Störiga saker vi stör oss på, del 37.

Alltså det är väl ingen störning egentligen, mer en snopning... när det beskrivs en potentiellt väldigt god maträtt på jobbrestaurangens meny, man köper den, och det visar sig vara en uttalat smaksnäll bambaversion av det beskrivna. :meh:

När man ska hantera saker i frånvarosystemet går det inte att markera/bocka i flera och godkänna utan man måste öppna var och en post, klicka i en ruta och godkänna. Inte super-betungande men det är störigt att behöva gå in på varenda eeeen istället för att bara bocka i allt som ska godkännas, och godkänna.

Har länge trott att jag pga min egen sociala inkompetens har ett oändligt stort tålamod med andras sociala inkompetens, men det har visat sig inte stämma.

Efter att ha varit sjuk i ungefär en vecka med stundtals rätt så hög feber kommenterade jag till en vän att trots att det varit fysiskt tufft har det ändå varit lite skönt på det viset att det känts som om jag faktiskt fått vila för första gången på flera år. För mig är det här en betraktelse som mest förmedlar att jag antagligen har varit betydligt mer stressad de senaste åren än vad jag tidigare har insett, när att vara rejält sjuk känns som om det för något lite positivt med sig, men min väns kommentar på detta var enbart "vad skönt att du känner att du fått vila".

Och det är inte första gången samma person aktivt undviker själva poängen i samtalet. Minns att jag störde mig på en annan kommentar jag fick efter att jag dragit en parallell mellan en bok jag läste och en situation jag hade varit med om, och det enda som bemöttes var det jag sa om boken och inget annat. Det är lite som att bli delvis ignorerad. Och som mönster har det blivit ganska förutsägbart, har insett att finns det en bekväm vinkling av något jag precis sagt så kommer hen välja den tolkningen före att bry sig om själva andemeningen. 9 gånger av 10. Jag har tröttnat på detta.

Mitt Instabox paket.
Hade först glömt bort att jag beställt. Går in o kollar så skulle det komma fram i fredags kring lunch. Redan då försenat tydligen..
Får meddelande att det är försenat så skulle komma på em/kväll. 20.50 får sms att affären hade stängt så dom kunde inte lämna in. (Stänger kl. 21).
Ny tid på lördag. Inget paket kommer. Ny tid på måndag. Ny är det försenat igen och beräknas komma fram imorgon tisdag.

Her det nytt försök. Annars funderar jag på om det är värt att byta skåp till storstan istället för mitt lilla Ica...🤔

Jag skickade ett mejl i torsdags efter en lite mindre kul upplevelse men jag trodde att jag lyckades förmedla att trots lite kritik var det ett svar på en fråga som efterfrågades. Nope det hade sönderstressade Elly inte lyckats med :crazy: Jättefint svar och i det även att jag var välkommen att ringa om det var något. Nej, jag vill inte ringa jag vill bara ha svar på en superenkel fråga där den som fick mejlet vidarebefordrat nog är väldigt överkvalificerad för?! Så mejlar jag igen med en enkel fråga eller? Avskyr sånt här. Denna upplevelse stressar mig enormt och jag vill bara ha en lösning... Det skulle vara något positivt men gick rakt åt pipsvängen.

Fortsätter störa ihjäl mig på mina grannars ”källsortering”.. :banghead:

FIjrrTM.jpeg

Detta ska föreställa pappersförpackningar. 🙃

Har länge trott att jag pga min egen sociala inkompetens har ett oändligt stort tålamod med andras sociala inkompetens, men det har visat sig inte stämma.

Efter att ha varit sjuk i ungefär en vecka med stundtals rätt så hög feber kommenterade jag till en vän att trots att det varit fysiskt tufft har det ändå varit lite skönt på det viset att det känts som om jag faktiskt fått vila för första gången på flera år. För mig är det här en betraktelse som mest förmedlar att jag antagligen har varit betydligt mer stressad de senaste åren än vad jag tidigare har insett, när att vara rejält sjuk känns som om det för något lite positivt med sig, men min väns kommentar på detta var enbart "vad skönt att du känner att du fått vila".

Och det är inte första gången samma person aktivt undviker själva poängen i samtalet. Minns att jag störde mig på en annan kommentar jag fick efter att jag dragit en parallell mellan en bok jag läste och en situation jag hade varit med om, och det enda som bemöttes var det jag sa om boken och inget annat. Det är lite som att bli delvis ignorerad. Och som mönster har det blivit ganska förutsägbart, har insett att finns det en bekväm vinkling av något jag precis sagt så kommer hen välja den tolkningen före att bry sig om själva andemeningen. 9 gånger av 10. Jag har tröttnat på detta.
Så olika det är, jag har rätt mycket kontakt med en person som jag ofta tänkt att ändå är rätt osmidig socialt. Men att det är som det är och jag får försöka vara smidigare själv, trots att det är tröttsamt.

