Störiga saker vi stör oss på, del 37.

Jag ska flytta till en etta som kostar över 8tkr i månaden exl el och varmvatten. Tvåorna i det huset över 10tkr. Det verkligen inte vem som helst kan bo i en hyresrätt heller.
Nej och har man inte råd med det så får man bosätta sig i sämre områden där det oftast bor diverse kriminellt osv i skamfilade lägenheter med mögel och sätta sin hälsa på spel. Från januari kostar min tvåa på 50 kvm 8900 kr i månaden. Det är gräsligt mycket, området är bra, jag trivs och har aldrig bott så tryggt, i en frisk lägenhet,med övervägande vettiga grannar och i en lägenhet där INGENTING gått sönder på de än så länge 2 åren jag bott här... Att bo billigt kostar i energi, kraft och hälsa också. Men visst, hyran är hög, för hög, men jag härdar ut så länge jag kan, vill ju inte byta ner mig och sätta hälsan i sämre läge igen.

Nej och har man inte råd med det så får man bosätta sig i sämre områden där det oftast bor diverse kriminellt osv i skamfilade lägenheter med mögel och sätta sin hälsa på spel. Från januari kostar min tvåa på 50 kvm 8900 kr i månaden. Det är gräsligt mycket, området är bra, jag trivs och har aldrig bott så tryggt, i en frisk lägenhet,med övervägande vettiga grannar och i en lägenhet där INGENTING gått sönder på de än så länge 2 åren jag bott här... Att bo billigt kostar i energi, kraft och hälsa också. Men visst, hyran är hög, för hög, men jag härdar ut så länge jag kan, vill ju inte byta ner mig och sätta hälsan i sämre läge igen.
Är det kallhyra?

Det är vad min etta kostar utan balkong 🙈och 13 kvm mindre än din. Hoppas också på ett enkelt boende.

Nu har jag ledsnat på att mina musikrekommendationer på Spotify förstörs av godnattvisor, avslappningsmusik och annat som spelas på familjens sonos-högtalare. Det får vara värt 50 kr extra i månaden, nu har familjen ett konto och jag har ett eget 🥳
Det kan vara en god idé av andra anledningar också.

MVH Hon som förra veckan lånade ut sin telefon för att spela god natt-musik för sin brorson men glömde rensa Spotify-kön först, vilket ledde till att den arma treåringen kastades rakt från Babblarnas vaggvisa till Mr Brightside :bag:

(han var som tur är tillräckligt sömnig för att inte reagera märkbart, men jag har nog aldrig slängt mig efter min telefon lika fort :laugh:)

Jag stör mig på att jag inte hittar en vanlig jävla flexibel klämlampa för e27-sockel. Jag ska ha det till växtbelysning men e14 blir för vekt och jag ska ha det ovanpå en hylla så jag kan inte smälla dit vad som helst heller :arghh:

Det är vad min etta kostar utan balkong 🙈och 13 kvm mindre än din. Hoppas också på ett enkelt boende.
Hoppas det också är värt det för dig! <3 För OM att det är skönt att bara bo och aldrig ha kontakt med hyresvärd eller någon utan bara liksom betala och sköta sig själv som man ska! i förra lägenheten var alltid något fel, ständigt, och en hyresvärd som jag behövde tjata på. Tog tex 4 år innan jag fick en annan spis och det endast pga att en kompis fixade en till mig och jag drog summan på hyran... Stopp i avloppet (för många lägenheter till vad avloppet var byggt för), läckande kran, dragiga fönster och balkongdörr med håll rätt in- skönt för huskyn, men inte för oss andra med minusgrader på golvet där, det regnade in i köket och vardagsrummet ("det gör det ibland, bara att vänta tills det inte regnar så mycket", sagt i mörkaste november, bodde i Skåne och vintrarna regnar ju bort...), regnade in genom fönsterkarmen.... mögel, låset i ytterdörren krånglade titt som tätt osv. Jag klagade inte så mycket och hyran höjdes inte, men hyran i lägenheten som fortfarande är i samma skick, men fått lite färg över möglet ligger på över 9500 kr nu, över 2000 kr mer än vad jag gav. Den är inte värd det. Men man tar det man får och flyttar vidare när man kan, som de flesta andra i det huset. Ett stopp på vägen i väntan på annat. Här kan jag äntligen liksom "bo" utan att oroa mig över att saker ska gå sönder, eller hälsan, eller att inte komma ini eller ut ur lägenheten. ;) Än så länge har jag råd med den typen av boende!

Tycker du? Det finns billiga lägenheter till dig om du vill ha? Perstorp tex, finns många. Tvåor på ca 60 kvm varmhyra, 5500 kr i månaden. Etta på 34 kvm för strax över 4000 kr i månaden i varmhyra.

Men så är vi ju där igen... var vill man bo? Vem vill man ha som grannar? Vilken standard vill man ha i sin lägenhet? I min mammas lägenhet går det att peta ut låset i dörren, men vad tusan, för 5500 kr så får man ju räkna med det, eller? Och det är ju i stort sett bara kriminella och missbrukare till grannar också. Och den är inte renoverad sedan typ 60-talet, knappt.

Ja, lyckost mig för att jag bor där jag bor i en fin lägenhet, jag är, helt ärligt, jävligt tacksam för att min hyresvärd tyckte jag kunde hyra den, och jag är glad över att jag valde att göra det också, trots att det innebar en flytt från Skåne rätt mycket tidigare än tänkt. Så ja, jag har haft tur.

Så olika det är, jag har rätt mycket kontakt med en person som jag ofta tänkt att ändå är rätt osmidig socialt. Men att det är som det är och jag får försöka vara smidigare själv, trots att det är tröttsamt.

Där är svaren i nivå "oj då", en tumme upp eller prat om vädret, om jag nämner att jag är trött eller har läst något tankeväckande. Så jag hade blivit glad för en kommentar som ändå på något vis kopplar till det jag sade.
Ja, det är tungt som fan att hålla igång en konversation med den här människan.
I ditt läge hade jag antingen lagt ner bekantskapen helt eller lagt det på en sådan nivå att jag inte bryr mig så mycket om personen svarar.

Jag har en sådan person i bekantskapskretsen som är rätt besvärlig att skriva med och där det inte alltid är säkert att man får ett svar alls, men hen är rolig att träffa, så jag skriver sällan något till hen som jag absolut vill ha svar på. Kanske blir det så jag får ta och göra även i det här fallet, får kanske hålla mig på en minimalistisk nivå. Jag har ett ganska begränsat socialt batteri, så sådant som att ett svar jag får är lite vagt relevant räcker oftast inte för att det ska vara givande eller glädjande för mig utan det blir bara del av den sociala ansträngningen. Då har jag hellre ingen konversation alls.

I det här fallet blev det den här gången så att jag hamrade in budskapet med övertydlighet och då var hen ju med på noterna, men jag kommer troligtvis inte orka göra det varje gång så kommer nog vara mindre öppen i slutändan.

Jag stör mig på att vissa nya badhanddukar inte har nån hängare i änden!! Ska stackars jag måsta sitta och sy dit såna själv, va? Eller hänga upp dem över kroken bara?!?
Jag tror jag har en badhandduk med hängare på ena kortsidan, så eventuell krok måste sitta högt upp på väggen.
Tror de flesta som designar stora handdukar tänker att folk har handdukstorkar/värmare och då behövs inte hängögla.

Jag och min oförmåga att flytta flikar i webbläsaren till ett befintligt fönster. Det är inte ens 50/50 om de hamnar där de ska eller blir ett nytt fönster :bag: I vanliga fall har jag det mesta i ett fönster men nu med alla julrecept ville jag ha lite mindre plottrigt:rofl:

Problematiken ligger i att mycket av den infrastruktur som krävs, vård, skola, omsorg, kommunikationer är kommunens ansvar och små landsortskommuner är fattiga kommuner. För att få nödvändiga förutsättningar innebär det att staten måste gå och ta över ansvaret. Och att infrastrukturen kan tillåtas gå på minus. Vilket politiskt, eller praktiskt sett aldrig kommer att ske.

Vi lever till en del i ett post-industriellt samhälle där fokus på arbete har skiftat och just småkommuner som har varit mer beroende av lokala arbetstillfällen drabbats när dessa flyttat/lagts ner. Under flyktingkrisen 2015 var det intressant att det var inte bara Migrationsverket/staten som tvingade många kommuner i norr att ta emot flyktingar, utan de var mer än positiva eftersom de inte bara fick betalt för varje asylsökande utan det också skapades mer arbetstillfällen, vård, skola och liknande, för att fylla behovet av en ökande befolkning. Sedan har jag mina egna åsikter i galenskapen att placera asylsökande i utflyttningskommuner där det inte finns några jobb och sedan vänta sig att de ska få jobb där.
Håller inte med.

Det är nämligen inte sant, att landsbygden som avfolkas finns i "fattiga" kommuner.

När vi håller oss "nedanför Dalälven", så är ofta landsbygden som avfolkas ofta utanför en lite större stad: Örebro, Skövde, Norrköping, Kalmar, Linköping...

Även de kommuner som inte kan klassas som"lite större stad" behöver inte alls vara utfattiga.

De "har bara en massa landsbygd".

Jag stör mig på att jag inte har en enda TV-kanal längre. Jag sa upp avtalet med Allente, som tog nästan 900:- i månaden för en massa kanaler som jag aldrig tittar på. Jag tittar sällan på TV överhuvudtaget, men ibland vill jag se. Nobelmiddagen till exempel. Och lite annat till jul inte minst. Så, jag tänkte att de första 4 kanalerna är väl gratis, betalas via skatten (fd TV-licens?). Tji fick jag. Jag kan inte se en endaste kanal längre. Sent insåg jag att även dessa 4 går via Allentes service och den har jag ju inte längre.

Vår TV är dessutom lastgammal och fungerar knappt, så jag behöver tyvärr köpa en ny. OM jag köper en till helgen, hinner jag då få igång den via nån leverantör före jul?? Är inte de flesta nya TV-apparater digitala numera? HJÄLP! Jag känner mig som en stenåldersvarelse..... (Tror min tekniske man vet det mesta, men - hinner det ordnas före jul??)

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
100 101 102
Svar
2 026
· Visningar
99 421
Senast: Mineur
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Jag stör mig på att jag inte har nåt att störa mig på 😂
99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
104 374
Senast: pepp
·
Fordon De extremt skarpa, vita LED-ljusen som alla nyare bilar verkar vara utrustade med. Jag blir nästintill bländad av dem, även om det bara...
2
Svar
27
· Visningar
600
  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
122 811
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar