Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu har jag en mer konkret och definierad störning. Att så gott som alla vettiga ficklampor, nästan oavsett avsett användningsområde, är svarta. Om man jobbar, eller är ute i naturen, och det är så mörkt att man behöver extra ljus, då vill åtminstone inte jag att ficklampan skall vara så svår som möjligt att se och så lätt som möjligt att glömma kvar någonstans...
Absolut. Eller varseltejp. Eller Airtag. Men det känns litet bakvänt. Andelen användare som ser ett värde i att ficklampan syns så litet som möjligt torde vara rätt liten i civilsamhället...Reflexer på ficklampan?
Nu har jag en mer konkret och definierad störning. Att så gott som allavettigaficklampor, nästan oavsett avsett användningsområde, är svarta. Om man jobbar, eller är ute i naturen, och det är så mörkt att man behöver extra ljus, då vill åtminstone inte jag att ficklampan skall vara så svår som möjligt att se och så lätt som möjligt att glömma kvar någonstans...
Jo. Fast det var det där med vettiga.Finns i alla fall i andra färger ibland
https://www.biltema.se/fritid/lampor/ficklampor/ficklampa-40-lm-mini-2000037916
Visa bifogad fil 158580
Efter att ha kämpat med en automatisk kundtjänstdator fram och tillbaka i evigheter (fick avbryta och ringa upp igen flera gånger) kom jag äntligen fram till en person. Datorn togglade bara fram och tillbaka och jag kom inte vidare. Försökte med olika ord för att komma fram till en människa. Jag måste skriftligen säja upp avtalet. Och avtalet löper vidare i all evighet.Naturligtvis får jag fortfarande räkningar från elbolaget trots att jag fått ett mail som bekräftar min uppsägning. Och jag pratade ju med någon där i förra veckan om att det var uppsagt. Kändes skumt när personen ville veta var jag nu bor och jag ifrågasättade det också, men det var rutin enligt den jag pratade med. Så nu har de upprättat ett nytt avtal på min nya adress och fortsatt dra pengar. Jag orkar inte.
Tax the richHäromdagen störde jag mig på alltings, och allas, förgänglighet. Den störningen är livslång, men dagens närliggande störning är samhällsutveckling i landsbygd.
Jag bor själv i landsbygd och har levt många år i en halländsk by med knappt tusen invånare, som fram till 1971 var huvudort i en egen landskommun. Bara sedan jag flyttade dit för drygt 20 år sedan har två blomsteraffärer, en frisör, en skoaffär, ett bankkontor, en byggmarknad, en bensinmack och ett bageri lagts ner. Deltidsbrandkåren lever på undantag och har svårt att rekrytera sedan decennier eftersom färre och färre arbetar i eller nära byn. Som i så många liknande samhällen finns en drivande och framåtblickande samhällsförening/byalag med engagerade människor som brinner för sin bygd. Men det är ingen överdrift att säga att bäst-före-datum för orten passerats.
En parallellhistoria som ligger mig nära finns på Österlen (och på tusen andra ställen i landet). Mina föräldrar köpte ett sommarställe för 50 år sedan när jag var liten, utanför en liten by, som kontrast och omväxling till den harmoniska men i allt väsentligt asfalterade miljön i göteborgsk kranskommun. Den byn hade också sin storhetstid på 40-60-talet. Fortfarande på 70-talet när jag var liten fanns järnvägsstation, tre-fyra livsmedelsbutiker, frisörer, konditori, bagerier, bibliotek, två-tre bankkontor, järnaffär, färgaffär, fotoateljé, två bensinstationer, radio-/tv-butik, smedja, fröstation, Lantmännen och mycket annat. När jag går genom byn idag gapar gamla skyltfönster tomma, i andra lokaler har etablerats de obligatoriska antikvariaten / loppmarknaderna / second hand-butikerna vars livskraft knappt når över vattenytan ens under turistsäsong.
I båda samhällena fanns för bara några decennier sedan levande föreningsliv inom idrott, hobby, välgörenhet, politik m m. Idag... nej. Idag känns de här byarna och alla liknande mest som belastning för kommun- och regionsutvecklare. Det kanske sorgligaste är att mycket av det som avvecklats och försvunnit är bitar och funktioner som bidrog till gemenskap, identitet, sammanhållning och i förlängningen förutsättningar för samhällskontraktet.
Det här är naturligtvis inget unikt för just dessa två orter, exakt samma utveckling sker över hela landet och i andra länder. Orsakerna är flera men jag ser dem som i allt väsentligt kända och okontroversiella. Jag ville mest gny litet.
Librela. Pratade med "min" veterinärmottagning och de har tyvärr som policy att inte skriva ut det på recept utan enbart ge det på mottagningen så han kunde inte hjälpa mig. Nästa gång så ska jag ringa runt och fråga för några 2000 kr/månad har jag definitivt inte råd med.Vad är det han får? Nu har jag iofs sprutkompetens så vet inte om det beror på det, men har sprutat både onsior och .......fan nu kommer jag inte ihåg vad den hette (något ledrelaterat)
Nu vet jag inte vad för typ du vill ha, men på jakttillbehörssidor finns en hel del vettigt, typ dennaNu har jag en mer konkret och definierad störning. Att så gott som alla vettiga ficklampor, nästan oavsett avsett användningsområde, är svarta. Om man jobbar, eller är ute i naturen, och det är så mörkt att man behöver extra ljus, då vill åtminstone inte jag att ficklampan skall vara så svår som möjligt att se och så lätt som möjligt att glömma kvar någonstans...
De jävlarna har sagt upp mitt nuvarande avtal! Undvik E-on till varje pris! Jag är så arg så jag skakar.Efter att ha kämpat med en automatisk kundtjänstdator fram och tillbaka i evigheter (fick avbryta och ringa upp igen flera gånger) kom jag äntligen fram till en person. Datorn togglade bara fram och tillbaka och jag kom inte vidare. Försökte med olika ord för att komma fram till en människa. Jag måste skriftligen säja upp avtalet. Och avtalet löper vidare i all evighet.
Flytta aldrig i Tyskland. Det är ett helvete.
Det kostar arbetsgivaren ingenting att anmäla till FK så varför man skulle vägra det kan jag inte förstå. Det är orgnr, personnr, datum, klart. Om jag minns rätt så behöver man inte ens signera det, så du skulle kunna skicka in det själv.Min arbetsgivare vägrar sjukanmäla mig dag 14 trots läkarintyg och sjukskrivning Jag orkar inte ens bråka om utebliven lön för dagar jag arbetat eller sjuklön för den delen, jag vill bara bli sjukanmäld. Det innebär väl inga kostnader för ag att sjukanmäla mig till FK så jag kan ansöka om sjukpenning?
Vår hyresvärd vill höja med 9.1%Tydligen 5% höjning på hyran i år igen!