Där är svaren i nivå "oj då", en tumme upp eller prat om vädret, om jag nämner att jag är trött eller har läst något tankeväckande. Så jag hade blivit glad för en kommentar som ändå på något vis kopplar till det jag sade.
Ja, det är tungt som fan att hålla igång en konversation med den här människan.

Vissa dagar undrar jag vad som skulle hända om jag föll ner död knall och fall.

Jag antar att världen skulle stanna, eftersom det tydligen är meningen att jag ska ordna och sköta precis allt. Hur är det möjligt att det alltid blir så? Av någon anledning är det nu så att då min chef nu jobbar deltid, så är det mitt i allt jag som sköter ruljansen. Och så är hon inte ens på plats mer än kanske hälften av arbestiden pga sjuka barn och en miljon andra orsaker.

Nu är hon världens trevligaste människa, så jag jobbar jättegärna med henne, men det börjar bli rätt tröttsamt att sköta hennes jobb också.

Plus att de ringer från skolan om något jag måste reda upp, och så har vårdcentralen klantat till det så jag måste reda upp det felaktiga receptet, och så ska jag tydligen sköta djur över jul också, eftersom ingen annan kan, osv osv.

Visst, man borde ju säga nej, men jag kan ju inte säga till kunderna att chefen ordnar beställningen när hon kommer på torsdag, då kunden behöver varan på onsdag... Och ingen annan fixar ju mitt recept eller ordnar med skolan :crazy:

Lantmäteriet vd får sparken men får behålla sin lön på 134000:- i månaden i TVÅ ÅR 🤬🤬🤬

Att en GD behåller sin anställningstrygghet under den tiden man har avtal för är rimligt och helt i linje med hur lagstiftningen ser ut för tidsbegränsade tjänster. Det som är mer provocerande är att både politiker och de allra högst uppsatta myndighetscheferna ofta kan få något annat behagligt och välbetalt uppdrag sen. :down: Lönen hade man eventuellt kunnat lösa med att det finns en grundlön och ett "chefstillägg" som bara gäller så länge hen är i den chefsrollen, men jag vet inte exakt vad det skulle medföra i övrigt.

Anledningen till att jag inte tycker att en GD ska kunna sparkas på dagen är att risken är stor att man som myndighetschef blir väldigt försiktig med hur man agerar för att inte trampa regeringen på tårna. En GD ska kunna känna sig fri att fatta beslut utifrån vad som är bäst och inte anpassa sig allt för mycket till vad de tror kan hända med jobbet om det blir godtyckligt att bli av med det tex efter ett regeringsskifte där den rådande politiska majoriteten tycker att myndigheten är "besvärlig". Tänk om tex Naturvårdsverkets GD skulle tystna pga den regering vi har nu?

Att en GD behåller sin anställningstrygghet under den tiden man har avtal för är rimligt och helt i linje med hur lagstiftningen ser ut för tidsbegränsade tjänster. Det som är mer provocerande är att både politiker och de allra högst uppsatta myndighetscheferna ofta kan få något annat behagligt och välbetalt uppdrag sen. :down: Lönen hade man eventuellt kunnat lösa med att det finns en grundlön och ett "chefstillägg" som bara gäller så länge hen är i den chefsrollen, men jag vet inte exakt vad det skulle medföra i övrigt.

Anledningen till att jag inte tycker att en GD ska kunna sparkas på dagen är att risken är stor att man som myndighetschef blir väldigt försiktig med hur man agerar för att inte trampa regeringen på tårna. En GD ska kunna känna sig fri att fatta beslut utifrån vad som är bäst och inte anpassa sig allt för mycket till vad de tror kan hända med jobbet om det blir godtyckligt att bli av med det tex efter ett regeringsskifte där den rådande politiska majoriteten tycker att myndigheten är "besvärlig". Tänk om tex Naturvårdsverkets GD skulle tystna pga den regering vi har nu?
Ja jo, men att man har två års uppsägningstid är absurt.

Min arbetsgivare vägrar sjukanmäla mig dag 14 trots läkarintyg och sjukskrivning :arghh: Jag orkar inte ens bråka om utebliven lön för dagar jag arbetat eller sjuklön för den delen, jag vill bara bli sjukanmäld. Det innebär väl inga kostnader för ag att sjukanmäla mig till FK så jag kan ansöka om sjukpenning?

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
99 427
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
104 374
Senast: pepp
·
Fordon De extremt skarpa, vita LED-ljusen som alla nyare bilar verkar vara utrustade med. Jag blir nästintill bländad av dem, även om det bara...
2
Svar
27
· Visningar
600
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
122 816
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar