminär ankomst imorgon. Får se hur det går.

Ska komma ihåg o hämta det direkt så kan jag ha chans o vinna presentkort på 3000 kr också som plåster på såren. 😋

Jag är med i en stegutmaning. Tänkte kompensera gårdagens för få steg med att gå extra idag.
Inför min PW kollar jag klockans batteri, 42 procent. Går halvvägs och klockan säger då att batteriet är slut :banghead:
Nåja, tur i oturen att jag på black friday beställde en ny klocka :D

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
99 427
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
104 374
Senast: pepp
·
Fordon De extremt skarpa, vita LED-ljusen som alla nyare bilar verkar vara utrustade med. Jag blir nästintill bländad av dem, även om det bara...
2
Svar
27
· Visningar
600
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
122 816
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar